COMUNICAREA IN CADRUL GRUPURILOR DE MUNCA Conceptul de grup de munca Grupul de munca reprezinta un numar de persoane (minim doua), care realizeaza o activitate sau o actiune comuna sub conducerea unui manager. Fiecare membru isi concentreaza eforturile asupra obiectivului comun, dar contributia lor difera sub aspect cantitativ, calitativ, ca intensitate si natura. Membrii grupului sunt reciproc dependenti. Scopul grupului de munca este lucrativ (confectionarea unui produs, repararea unui utilaj etc.) sau creativ (descoperirea unui nou produs, proiectarea unui utilaj, reorganizarea unui loc de munca etc.). Obiectivele fiecarui grup de munca decurg din obiectivele generale ale organizatiei din care acesta face parte. Grupurile sunt flexibile si se modifica in functie de desfasurarea activitatii. Referitor la formarea grupului de munca exista mai multe teorii: o teoria sociometrica, ce sustine ca rolul principal in formarea grupului de munca trebuie sa-l aiba relatiile de atractie si simpatie dintre componenti; intre membrii grupului exista in acest caz un grad ridicat de cooperare si intelegere; acestea pot duce in final la rutina, dezinteres, performante scazute; o teoria dinamicii de grup, care recomanda formarea grupului de munca in jurul unor oameni dinamici, competenti si performanti, care prin provocarea unor dezacorduri si stari conflictuale determina progresul. Caracteristicile grupului de munca Grupul de munca se caracterizeaza prin: - unul sau mai multe obiective comune, care trebuie realizate prin participarea tuturor; - norme de comportament si de conduita acceptate si respectate de fiecare membru; - un anumit statut (indatoririle, drepturile si obligatiile persoanei) pentru fiecare membru si un anumit rol (maniera individului de a-si asuma functiile care decurg din statut); - existenta, intre membrii grupului, a unor relatii socio-afective care pot favoriza sau frana realizarea obiectivelor. Desfasurarea activitatii in cadrul grupului de munca prezinta: - avantaje: potential de informatii mai mare; experienta mai mare; fundamentare stiintifica a deciziilor; - dezavantaje: presiuni sociale; aparitia unei figuri dominante; constrangeri de timp; dezacorduri frecvente. Conducerea grupului de munca In cadrul grupului de munca, managerul are rolul de a conduce si de a indruma. Membrii grupului pot fi din punct de vedere profesional si comportamental: exceptionali, foarte buni, buni, slabi. Este necesar sa se asigure conditii ca cei exceptionali sa-si aduca contributia maxima, iar cei buni sa fie ajutati sa se dezvolte. Pentru a indruma oamenii, sunt necesare diferite insusiri, cum sunt subtilitatea si abilitatea. Managerul trebuie sa fie constient de aspectele pe care le implica indrumarea subordonatilor, deoarece in acest proces exista riscul de a se schimba el insusi. Pentru a forma un grup managerul trebuie: - sa acorde incredere subordonatilor; - sa le ofere toate informatiile necesare desfasurarii activitatii in bune conditii; - sa rezolve conflictele de munca astfel incat sa nu influenteze negativ colaborarea; - sa fie sincer si transparent fata de grup; - sa actioneze ca un ,,dirijor de orchestra"; - sa organizeze un feed-back permanent si sa tina cont de el. In domeniul relatiilor interumane, managerul trebuie sa stie ca membrii unui grup: - indeplinesc diferite roluri care le marcheaza nevoile, comportamentul, activitatile: factori de productie, membri de familie, participanti la comunitati etnice, religioase si politice, consumatori de bunuri si servicii, cetateni; - au individualitate proprie; - au o anumita pregatire profesionala, culturala dobandita pana in momentul incadrarii. Relatiile interpersonale in cadrul grupului pot fi: oficiale (formale) si informale (stabilite pe baza unor afinitati personale). Dupa efectul pe care il produc, relatiile interpersonale pot fi de interes-dezinteres, satisfactie-insatisfactie, buna dispozitie-indispozitie.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).