Comunicarea - Aspecte Conceptuale

Extras din referat Cum descarc?

1. Comunicarea - aspecte conceptuale
1.1. Componentele unui proces de comunicare
Comunicarea este foarte importanta indiferent de ceea ce facem, este esentiala pentru a putea trai si munci si este, in acelasi timp, forma concreta prin care managerul realizeaza coordonarea colaboratorilor intr-o organizatie.
Mediul economic si social in cadrul caruia organizatia se dezvolta impune cunoasterea detaliata a fenomenului si procesului comunicarii intre manageri si colaboratori.
Calitatea procesului de comunicare - inteles si utilizat sub toate aspectele- este un element dinamizator al managementului modern, asigurand totodata un climat favorabil al relatiilor inter-umane, toate acestea fiind imperios necesare pentru indeplinirea obiectivelor strategice ale organizatiei.
Suntem siguri ca multe din elementele despre care veti invata in continuare, au fost deja identificate in lista pe care tocmai ati intocmit-o. Apreciem ca este util pentru dumneavoastra sa detaliem fenomenul comunicarii.
Comunicarea este un transfer de informatii de la un expeditor (emitent) la un primitor (receptor) prin intermediul unor canale specifice, in conditiile in care receptorul a inteles corect mesajul ce face obiectul comunicarii.
Este de la sine inteles ca eficacitatea comunicarii este conditionata de intelegerea aceleiasi semnificatii a mesajului la cei doi subiecti ai comunicarii - emitentul si receptorul.
Elementele procesului de comunicare sunt ( a se vedea figura 1):
1.EMITATORUL
2. MESAJUL
3. CANALUL
4. RECEPTORUL
5. RASPUNSUL ( CONEXIUNEA INVERSA)
6. FACTORII PERTURBATORI
1. Emitentul - desfasoara la nivel mental urmatoarele operatiuni:
o isi contureaza ideea mesajului pe care vrea sa-l transmita, ca rezultat al gandirii;
o codifica mesajul intr-o forma accesibila receptorului; codificarea inseamna in mod uzual, sunetele, literele, cuvintele sau gesturile in care emitentul isi imbraca mesajul pe care doreste sa-l transmita;
o transmite mesajul, utilizand cel mai potrivit canal;
o asteapta reactia de raspuns (feed-back-ul) care sa-I indice primirea si intelegerea mesajului de catre receptor;
2. Mesajul - reprezinta:
o Esenta a ceea ce emitentul are de transmis receptorului;
o Prin mesaj, emitentul urmareste sa provoace o schimbare, o reactie in comportamentul receptorului;
3. Canalul - reprezints modalitatea de transmitere a mesajului, atunci cand emitentul si receptorul nu sunt "fata in fata", canalul comunicarii poate fi:
o o lucrare ( material documentar, memoriu, scrisoare etc.)
o un computer - daca se comunica prin modem, E-mail( posta electronica) sau INTERNET;
o un fax sau un telefon etc.
Uneori se folosesc doua sau mai multe canale pentru a comunica acelasi mesaj; de exemplu, in calitate de manager comunicati verbal unui colaborator ce are de facut, dar pentru ca activitatea pe care acesta trebuie sa o indeplineasca este complexa, ii veti transmite ulterior instructiunile respective si printr-o scrisoare.
Fiecare canal de comunicare are atat avantaje cat si dezavantaje; de aceea, selectia celui / celor mai potrivite canale este vitala pentru eficienta procesului de comunicare.
4. Receptorul - realizeaza, la randul sau, o serie de operatiuni:
o primeste mesajul;
o odata primit, mesajul este supus decodificarii pentru a putea fi inteleasa semnificatia sa;
o isi formuleaza raspunsul, ca reactie la mesajul primit;
5. Raspunsul - conexiunea inversa - este reactia receptorului la mesajul primit si cuprinde:
o codificarea raspunsului de catre receptor;
o alegerea canalului / canalelor de transmitere a raspunsului;
o transmiterea raspunsului - genereaza feed-back-ul pe care emitentul il asteapta;
o sosirea la emitent a raspunsului transmis ii indica acestuia ca artenerul sau a inteles mesajul;
6. Factorii perturbatori - sunt acele elemente care afecteaza comunicarea si se manifesta asupra tuturor componentelor acestui proces, constituind veritabile beriere de comunicare.
Pot interveni ca factori perturbatori:
