Comunicare si Personalitate

Extras din referat Cum descarc?

Personalitatea reprezinta profilul general sau combinatia de caracteristici care cuprind natura unica a unei persoane si care influenteaza modul in care acea persoana reactioneaza si interactioneaza cu altii.
Personalitatea are un caracter relativ stabil ,relativitatea acesteia decurge din aceea ca pot aparea anumite schimbari structurale generate de experienta de invatare adulta.
Fiind un concept care nu tine de partea concreta a lucrurilor , au aparut dificultati in masurarea acesteia si implicit in efectuarea unor cercetari. Progresele din domeniul tehnic au starnit interesul pentru aceasta parte a cercetarii stiintifice si importanta acesteia creste continuu managerii de varf fiind preocupati de stabilirea unor noi ideologii ce au la baza studii referitoare la personalitatea umana.
Aplicatii ale acestor studii : stabilirea unor strategii de promovare pentru organizatiile prestatoare de servicii,preocupare pentru etica si integritate ca si interesul contemporan pentru munca in echipa si cooperare;
Sunt necesare cateva cuvinte de precautie referitoare la personalitate. Mai intai ,cu toate ca folosim adesea etichetari ca vanitos ,petru a descrie oamenii,va trebui sa ne reamintim intotdeauna ca oamenii au o diversitate de caracteristici de personalitate.Clasificarea excesiva a oamenilor nu ne ajuta sa apreciem potentialul lor unic de a contribui la succesul unei organizatii.In al doilea rand, anumite caracteristici de personalitate sunt utile in anumite situati organizationale. Nu exista o cea mai buna personalitate si managerii ar trebuii sa invete sa aprecieze avantajele diversitatii angajatilor. Un concept cheie aici este acela de adecvare ,punand persoana potrivita sa faca munca potrivita si expunandangajati diferiti unor stiluri manageriale diferite. In final ,avem adesea tendinta de a exagera impactul personalitatii aupra comportamentul organizational.Personalitea va avea cel mai mare efect in situatii'slabe'. 
Acestea sunt situatiile cu roluri definite lejer,putine reglementari si contexte de sanctionare si consolidare slabe.Ca exemplu ,ganditi-va la o organizatie locala nou formata pe baza de voluntariat. In situatiile 'tari'cu roluri mai bine definite,reguli si conteextualitati ,personalitatea tinde sa aiba un impact mic. Ca exemplu ,operatiuni militare obisnuite .
Studiul personalitatii urmareste sa raspunda la doua intrebari: 
Prin ce suntem asemanatori? si Prin ce suntem diferiti? 
Personalitatea este principala diferenta dintre indivizi. Ea reprezinta profilul general sau o combinatie de caracteristici psihologice care cuprind natura unica a unei persoane si care influenteaza modul in care acea persoana reactioneaza si interactioneaza cu celelalte persoane sau cu mediul sau.
Formula lui Lewin arata ca un comportament la un moment dat este dat de o combinatie unica dintre trasaturi de personalitate si cerinte ale mediului. Personalitatea include un set de caracteristici fizice si mentale care reflecta cum o persoana arata, gandeste, actioneaza si simte.Frecvent se fac incercari de a masura personalitatea prin chestionare sau teste specifice. In acelasi timp personalitatea poate fi dedusa din comportament si este important pentru manageri sa o inteleaga deoarece prin aceasta inteleg comportamentul organizational.
Determinantii personalitatii si dezvoltarea
Mai multi specialisti s-au intrebat ce anume determina personalitatea. Este determinata genetic sau se formeaza prin experienta? De multe ori auzim pe cineva spunand ,,Se poarta exact ca maica-sa!" sau ,,Mihai este asa pentru ca asa a fost crescut." Apare astfel prima controversa: natura - crestere. Depinde personalitatea de ereditate, prin inzestrarea genetica, sau de mediul in care cineva traieste? Raspunsul este ca aceste doua forte actioneaza combinat. Din figura de mai jos se poate observa ca ereditatea consta in caracteristici fizice, sex si factori de personalitate iar mediul este dat de factorii culturali, sociali si situationali.
Legatura dintre ereditate, mediu si personalitate
Dupa John R. Schermerhorn, Jr.; James G. Hunt; Richard N. Osborn - OrganizationalBehavior 7th Edition, John Wiley&Sons, 2002
Impactul ereditatii asupra personalitatii este inca mult discutat. O concluzie valabila care poate fi extrasa este aceea ca ereditatea stabileste niste limite privind numarul de trasaturi de personalitate care pot fi dezvoltate; mediul determina dezvoltarea in cadrul acestor limite. Normele si valorile culturale joaca un rol foarte important in dezvoltarea personalitatii si a comportamentului indivizilor.
Factorii sociali reflecta viata de familie, religia si o multime de grupuri formale si informaledin care oamenii fac parte de-a lungul vietii. Factorii situationali accentueaza sau diminueaza aspecte ale personalitatii. De exemplu o persoana care a suferit mai multe esecuri poate sa manifeste o lipsa de incredere in sine si sa nu participe sau sanu intreprinda anumite actiuni care i-ar aduce succes
O alta abordare este aceea a lui Chris Argyris, Daniel Levinson si Gail Sheehy.Acestia si-au orientat atentia spre dezvoltare si afirma ca oamenii se dezvolta de-a lungul unui continuu de dimensiuni de la imaturitate la maturitate. Sheeny siLevinson avanseaza ideea unor stadii de dezvoltare in timp. Spre exemplu modelullui Sheeny are trei stadii: 18-30 ani, 30-45 ani si 45-85+. Fiecare din aceste stadii
are un impact asupra angajarii si carierei persoanei si de aceea aceste schimbaritrebuie sa primeasca raspunsuri si din partea managerilor.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicare si Personalitate.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!