Impactul Distorsiunilor in Comunicare

Extras din referat Cum descarc?

Comunicarea, pe linga faptul ca este o necesitate, ea este si permanenta. Este imposibil sa ne imaginam ca exista ceva din structura umana care nu comunica. Mimica, gesturile, ascultarea, tacerea sunt modalitati de comunicare; problema empatiei si a ascultarii ca fundamente ale unei comunicari eficiente. Comunicarea este inevitabila sau noncomunicarea este imposibila, acestea fiind unele din axiomele de baza ale comunicarii. Comunicarea interpersonala este seva vitala a oricarei relatii. Relatiile pe care le consideram a fi bune sunt cele care au la baza o comunicare deschisa, clara si sensibila. Cand ne angajam in acest proces ne proiectam in limba celuilalt. In multe cazuri avem pretentia ca celalalt nu ne intelege sau ca nu suntem intelesi, acest lucru fiind posibil datorita faptului ca ne tinem departe de modul lui de gandire. Comunicarea nu inseamna doar cuvinte insa de cele mai multe ori, puterea lor este extrem de mare. Cand ne intalnim cu o situatie problematica, spunem ca comunicarea este solutia. Intradevar, cand vine vorba despre problemele noastre de interelationare, comunicarea pare a fi solutia in majoritatea cazurilor. Comunicarea creeaza si mentine societatea.
In procesul interactiunii cu celalalt, perceptia interpersonala joaca un rol principal. Insa nu doar perceptia se plaseaza ca factor de interelationare, specificand in acest caz modalitatile de comunicare, de limbaj, capacitatea de intelegere s.a. In analiza situatiilor empirice de comunicare, de exemplu situatia sferei publice, J. Habermas ajunge la conceptul de ,,comunicare sistematic distorsionata''. ,,Comunicarea sistematic dstorsionata apare atunci cand organizarea interna a vorbirii este deranjata, deranjare care inseamna o violare a consesensului asumat implicit de un vorbitor atunci cand paseste in comunicare cu un interlocutor asupra a ceva'' . Elogiind hermeneutica lui Gadamer, Habermas a propus comunicarea verbalizata ca solutie la problema luarii sub control a ,,lumii tehnico-stiintifice'' afirmand ca printr-o hermeneutica filosofica, sunt stopati factorii care fac posibila comunicarea distorsionata. Insa, hermeneutica limiteaza aplicarea hermeneuticii la situatia de comunicare nedistorsionata, argument care va fi abordat in momentele urmatoare. Analiza factorilor care distorsioneaza comunicarea nu poate fi facuta decat dintr-o perspectiva critica. Pentru teoreticienii critici, practicile si efectele empirice ale comunicarii nu pot fi valorizate normativ, ci trebuie intotdeauna judecate in lumina unei analize reflexive a efectelor deformatoare ale puterii si ideologiei in societate.
Ceea ce Habermas incearca sa obtina pentru modelul sau este ideia formala a situatiei in care dezacordurile si conflictele sunt rezolvate rational printr-un mod al comunicarii care este liber de constrangeri si in care doar forta celui mai bun argument predomina sau cum Habermas numeste, ,,situatia ideala de vorbire'' . Aceasta este inteleasa ca o situatie, o proiectie a a conditiilor comunicarii nedistorsionate. Indicii unei comunicari nedistorsionate sunt: a) absenta contradictiei dintre expresia lingvistica, actiune si gesturi; b) recunoasterea regulilor comunicarii de catre toti participantii la comunicare; c) constientizarea deosebirii dintre subect si obiect si a diferentei dintre aplicarea categoriilor la obiecte si aplicarea lor la lumea subiectilor; d) recunoasterea limbii ca mediu si recunoasterea reciproca a celor ce comunica. Cu cat suntem inplicati intr-un proces de comunicare, nu se poate evita sa se ridice pretentiile urmatoare: ca se exprima inteligibil; ca se vorbeste pe inteles; ca este o intelegere persoanala. Procesul de comunicare care vizeaza intelegerea trebuie sa satisfaca pretentiile de valabilitate universala: sa se exprime inteligibil; veracitatea exprimarilor; adevarul continuturilor propozitionale si justetea regulilor de interactiune cu interlocutorul. Intr-un prim sens pare sa reprezinte tabloul unei situatii de comunicare conforme normelor de vorbire pe care atat vorbitorul cat si interlocutorul trebuie sa le respecte. Pe de alta parte, atunci cand se necesita satisfacerea lor, atunci se poate indica ce inseamna comunicare sistematic distorsionata. Dupa Habermas, ,,cauza acestei probleme tine de o anumita supraincarcare a organizarii exterioare a vorbirii'' . Acest lucru, afirma filosoful trebuie sa depinda de organizarea interna a vorbirii adica ideile sa fie formulate elocevnt, apriori de a fi exprimate. Aceasta se intampla, in cazurile in care cineva vrea sa intretina, prin anumite formulari, confuzia asupra unei situatii sau cind un vorbitor se exprima confuz, fara ca sa-si de-a seama, in fata unor interlocutori. In conditiile in care nu se respecta pretentia de corectitudine, se ajunge la situatii precum comportament stereotip sau neintelegere in relatiile interpersonale. 
In tratarea situatiilor empirice a comunicarii distorsionate este necesar de a fi evitate, dupa Habermas, doua perspective. Prima este cea a hermeneuticii, mentionata mai sus ca limitator al situatiei comunicarii nedistorsionate, care considera ca ,,posibilitatea unei comunicari nedistorsionate este legata doar de procesul comunicarii insesi'' . A doua este perspectiva prin care ,,comunicarea distorsionata este ontologizata. Ea se evita aratand ca situatia de distorsionare a comunicarii abordeaza comunicarea distorsionata din punctul de vedere al comunicarii nedistorsionate'' .


Fisiere in arhiva (1):

  • Impactul Distorsiunilor in Comunicare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!