Comunicatul de presă

Previzualizare referat:

Cuprins referat:

I. Introducere1
II.Comunicarea3
1. Ce este comunicarea?3
2. Comunicarea cu presa7
3. Costruirea relatiilor cu presa14
4. Biroul de presa14
4. Organizarea biroului de presa15
5. Atributiile membrilor biroului de presa16
6. Purtatorul de cuvant18
7. Calitatile putatorului de cuvant19
8. Organizarea informatiilor interne22
9. Organizarea informatiilor externe23
10. Pregatirea materialelor pentru presa23
III. Comunicatul de presa24
1.Pregatirea comunicatelor de presa25
1.1. Redactarea26
1.2. Stilul29
1.3. Titlul30
1.4. Intertitlurile31
1.5 Textul34
2.Tipuri de comunicate35
3.Comunicatul video38
4.Comunicatul de presa si alerta media39
5.Media kit-ul38
6.Distribuirea comunicatului de presa42
7.Succesul si insuccesul comunicatului de presa45
IV. STUDIU DE CAZ48
1. Prezentarea companiei AVINOR48
2. Tehnici de comunicare cu presa in timpul grevei din perioada 16-21 mai 200849
V. Concluzii57
VI. Bibliografie59

Extras din referat:

Desi este greu de precizat de unde incepe povestea comunicatelor de presa, se pare ca unul dintre primele astfel de documente a fost redactat la inceputul anilor 1900 de Ivy Lee, considerat a fi unul dintre pionierii PR-ului. Acesta a emis un comunicat de presa in urma unui accident produs la compania Pennsylvania Railroad si avea ca scop impiedicarea zvonurilor legate de incident, dar si o informare corespunzatoare a jurnalistilor vremii. La inceputul secolului trecut, Ivy Lee, prin publicarea ,,Declaratiei" privind profesionalismul firmei pe care o conducea, a facut primii pasi in delimitarea unei profesii, pe care nu o numise inca, de vechile tehnici de promovare utilizate in secolele anterioare, cunoscute sub numele de The Public Be Fooled.

,,Comunicatul de presa este o forma de difuzare in scris a informatiilor, care spre deosebire de stirea de presa, nu este destinata in primul rand publicarii, ci mai ales informarii mass-media. La fel ca stirea, comunicatul de presa reprezinta o forma proactiva de difuzare a informatiei, in care initiativa ii apartine posesorului acesteia. In redactarea si difuzarea unui comunicat de presa trebuie sa tineti cont de faptul ca, pentru mass-media, comunicatele sunt surse de informatii oficiale."

Aceasta este una din numeroasele definitii ale comunicatului de presa date in cartile de specialitate. Dar mai este ea valabila astazi?

Cat de folositor mai este comunicatul de presa? Cat de multe asteapta jurnalistii de la un comunicat de presa? Acestea sunt intrebari care s-au ridicat de-a lungul timpului, pe masura ce ambele domenii, jurnalismul pe de o parte, relatiile publice pe de alta, s-au dezvoltat.

Daca pana de curand, pe langa cercetarea intreprinsa de membrii biroului de presa, in redactarea comunicatului era suficienta o simpla foaie A4, in prezent, specialistii in relatii publice surprind jurnalistii prin creativitatea de care dau dovada in redactarea comunicatelor. De exemplu, in 2005, specialistii in relatii publice s-au folosit pentru promovarea in randul presei a unei marci de bere de un ziar special conceput pentru aceasta ocazie - ,,Hamburg Zeitung". Ziarul publica articole despre ,,cresterea bursei de la Hamburg, dupa ce incendiul care a mistuit orasul a fost stins cu bere platita de Primarie, despre aparitia unui aliment minune pentru doamne si domnisoare - zaharina, despre evenimente internationale cum sunt nasterea cetateanului cu numarul 5,000,000,000 - nimeni altul decat Albert Einstein - sau felul in care francezii au ridicat Marseillaise la rangul de imn national. Hamburg Zeitung are si o pagina sportiva, dar si stiri culturale din care publicul a aflat despre lansarea unui nou roman al lui Dostoievski - ,,Fratii Karamazov". Singurul indiciu care ar fi putut sa le dea de gandit ziaristilor cu privire la lansarea unei noi beri a fost un articol de pe prima pagina a Hamburg Zeitung - despre infiintarea companiei Holsten - Brauerei AG."

Dorinta unei mai bune comunicari cu presa a dus la crearea de noi site-uri (www.decezero.ro), la distribuirea in randul jurnalistilor de tricouri cu insemne ale campaniei respective, carti postale personalizate, prin care specialistii in PR se adresau direct ziaristilor sau ratuste origami realizate din hartie de ziar.

In doar un secol, s-a ajuns la o suprautilizare a acestui instrument, chiar si celor mai lipsite de importanta evenimente care au loc in cadrul unei companii atribuindu-li-se calitatea de stire de presa.

Testul pe care trebuie sa il treaca orice comunicat de presa este acela de ,,balast". Redactiile ziarelor, televiziunilor sau posturilor de radio sunt asaltate zilnic de zeci de comunicate. Ceea ce face ca un comunicat de presa sa treaca testul si sa fie utilizat de jurnalisti este proximitatea temporala si spatiala si gradul de interes al evenimentului relatat.

