Comunicarea Non-Verbala

Extras din referat Cum descarc?

Cunoasterea umana se bazeaza pe numeroase observatii, constiente sau inconstiente, privind interpretarea comportamentului oamenilor. Aceasta cu atat mai mult cu cat comportamentul nostru este permanent observat, pentru a se putea deduce ceea ce se considera a fi adevarul din spatele cuvintelor noastre
Daca in procesul comunicarii, cunostintele sunt exprimate cu ajutorul limbii, sentimentele, emotiile, atitudinile se exprima prin comunicarea non-verbala. In esenta, comunicarea non-verbala este studiul sistemelor de comunicare care nu folosesc cuvintele. Sensul acestei comunicari depinde de context si de relatiile dintre indivizi.
Comunicarea nonverbala este aceea care faciliteaza codificarea informatiilor si decodificarea mesajelor, iar atunci cand nu se armonizeaza sau este in contradictie cu mesajul verbal, sau cu ceea ce se stie despre o anumita persoana este cea careia i se acorda mai multa credibilitate, intrucat este un fapt recunoscut si frecvent mentionat de numerosi specialisti in domeniu ca este mult mai greu sa mintim prin intermediul comunicarii nonverbale, chiar daca, adeseori, minciuna este rezultatul circumstantelor vietii.
Pentru a intelege comunicarea non-verbala trebuie sa acceptam, din nou, faptul ca sensul mesajului depinde de context. In functie de cine comunica, cand, unde, cum, si ce, sensul mesajului se poate modifica. De exemplu, o strangere de mana intre doi prieteni poate insemna "Imi pare bine", iar intre doi parteneri de afaceri "Ma bucur ca vom colabora." Acelasi gest mai poate semnaliza: "Iarta-ma, am gresit!", "Imi pare bine de cunostinta" etc., functie de context.
Comportamentul non-verbal poate avea interpretari diferite si de aceea nu trebuie sa ne grabim sa credem ca am inteles imediat intentia transmitatorului.
Caracteristicile comunicarii non-verbale 
Comportamentul non-verbal ne ofera indicii referitoare la atitudini. De exemplu, nervozitatea se exprima prin gesturi marunte: joaca cu un creion, cu ochelarii, frecatul nasului, mazgalitul pe hartie, dregerea vocii etc. Un bun comunicator trebuie sa invete nu numai sa descifreze mesajul non-verbal, ci si sa-si controleze propriul comportament non-verbal. De aceea trebuie sa cunoastem care sunt caracteristicile care deosebesc comunicarea non-verbala de alte sisteme de comunicare.
Comunicarea non-verbala ne tradeaza emotiile sau atitudinea chiar fara voia noastra, este neintentionata.
Ea consta dintr-un numar de coduri separate pe care trebuie sa invatam sa le coordonam. Folosirea codurilor non-verbale este imediata, continua si naturala. Nu putem amana mesajele non-verbale cand stam fata in fata cu cineva. Ele nu au un inceput si un sfarsit bine delimitat, ca si comunicarea verbala, ci decurg unul din celalalt, in functie de context. Daca le emitem izolat, isi pierd sensul.
Mesajele non-verbale sunt mai naturale decat cele verbale. Cand imbratisam pe cineva pentru a-i arata simpatia sau sprijinul nostru, acest gest face parte din sentimental natural de compasiune.
Anumite coduri non-verbale sunt universale, fiind intelese in culturi diferite. Exemple pot fi cele care exprima bucurie, surpriza, teama, dezgust etc. Exista insa si coduri care au sens diferit in culturi diferite. De exemplu, miscarea capului de la dreapta spre stanga sau invers, care in cultura noastra exprima negatia, la bulgari este o afirmatie. In acest caz, necunoasterea specificului acelei culturi poate duce la confuzii in comunicare.
Abilitatea non-verbala creste odata cu varsta, cu experienta. De obicei, cei care comunica bine verbal, stapanesc in aceeasi masura si codurile non-verbale. Acesti indivizi reusesc mai bine in societate, construiesc relatii mai bune cu semenii lor si au un statut social mai bun.
Mesajele non-verbale ne furnizeaza si informatii despre probleme personale sau de relationare la alti indivizi, despre care am fi jenati sa discutam. De exemplu, la o prima intalnire, chiar daca interlocutorul ne intereseaza mult, ne jenam sa ii punem intrebari cu caracter personal. Totusi, prin mesajele non-verbale pe care le receptionam, putem obtine informatii despre rasa, sexul, identitatea culturala, personalitatea, atitudinile si stilul sau personal. Acestea ne "vorbesc" despre credibilitatea individului si despre gradul sau de abordare.
Exprimam faptul ca ne place sau nu interlocutorul prin contact vizual, distanta la care ne plasam, expresia fetei etc.: apropierea, zambetele, atingerile, contactul visual frecvent arata ca ne place.
Gradul nostru de implicare se manifesta prin viteza si volumul discursului, numarul de gesturi folosite, schimbarea expresiei fetei. Cineva care ne raspunde pe un ton monoton, privind fix deasupra noastra, indica un grad redus de implicare.
Statutul social al persoanei cu care comunicam este evidentiat prin spatiul pe care il ocupa, prin controlul comunicarii, prin expunerea unor obiecte sau a unei imbracaminti costisitoare etc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicarea Non-Verbala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!