Comunicarea Interpersonala Sef-Subordonat

Extras din referat Cum descarc?

1. Conceptul de comunicare
Planificarea obiectivelor si a resurselor, elaborarea strategiilor, adoptarea deciziilor si declansarea actiunilor nu reprezinta procese liniare. Multitudinea de obiective, complexitatea intereselor, ineditul situatiilor, reactiile neasteptate ale oamenilor, dar si cele ale mediului, fac ca deciziile cele mai elaborate si actiunile cele mai organizate sa devina, uneori, derizorii. Fara interventia managerilor de a sincroniza si armoniza timpul si spatiul actiunilor, judecatile si faptele, dorintele si realitatile prin intermediul functiei de coordonare, procesul de management ar fi lipsit de coeziunea, continuitatea si dinamismul care-i permit realizarea obiectivelor specifice. Componenta de baza a functiei de coordonare o reprezinta comunicarea. Ca proces ce permite schimbul de mesaje intre oameni, ea face, in acelasi timp, posibila realizarea acordului, dar si aparitia dezacordului, manifestarea si impunerea puterii, ca si negocierea si consensul. In cele ce urmeaza vom prezenta continutul functiei de coordonare prin intermediul proceselor de baza, al regulilor, metodelor si tehnicilor utilizate in cadrul ei.
Asadar, comunicarea semnifica un fapt simplu: practicand-o, omul incearca sa stabileasca cu alte persoane o relatie prin care pot fi difuzate informatii, idei, atitudini. A comunica nu inseamna, insa doar a emite sunete si cuvinte, ci inseamna, in acelasi timp, a gandi si a cunoaste. In viata de zi cu zi, oamenii sunt confruntati cu diferite situatii, care cer comportamente specifice si modele de comunicare adecvate. Astfel, ei trebuie sa dispuna de o adevarata cultura a comunicarii: cum sa vorbeasca, unde, cand, cat si in ce situatie.
Raportata la actiuni si situatii, la multitudinea formelor si nivelurilor de relatii umane pe care le mijloceste, comunicarea poate capata o multime de sensuri, cu o infinitate de nuante. In cazul organizatiei, comunicarea se defineste ca proces prin care are loc schimbul de mesaje in vederea realizarii obiectivelor individuale si comune ale membrilor ei.
Relatiile organizationale au ca suport comunicarea interpersonala. Fiind un proces complex, comunicarea antreneaza, insa, dincolo de latura structurala, si alte aspecte ale existentei organizatiei: tehnice, economice, psihologice, educationale, culturale etc.
Complexitatea comunicarii aduce in planul practicii o cerinta speciala fata de manager: abilitatea de a fi un bun comunicator. Sau, aceasta abilitate se dezvolta in primul rand pe intelegerea rolului comunicarii organizationale.
La intrebarea ,,de ce comunicam intr-o organizatie?" pot exista o multitudine de raspunsuri, cateva fiind insa unanim acceptate: 
- functiile managementului nu pot fi operationale in lipsa comunicarii. Procesele de stabilire a obiectivelor, de realizare a concordantei cu structura organizatorica si informationala, de armonizare a actiunilor cu obiectivele initiale si de eliminare a defectiunilor, de antrenare a personalului, se bazeaza pe primirea si transmiterea de mesaje. Comunicarea este, deci, cruciala pentru existenta si succesul organizatiei, ea fiind prima responsabilitate a managerului; 
- comunicarea stabileste si mentine relatiile dintre angajati, oferindu-le informatiile necesare orientarii si evaluarii propriei munci in raport cu a celorlalti, cu cerintele organizatiei, in ansamblul sau, si a mediului acesteia; 
- prin feed-back-ul realizat, comunicarea releva posibilitatile de imbunatatire a performantelor individuale si generale ale organizatiei;
- aflata la baza procesului de motivare, comunicarea face posibila identificarea, cunoasterea si utilizarea corecta a diferitelor categorii de nevoi si stimulente pentru orientarea comportamentului angajatilor spre performanta si satisfactii; 
- contribuie la instaurarea relatiilor corecte si eficiente, de intelegere si acceptare reciproca intre sefi si subordonati, colegi, persoane din interiorul si exteriorul organizatiei. Se poate afirma ca este imposibil de gasit un aspect al muncii managerului care sa nu implice comunicarea. Problema reala a comunicarii organizationale nu este daca managerii se angajeaza sau nu in acest proces, ci daca ei comunica bine, nesatisfacator sau insuficient.