Cu timpul, comunicatul de presa nu a mai fost privit ca punct de plecare pentru informarea jurnalistica, Scoala Americana de Jurnalism si Relatii Publice raportandu-se la el ,,ca la un material editorial care trebuie sa fie eligibil pentru a intra direct in pagina fara modificari majore."

Modelul jurnalistilor de peste ocean a fost preluat si de ziaristii romani, care invocand lipsa timpului destinat comunicarii, preiau direct continutul comunicatului de presa si il publica in paginile ziarelor, adaugad doar semnatura. Din aceasta cauza, de foarte multe ori a fost avansata ideea conform careia PR-istii iau locul jurnalistilor.

In aceasta lucrare imi doresc sa prezint rolul biroului de presa, al comunicatului de presa si procesul de redactare a acestuia. De asemenea, voi incerca sa prezint modul in care s-a schimbat rolul comunicatului de presa de-a lungul timpului.

II.Comunicarea

1.Ce este comunicarea?

Traim intr-o era a vitezei in care comunicarea a atins cote pe care nimeni nu le prevedea. Zilnic suntem bombardati de zeci de mesaje transmise pe cele mai diverse cai, de la panouri publicitare sau insemne pe tricouri la SMS-uri, mesaje electorale si stiri. Am ajuns sa traim intr-o societate in care totul comunica si in care relatiile de comunicare stau la baza formarii relatiilor sociale.

Bibliografie:

- Aronson, Merry, Spetner, Don, Ames, Carol, Ghidul redactarii in relatii publice, Bucuresti, Amsta Publishing, 2008;

- Bakenhus, Norbert, Radioul local, ghd practic pentru jurnalisti, Iasi, Polirom, 1998;

- Balaban, Delia, Abrudan, Mirela, Tendinte in PR si publicitate. Planificare strategica si instrumente de comunicare, Bucuresti, Tritonic, 2008;

- Bernays, L. Edward, Cristalizarea opiniei publice, Bucuresti, Comunicare.ro, 2003;

- Bland, Michael, Theaker, Alison, Wragg, David, Relatii eficiente cu mass-media, Bucuresti, Comunicare.ro, 2003;

- Coman, Cristina, Relatii publice. Principii si strategii, Iasi, Polirom, 2001;

- Coman, Cristina, Relatii publice: tehnici de comunicare cu prea, Bucuresti, ALL, 1999;

- David, George, Tehnici de relatii publice: comunicarea cu mass-media, Iasi, Polirom, 2008;

- Jouve, Michele, Comunicarea. Publicitate si relatii publice, Iasi, Polirom, 2005;

- Lochard, Guy, Boyer, Henri, Comunicarea mediatica, Iasi, Institutul European, 1998;

- McQuail, Denis, Comunicarea, Iasi, Ed. Institul European, 1999;

- Newsom, Doug, Carrell, Bob, Redactarea materialelor de relatii publice, Iasi, Polirom, 2004;

- Ridgway, Judith, Relatii cu media, Bucuresti, Codescs, 1996;

- Saftoiu, Adriana, Vocile puterii, Bucuresti, Trei, 2007;

- Stoica, Dan, Comunicare publica. Relatii publice, Iasi, Editura Universitatii ,,Alexandru Ioan Cuza", 2006;

- Teodorescu, Gheorghe, Bejan, Petru, Relatii publice si publicitate. Discurs. Metode, Interpretare, Iasi, Editura Fundatiei AXIS, 2003;

- Zemor, Pierre, Comunicarea publica, Iasi, Institul European, 2003.

Surse web

- http://askoxford.com/concise.oed/news?view=uk;

- http://dictionary.cambridge.org/define.asp?key=53558&dict=CALD;

- http://dictionnaire.tv5.org/dictionnaire.asp?Action=1&mot=nouvelle&che=1;

- http://e24.no/makro-og-politikk/article2345679.ece;

- http://www.abcnyheter.no/node/67014;

- http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article24261659.ece

- http://www.avinor.no/avinor/omavinor;

- http://www.avinor.no/avinor/pressesenter/_nyhetsarkiv?200%20000%20F%C3%86RRE%20REISENDE%20I%20JUNI&id=181-95735;

- http://www.dagsavisen.no/innenriks/article349929.ece;

- http://www.ht.no/aktuelt/ntb/innenriks/article156799.ece.

- http://www.norwaypost.no/index.php?option=com_ijoomla_archive;

- http://www.praward.ro/pr-award/editii-anterioare/dupa-ani/2005/comerciale/golden-award-for-excellence-campania-de-lansare-hamburg-in-1879.html;

- http://www.praward.ro/pr-award/editii-anterioare/dupa-ani/2006/comerciale/silver-award-for-excellence-cu-drag-pentru-tine.html;

- http://www.thehindu.com/holnus/0012008051*.htm;

- http://www.transportworkers.org/taxonomy/term/69?page=2;

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comunicatul de presa.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
60 pagini
Imagini extrase:
60 imagini
Nr cuvinte:
18 839 cuvinte
Nr caractere:
101 190 caractere
Marime:
194.27KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
comunicare, presa, publicitate, mesaj
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Sus!