Controlul social

Cuprins referat Cum descarc?

1. Aspecte generale 3
2. Dreptul de petitionare 4
3. Accesul la informatiile de interes public 9
4. Transparenta decizionala 12


Extras din referat Cum descarc?

1. Aspecte generale 
Administratia publica reprezinta un ansamblu de structuri organizatorice care indeplinesc o anumita activitate, dar aceasta poate fi o viziune unilaterala. 
Privita din punct de vedere social, administratia publica reprezinta o componenta a societatii din care fac parte, fiind ea insasi un mediu social. 
Fenomenul administrativ poarta amprenta si este influentat in mod esential de mediu social in care se desfasoara, aceasta determinand atat formele de manifestare, cat si structurile administratiei publice. 
Dependenta administratiei publice fasa de mediul social nu trebuie absolutizata, in sensul ca faptul administrativ are o anumita autonomie fata de determinarea sociala. Ca o activitate desfasurata in folosul oamenilor este firesc ca administratia publica sa fie in mod permanent in atentia acestora, ca un instrument social ce influenteaza viata, modul de trai. Astfel diverse manifestari ale administratiei fac obiectul analizei atente a opiniei publice care exercita un control social asupra acesteia. 
Actiunea organelor si functionarilor administratiei publice, ca orice actiune umana, poate in anumite situatii sa se realizeze fara respectarea dispozitiilor legale in vigoare, fapt ce duce la incalcarea ordinii de drept. Aceste incalcari pot afecta atat realizarea interesului general, cat si a interesului particular al cetatenilor. 
Pentru ca ordinea de drept sa poata fi restabilita trebuie sa existe posibilitatea legala de realizare a acestui lucru, avand ca efect satisfacerea drepturilor cetatenesti incalcate. Acest lucru este extrem de important mai ales din perspectiva faptului ca administratia publica are un rol determinant in apararea si satisfacerea acestor drepturi. In ce priveste protectia drepturilor cetatenilor impotriva actiunilor ilicite ale administratiei publice formula generala de protectie este urmatoarea: 
- in primul rand, recunoasterea legala a dreptului de petitionare a cetatenilor impotriva actiunilor administrative ilicite; 
- stabilirea unor organisme cu competenta de solutionare a petitiilor sau plangerilor facute de cetateni, organe care sa aiba atat atributii de control a activitatii autoritatilor publice in cauza, cat si posibilitatea de a restabilire a ordinii de drept incalcata, precum si sanctionarea autoritatii administrative care a actionat ilegal; 
- oferirea posibilitatii de acces pentru cetateni la informatiile de interes public; 
- elaborarea unor norme juridice care sa permita stabilirea unui raport juridic de angajare a raspunderii juridice a autoritatii administrative sau functionarilor publici care nu respecta dispozitiile legale care le reglementeaza activitatea. 
2. Dreptul de petitionare 
In ce priveste dreptul de petitionare, acesta este reglementat de art. 51 din Constitutia Romaniei din 1991, revizuita in 2003 astfel : ,,(1) Cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritarilor publice prin petitii formulate numai in numele semnatarilor. (2) Organizatiile legal constituite au dreptul sa adreseze petitii exclusiv in numele colectivelor pe care le reprezinta. (3) Exercitarea dreptului de petitionare este scutita de taxa. (4) Autoritatile publice au obligatia sa raspunda la petitii in termenele si in conditiile stabilite potrivit legii." 
Dreptul de petitionare este un drept cetatenesc de traditie in sistemul juridic romanesc. Exercitarea acestui drept reprezinta o modalitate de rezolvare a unor probleme personale sau care privesc o colectivitate. Asa cum rezulta din textul constitutional, dreptul de petitionare este incadrat in categoria drepturilor garantii. El este o garantie juridica generala pentru celelalte drepturi si libertati cetatenesti. Acest drept este incadrat, in clasificarile de drepturi, in categoria drepturilor garantii, intrucat reprezint o garantie juridica generala pentru celelalte drepturi si libertati. 
Pe baza practicii administrative, precum si a legislatiei in vigoare, din punct de vedere practic, petitiile se prezinta sub patru forme : cereri, reclamatii, sesizari si propuneri. Scutirea de taxa pentru exercitarea dreptului de petitionare reprezinta o regula constitutionala care asigura acestui drept posibilitatea realizarii sale depline. Desigur presa, mass-media in general, joaca un rol important in exercitarea controlului social asupra administratiei publice, putand declara feedback-ul necesar cercetarii actiunilor sau declansarii actiunilor necesare ale administratiei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Controlul social.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Constitutia Romaniei din 1991, revizuita in 2003;
2. Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004;
3. Emilian Stelian Ticames -  Drept administrativ si elemente de stiinta administratiei; Ed. ERA, Bucuresti, 2000;
4. Stelian Ivan -  Drept administrativ, Ed. Fundatiei "Andrei Saguna" 1998;
5. Valentin I.Prisacaru -  Contencios administrativ roman, Ed. ALL, Bucuresti, 1994.


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!