Comunicarea prin Dialog in Contextul Scolar

Extras din referat Cum descarc?

Comunicarea reprezinta, conform dictionarului explicativ, o instiintare, o veste, un raport, o relatie, o legatura intre fenomene sau idei creata in scopul transmiterii si respectiv al receptionarii unui mesaj. Nu exista o definitie concreta a comunicarii, dar se poate afirma ca aceasta reprezinta transmiterea intentionata a datelor, a informatiei. Comunicarea are o multime de intelesuri, o multime de scopuri si cam tot atatea metode de exprimare si manifestare. Ea defineste o provocare constanta atat pentru cel ce initiaza acest fenomen cat si pentru cel care receptioneaza cele transmise, este o activitate corticala deosebit de complexa ce impune o pregatire prealabila pentru a asigura efectul scontat de intentia comunicativa, dar poate fii si o satisfacere a nevoile personale de a transmite, de a forma o legatura intre oameni, intre parerile diferite sau comune ale partenerilor de dialog. In cadrul mediului educational din scoala, comunicarea capata valente speciale date de nota caracteristica a activitatii instructiv-educative si de sarcinile vizate la un moment dat. 
Mediul in care se desfasoara actul de comunicare scolara impune respectarea anumitor principii pe baza carora se desfasoara intregul proces didactic. Clasa scolara, ca parte a mediului educativ, este un grup de invatare cu un scop fundamental bine precizat prin insasi constituirea sa, adica realizarea sarcinilor de invatare, sens in care sunt mobilizate resursele intregului grup, elaborandu-se reguli proprii ce dau identitate si personalitate atat individului cat si colectivului. Grupul de invatare are caracteristica plasarea in centrul activitatii sale a sarcinilor ce decurg din organizarea si desfasurarea procesului instructiv-educativ. De aceea scolii ii revine, in primul rand, misiunea de a informa si familiariza pe elevi despre diverse domenii ale cunoasterii, dar si de a-i forma in concordanta cu exigentele comenzii sociale pentru a face fata nevoilor societatii dupa absolvirea scolii. Ultimele mutatii conceptuale ale scolii romanesti, ca urmare a derularii procesului de reforma in invatamant pun un accent deosebit pe rolul proceselor de comunicare, astfel: centrarea activitatii de predare se muta de pe profesor pe cel ce invata; democratizarea relatiei profesor-elev; diversificarea surselor de informare pe care le poate folosi elevul; avantajul utilizarii metodelor active in procesul de predare - invatare; redefinirea rolurilor actorilor implicati in actul educational ca urmare a reconsiderarii fundamentelor teoretice privind managementul clasei de elevi. In acest sens se impune necesitatea revizuirii unor comportamente profesionale deoarece practica educationala nu trebuie sa mai fie dominata de autoritatea excesiva a profesorului care sa mentina monopolul asupra situatiilor de dialog, de comunicare. 
Elevii trebuie sa se implice mai mult in dialogul scolar. Faptul ca libertatea lor de manifestare si exprimare a crescut simtitor nu rezolva problema. Este necesar ca ei sa fie ajutati sa foloseasca sansa de a se dezvolta liber, fara constrangeri ideologice, pentru a creste gradul de participare reala la realizarea schimbului de idei si competente si a realiza eficientizarea proceselor de comunicare ce se desfasoara in contextul scolar. Multitudinea cauzelor pentru care elevii se implica prea putin sau deloc in dialogul scolar sunt uneori obiective, intemeiate, iar alteori subiective, nejustificate. Chiar si in cazul cauzelor subiective, simpla constatare a acestui fapt nu este o solutie. Eficienta unei interventii educative presupune ca dupa identificarea cauzelor sa se elaboreze o strategie de contracarare a manifestarilor nefavorabile si de promovare a celor favorabile. Un studiu de caz recent realizat la elevii claselor 
VII-VIII-IX-X carora li s-a cerut sa specifice motivele personale pentru care nu participa efectiv la desfasurarea lectiilor, a stabilit drept cauze natura temperamentala (introvertit, timid, necomunicativ, nesociabil, pasiv); gradul de solicitare al sarcinilor scolare; atractivitatea inspirata de educator si de disciplina de invatamant; masura in care interactiunea celor transmise pot satisface asteptarile, sperantele, aspiratiile elevului; capacitatea stimulativa a educatorului si a clasei; satisfactia personala si interpersonala data de interactiunea cu mesajul receptionat si respectiv climatul psiho-afectiv pe care il degaja institutia in mod explicit si implicit. Acelasi studiu aplicat profesorilor demonstreaza exclusivitatea metodelor frontale de predare si a rarelor oportunitati date elevilor de a interactiona unii cu ceilalti. Daca elevii invoca in mod frecvent cauze de ordin logic, rational sau emotional, celalalt partener al relatiei profesorul, recurge arareori la lucrul pe echipe, argumentand ca programele scolare sunt excesiv de incarcate si nu exista timp pentru diversificarea metodologiei de lucru, dar recunoaste faptul ca nu se stapanesc tehnicile de invatare prin cooperare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicarea prin Dialog in Contextul Scolar.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!