Comunicarea - Abordari teoretice

Extras din referat Cum descarc?

Comunicarea este una dintre cele mai vechi actiuni, find folosita atat de catre fiintele umane cat si de celelalte vietuitoare. Ea se afla intr-o dinamica permanenta, intr-o continua transformare si reprezinta o legatura indispensabila in relatiile inter-umane. Totodata, sta la baza tuturor proceselor, interactunilor, societatea neexistand in absenta ei.
Definita drept un proces de transmitere - receptare a unui mesaj emis de la o sursa catre o destinatie, printr-un anumit canal si pe baza unui cod comun format din cuvinte, gesturi, simboluri etc, comunicarea reprezinta o fateta esentiala a ,,interactiunii sociale printr-un sistem de simboluri si mesaje" (G. Grebner). Dezvoltand, semnificatia notiunii de comunicare surprinde mai multe idei. Astfel, ,,Comunicarea este vazuta ca o intelegere atat a mesajelor primite pe diferite canale de comunicare, cat si ca intelegere intre doua persoane, intre o persoana si un grup sau intre doua grupuri. Totodata, ea,, implementeaza la nivelul mentalului colectiv, automat, si notiunea de participare. Comunicarea este vazuta ca un proces, care nu poate exista in absenta membrilor acestora." Un alt sens al comunicarii este cel de organizare. Aceasta notiune ,,se apropie foarte mult de definitia conceptului de relatii publice." Comunicarea reprezinta legatura dintre ,,organizare" si ,,actiune", deoarece datorita comunicarii este posibila atat ,,actiunea organizata" cat si ,,organizarea actiunii." Totusi, fiind o parte componenta a ,,numeroase sisteme" este mai dificil de gasit un ,,sens unitar" al acestei definitii. 
Alte interpretari sunt date de cercetatorul mass-media James Lull: "Comunicarea este terenul de intalnire conceptuala unde se intersecteaza relatiile interpersonale si inovatiile tehnologice, stimulentele politico-economice si ambitiile socio-culturale, divertismentul usor si informatia serioasa, mediile ambiante locale si influentele globale, forma si continutul, substanta si stilul" , sau de Abraham Moles care sustine faptul ca procesul de comunicare este "actiunea de a face ca un individ I, situat intr-o epoca, intr-un anumit loc, sa-si insuseasca experienta referitoare la datele si evenimentele ambiantei de la un individ sau de la un sistem E, folosind elemente de cunoastere care le sunt comune" 
In procesul comunicarii sunt implicati anumiti factori ca emitatorul, receptorul (actanti), canalul, codul, mesajul, referentul, contextul. (vezi figura 2.) 
Context
(functia denotativa, cognitiva sau referentiala)
Emitator -> Mesaj -> Receptor
(functia expresiva sau emotiva) (functia poetica) (functia conativa)
Canal
(functia fatica)
Cod
(functia metalingvistica)
Figura 2- Modelul lui Jakobson


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicarea - Abordari teoretice.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Ghilezan, M. Cum sa reusesti in viata politica. Manual de campanie electorala, Active Vision, Bucuresti, 2000, p.97
Radu, I., Ilut, P., Matei, L.,Psihologie sociala, Editura Exe S.R.L., Cluj-Napoca, 1994, p.186
Lull James -- Mass-media - Comunicare, Ed. Samizdat, 1999 (p. 9) 
Rus Calin Flaviu, Introducere in stiintele comunicarii si a relatiilor publice, Institutul European pentru Cooperare Cultural - Stiintifica, Iasi, 2002 (p.12)


Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!