2. Procesul de comunicare 
In viata cotidiana, fiecare om comunica mai mult sau mai putin, constient de faptul ca parcurge un proces cu implicatii formale. Angajarea in discutie a doi sau mai multi parteneri presupune ca unul sa rosteasca niste cuvinte pe care ceilalti le asculta, privind in acelasi timp, gesturile si mimica vorbitorului pentru a deduce intelesul precis al cuvintelor. Raspunsul vine pe masura receptarii simbolurilor. Partenerii de discutie transmit, primesc si interpreteaza mesaje. Desi comunicarea este un proces la indemana tuturor si care pare relativ simplu, derularea ei implica etape distincte a caror identificare si cunoastere este strict necesara, mai ales in cazul managerilor.
Etapele procesului de comunicare si mecanismele interne ale acestuia sunt: 
a) codificarea intelesului, care consta in selectarea anumitor simboluri, capabile sa exprime semnificatia unui mesaj. Cuvintele, imaginile, expresiile fetei sau ale corpului, semnalele ori gesturile se constituie in simboluri ale comunicarii. Dar cuvintele si gesturile pot fi interpretate gresit. Sensurile nu sunt inerente cuvintelor. Spre exemplu, cuvantul ,,caine" este un simbol in limba romana asociat animalului din specia caninelor. Acest simbol poate fi folosit, insa, pentru a transmite mesaje diferite. Daca spui unui om ca ,,este un caine" , mesajul este departe de a fi magulitor. El simbolizeaza rautate, incapatanare, agresiune. A fi ,,credincios ca un caine" semnifica, insa, a fi devotat, loial, precum este animalul fata de stapanul sau.
In lumea simbolurilor, o privire incruntata poate arata nesiguranta, neplacerea, incordarea; pe strada lumina verde a semaforului este simbolul cuvantului ,,liber". Aceste simboluri sunt, insa, ambigue, ele putand fi interpretate diferit de oamenii nefamiliarizati cu ele sau de cei apartinand altor culturi. Asa se explica de ce actiuni, gesturi, expresii cu anumite semnificatii pot fi intelese gresit de catre receptor. De exemplu, in Statele Unite gestul despicarii beregatei cu un deget inseamna ,,esti un om mort", pe cand acelasi gest in Etiopia inseamna ,,te iubesc". Aceasta multiplicare a sensului data unuia si aceluiasi simbol face ca etapa de codificare a intelesului sa se confrunte cu dificultatile selectiei si combinarii lor, astfel incat startul comunicarii este deseori afectat. 
In cadrul organizatiei, forma cea mai importanta de codificare ramane, totusi cea a limbajului.
b) Transmiterea mesajului consta in deplasarea mesajului codificat de la emitent la receptor prin canalul vizual, auditiv, tactil sau electronic de comunicare. Modul de transmitere a mesajelor este determinant, astfel incat el devine o parte a mesajului. Spre exemplu, chiar daca se folosesc aceleasi cuvinte pentru exprimarea unui mesaj, transmiterea lui telegrafica adauga acestuia sentimentul de importanta si urgenta in comparatie cu transmiterea printr-o scrisoare normala. Asadar, cuvintele de felicitare pentru reusita profesionala adresate de sef subordonatului capata o importanta speciala atunci cand sunt rostite in fata intregului grup, fata de aceleasi felicitari adresate intre patru ochi.
c) Decodificarea si interpretarea se refera la descifrarea simbolurilor transmise si respectiv explicarea sensului lor, proces formalizat in receptarea mesajului. Aceste doua procese care compun receptia sunt puternic influentate de experienta trecuta a receptorului, de asteptarile si abilitatile acestuia de a descifra si interpreta diversele simboluri. Prin intermediul lor se constata daca s-a produs sau nu comunicarea, daca emitentul si receptorul au inteles in acelasi mod mesajul.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicarea Interpersonala Sef-Subordonat.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!