Cultura Eroica si Cultura Critica - De la Forma la Fond

Secolul XIX a reprezentat pentru Romania un secol al schimbarilor radicale, un secol in care contactul cu lumea occidentala a condus la o modificare a mentalitatii oamenilor de cultura romani. Putem considera acest secol, un secol de renastere a constiintei de neam a romanilor. Contactul cu mentalitatile occidentale a avut un efect benefic asupra mentalitatii care era atunci inradacinata in Romania, oamenii de cultura sau cei politici observand ca societatea romaneasca este intarziata din punct de vedere cultural, politic sau social fata de culturile occidentale. In acest sens, prima jumatate a secolului al XIX-lea a reprezentat o etapa revolutionara deoarece, constienti fiind de sutuatia in care ne aflam s-a incercat realizarea unor revolutii pe toate planurile. In ceea ce priveste revolutia de tip cultural, aceasta a vizat modificarea conceptiilor dupa care se conducea politica si cultura romana, avand ca finalitate trecerea de la o gandire strict religioasa la una rationalista, de tip moden.
,,Cultura romaneasca e dominata acum de doua tendinte complementare: tendinta de asimilare a ideilor si a modelelor culturale apusene si tendinta de a crea in orizontul specific national". In acest orizont se dezvolta o cultura eroica la bazele careia se aflau personalitati titanice, care au purtat o lupta crancena pentru a ajuta cultura romana sa se alinieze culturilor europene. Se incearca o resincronizare a culturii romane, afectata puternic de perioada de stagnare culturala produsa de instaurarea regimului fanariot. Dezvoltarea acestei culturi eroice a scos Romania din letargia de care a fost cuprinsa in perioada fanariota si a incercat sa o reintroduca in sistemul de evolutie european, care sa ne permita o dezvoltare interna rapida, prielnica modernizarii.
Mai sus am mentionat dezvoltarea unei culturi eroice pe parcursul primei jumatati de secol XIX, dar ce se intampla cu aceasta cultura in cea de-a doua jumatate. Mi-am propus o analiza comparativa a celor doua tipuri culturale care si-au pus amprenta asupra secolului al XIX-lea, cultura eroica si cultura critica, marcand diferentele dar si continuitatile existente intre ele. Mai mult, m-am axat pe analiza a doua figuri importante ale culturii romane care au marcat pe rand secolul al XIX-lea: Nicolae Iorga(1871-1940), urmas al culturii eroice dezvoltate in sanul miscarii pasoptiste, respectiv Titu Maiorescu (1840-1917), intemeietorul culturii critice moderne.
Nicolae Iorga - sinteza paradoxala a celor doua tipuri de cultura.
Cultura eroica pasoptista este de sorginte romantica, aceasta vizand idealuri marete precum, cel national, social, economic sau cultural. Aceasta cultura este reprezentata de o serie de personalitati care au avut, in principal, rolul de intemeietori (in aceasta perioada au fost puse bazele multor insitutii, societati culturale, scoli, reviste, biblioteci, presa, institutii cu caracter cultural, etc.). Sunt oameni polivalenti care au observat situatia in care se afla politica si cultura romaneasca si care, s-au mobilizat exemplar pentru a duce Romania spre modernitate. Prin proiectele lor, acestia au deschis perspective noi in cultura romana fiind impulsionati de o dorinta nebuna de a crea, asta pentru ca societatea romaneasca sa reuseasca sa ajunga din urma societatile apusene moderne, sa comprime etapele de evolutie pe care Occidentul le-a cunoscut, toate pentru a reusi in final sa ofere Romaniei un loc in sanul natiunilor europene.
Atitudinea mesianica, profetica care caracteriza cultura eroica a fost regasita mai tarziu la Nicolae Iorga, care desi este contemporan reprezentantilor epocii moderne, poate fi incadrat culturii eroice. Asemeni ,,eroilor" care au marcat in prima jumatate a secolului cultura de acest gen, Iorga intruchipeaza omul renascentist, omul total. Intemeietor al curentului semanatorist, acesta si-a pus amprenta radical asupra inregii culturi romane.
Iata ce spunea Mircea Eliade cu privire la personalitatea lui Iorga: ,,Un astfel de om este Iorga. Privit din departare se arata ca o uzina, ca un oras in febra, ca o cultura in ascensiune, ca o civilizatie. O civiliatie: iata cine e Iorga". ,,Iorga nu numai ca nu e un intelectual, ar trece peste lmita sentimentalului, peste cea a romanticului. E numai sensibilitate acum aprinsa, acum potolita".
Aceasta este ,,definitia" pe care ne-o ofera Eliade pentru Nicolae Iorga. Este lesne de observat, in descrierea mai sus citata, ca si Iorga este cuprins de acea febra fertila de care erau patrunsi adeptii miscarii pasoptiste si care a pus Romania in miscare. Pe langa idealul national caruia ii este adept, Iorga manifesta o impotrivire fata de elementele straine dorind o cultura romaneasca pura. Aceasta pasiune teribila poate caracteriza si opera care a luat nastere in urma existentei sale. ,,Suvoi incandescent, fluid framantat, torturat, - rostogolind stancile si pietrisul eruditiei, turbureala patimii, si covarsind. Covarsind prin viziunea nesfarsita, sangerata de jaratecul amurgurilor apocaliptice, franta de zabala fulgerelor cu tainuite si profetice talcuri. Si infioara, rodnic, adancurile sufletului. Cartile lui Nicolae Iorga. Frenetica revarsare de oameni, de intelesuri, de timpuri, de culori, de senzatii, de neadevaruri, de viata inghesuita intr-o singura teasta". ,,Eruditia lui Nicolae Iorga e, cu adevarat, un fenomen" .

• Cultura Eroica si Cultura Critica - De la Forma la Fond.doc