o zgomotele - provocate intr-un spatiu restrins (atelier, hala de productie) de diversele masini si utilaje; acestea pot afecta discutia intre seful atelierului ( manager ) si colaboratorii sai ( muncitorii din echipa );
o calitatea deficitara a mijloacelor de comunicare- telefon, TV, videofon, etc;
o gradul de atentie acordat atat de catre emitent la transmiterea mesajului, cat si de catre receptor la primirea mesajului;
o nivelul modest de pregatire a mesagerului si a colaboratorilor sai, inabilitatea acestora de aformula, transmite si receptiona mesajele;
o la urma- dar nu in ultimul rand - interventia unor persoane care deformeaza continutul mesajului si isi permit "interpretarea acestuia; in acest fel pot sa apara zvonurile de genul " ai auzit ca ..." sau, uneori barfele - ambele perturbatii extrem de daunatoare pentru comunicarea manageriala eficienta in cadrul organizatiei;
Procesul de comunicare are loc in mediul relatiilor socio-umane (a se vedea figura nr. 1)care cuprinde organizatia dar si mediul socio--economic al acesteia.
ELEMENTE CHEIE PENTRU STUDIU
Comunicarea este:
- esentiala pentru managerul performant al oricarei organizatii;
- un proces bilateral, subiectii comunicarii fiind emitentul si receptorul;
Elementele procesului de comunicare sunt:
- emitentul;
- mesajul;
- canalul;
- receptorul;
- raspunsul (feed-back-ul);
- factorii perturbatori;
ELEMENTE CHEIE PENTRU STUDIU
Fiecare cursant inscris la cursul intitulat " Comunicare eficienta cu clientii", este antrenat intr-un proces de comunicare de o factura speciala - comunicarea didactica.
Acest tip de comunicare prezinta urmatoarele caracteristici:
- Obiectivul comunicarii - vizeaza insusirea de catre cursanti a principiilor fundamentale de management, in scopul reusitei intr-un mediu de afaceri din ce in ce mai complex.
- Comunicarea este cooperanta - deoarece atat noi cat si dumneavoastra suntem parteneri egali, avand obiective clar conturate si perioade de timp determinate pentru desfasurarea - impreuna - a fiecarei etape a cursului.
- Orice proces de comunicare - se declanseaza pornind de la doua premise fundamentale:
1. sentimentul de incredere in partener;
2. evaluarea si recunoasterea statutului si a valorii proprii a fiecarui partener angrenat in procesul comunicarii.
Elementele procesului de comunicare didactica in care suntem antrenati sunt:
- Emitentul - respectiv, centrul de educatie continua si Invatamant deschis la Distanta
- Mesajul - este chiar continutul cursului; principiile, conceptele notiunile si tehnicile de lucru ale managementului, formeaza mesajul pe care noi vi-l transmitem;
- Receptorul - sunteti dumneavoastra insiva
- Raspunsul - este reprezentat de solutiile pe care dumneavoastra le oferiti la testele de evaluare a cunostintelor, mai concret, modul cum fiecare cursant in parte poate intelege, isi insuseste si va reusi sa aplice cunostintele acumulate este garansia unui feed-back de calitate; 
- Factorii perturbatori - ar putea sa fie: redactarea neclara sau incoerenta a materialelor de curs; intelegerea eronata a notiunilor de catre cursanti; scepticismul unor oameni cu privire la eficacitatea educatiei continue, lipsa de cooperare intre Centru si cursanti etc. 
1.2. Bariere in comunicare
Daca oamenii ar comunica perfect am trrai intr-o lume perfecta. Multe din problemele cu care ne confruntam zilnic isi au cauzele in comunicarea defectuoasa cu ceilalti, mai precis, in necunoasterea si ignorarea barierelor in comunicare.
Barierele de comunicare - sunt elemente care afecteaza eficienta procesului de comunicare si care pot sa apara la toate componentele - emitent, mesaj, codificare, canal de transmitere, receptor sau raspuns.
Barierele de comunicare sunt o problema reala pentru managerul de succes, motiv pentru care apreciem ca este necesara o descriere in detaliu a acestora. Pot fi grupate in doua categorii, astfel:
I. Bariere in comunicarea interpersonala
II. Bariere organizationale


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicarea - Aspecte Conceptuale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!