Comunicare Interculturala si Socul Social - Studiu de Caz Japonia

Extras din referat Cum descarc?

Evolutia culturii reprezinta un produs al interactiunii, si nu o adunatura de componente preexiste a caror uz a fost restrictionat in trecut de anumiti factori. 
Notiunea de "a treia cultura" ne ajuta sa clarificam aspectul de dinamica in comunicare intr-un climat intercultural. Plecand de la conceptii contrastante, comportamente diferite, doi indivizi, prin interactiunea lor, creeaza un nou mediu de comunicare, in care cele doua culturi initial separate sunt unificate intr-o cultura mai cuprinzatoare decat cele initiale. Aparitia acestei a treia culturi este o necesitate determinata de un scop comun. Pentru intelegerea acesteia este necesara sesizarea contrastelor, diferentelor. 
Caracteristicile care marcheaza a treia cultura sunt: 
-este o cultura deschisa, poate sa absoarba in continuare elemente aditionale; 
-este expansiva, isi poate largi granitele pentru a include situatii de natura individuala, organizationala, institutionala; 
-raspunde la solicitari noi, care vin din cereri generate de perpetua transformare adaptare, modificare; 
-este orientata spre viitor, creeaza cadru pentru parteneriate, amplificand comunicarea. 
S-a sperat ca prin media si tehnologie se poate ajunge la conceptul de lume comuna. Indiferent de sex,varsta, loc in spatiu, oamenii primesc aceasi informatie si afla acelasi lucru. Media este totusi uni directionala si opaca, fiind in ultima instanta un generator de iluzii. 
3Termenul de soc cultural defineste starea de anxietate (sau supriza,dezorientare,incertitudine, confuzie,etc) traita de oameni atunci cand sunt nevoiti sa se manifeste intr un mediu social sau cultural care le este necunoscut, cum ar fi o tara straina. Aceasta stare se naste din dificultatile de asimilare a noii culturi, cauzand dificultati in a stii ce este normal si ce nu. De multe ori acestei dificultati i se adauga, de multe ori, o repulsie de ordin estetic sau moral fata de anumite aspecte ale noii culturi. Termenul a fost introdus pentru prima data in 1954 de Kalervo Oberg. 
Socul (de a se muta intr o tara straina) poate fi impartit in etape distincte, desi nu toata lumea trece prin aceste faze si nu toti traiesc in noua cultura o perioada indeajuns de indelungata pentru a trece prin toata trei: 
Luna de miere-in timpul acestei perioade diferentele dintre cultura veche din care provine si cea noua cu care se confrunta, sunt percepute ca romantice,noi, interesante. De exemplu, atunci cand cineva se muta intr o alta tara, acel cineva poate fi atras de noile tipuri de mancare, ritmul vietii cotidiene, obiceiurile oamenilor, cladirile s.a.m.d. 
Perioada negocierilor-dupa un timp(in general cateva saptamani), diferentele dintre noua si vechea cultura devin vizibile si pot crea anxietate. Personajului aflat intr-o astfel de situatie ii poate fi dor de mancarea de acasa, poate considera ca ritmul vietii cotidiene din acest loc nou este prea rapid sau prea incet, sau ca obiceiurile oamenilor devin enervante, iritante, dezgustatoare. Aceasta faza este adesea marcata de schimbari de temperament cauzate de mici incidente sau fara o cauza anume. Depresia este ceva comun in acest moment. 
Perioada de familiarizare- Dupa ceva timp(de obicei peste 6 luni), persoana respectiva se obisnuieste cu noua cultura si dezvolta rutine. Ea stie la ce sa se astepte in majoritatea situatiilor si tara gazda nu mai pare atat de noua. 
Reversul socului cultural.- Intoarcerea in cultura mama dupa familiarizarea cu noua cultura poate produce aceleasi efecte ca cele de mai sus, efecte pe care o persoana care a trecut prin aceste stadii le resimte in aceasi masura ca si socul cultural initial. 
Exista trei rezultate ale perioadei de familiarizare: 
Pentru unele persoane este imposibil sa accepte o cultura straina si sa se integreze. Ei se izoleaza de noul mediu pe care il percep ca fiind ostil si considera intoarcerea acasa ca singura scapare. Acestia sunt cei care au cele mai mari probleme de reintegrare atunci cand se intorc acasa. 
Unii oameni se integreaza in cu totul astfel incat preiau in totalitate noua cultura si pierd cu desarvarsire identitatea culturii initiale. Acestia sunt cei care raman in tara gazda pentru totdeauna. 
Unii oameni reusesc sa preia aspectele noii culturi pe care le considera pozitive si, impreuna cu elemente ale vechii culturi creaza o mixtura unica. Ei nu se confrunta cu probleme la intoarcerea in propria tara sau daca sunt nevoiti sa se mute in alt loc. 
Procesul de comunicare interculturala incepe prin perceperea diferentelor de ordin moral, valoric, cognitiv si de comportament la nivelul participantilor. Un criteriu vital este acela al omogenitatii. Comunicarea interculturala nu poata fi initiata acest teren comun. Toate fiintele umane se un anumit nivel. 
T. Saral offera schimb o viziune. El studiul interactiunilor interpersonale -a omis criteriul personalitatii participantilor. Prin observatie deducem impactul personalitatii indivizilor unei interactiuni, a tot ceea ce oamenii au comun, caracterul eterogen acestora face elementele unice din fiecare un efect decisiv comunicarii. Astfel, putem , intr-o , comunicarea este o extensie a celei interpersonale. 
Sarbaugh propune o schema de analiza a nivelului de omogenitate pentru a defini termeni de intercultural si intracultural. Daca doua cercuri reprezinta experientele de viata a doua persoane sau grupuri, si cele doua cercuri se suprapun pe o suprafata mica (indicand putine similitudini la nivelul experientei), ele se afla la capatul eterogen al spectrului. In cazul in care aceastea se suprapun aproape in totalitate persoanele se afla la capatul omogen al spectrului. Sarbaugh numeste categoria eterogena ca fiind zona de interculturalitate, si cea omogena ca fiind zona de intraculturalitate.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicare Interculturala si Socul Social - Studiu de Caz Japonia.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!