Comunicare Asertivă

Extras din referat Cum descarc?

Comportamentul asertiv este comportamentul interpersonal care implica exprimarea onesta si relativ directa a gandurilor si sentimentelor ce sunt social adecvate si in care se tine cont de sentimentele si bunastarea altor oameni.
Asertivitatea implica apararea drepturilor personale si exprimarea gandurilor, sentimentelor si convingerilor in mod direct, onest si adecvat, fara a viola drepturile altei persoane.
O alta categorie de definitii ale asrtivitatii se centreaza pe exprimarea drepturilor si emotiilor. Comportamentul preluat de o persoana pentru a actiona in propriile interese, pentru a se apara fara anxietate nepotrivita, pentru a-si exprima onest sentimentele sau pentru exersarea propriilor drepturi fara a renega drepturile altora este numit comportament asertiv.
Lazarus a fost primul care a identificat clase specifice de raspunsuri prin care comportamentul asertiv poate fi definit: ,,abilitatea de a spune NU; abilitatea de a cere favoruri sau a face solicitari; abilitatea de a exprima sentimentele pozitive si negative; abilitatea de a initia, continua si finisa o conversatie generala".
Galossi si Galossi au expus noua categorii: de a da si a primi complimente; a face solicitari, a initia si a mentine o conversatie, apararea drepturilor; refuzul cererilor, exprimarea opiniilor personale, a nemultumirilor, a maniei si a sentimentelor pozitive.
In final, citeva definitii fundamentale au fost oferite in literatura de specialitate. Heimberg, Moutgomery, Madsen au sugerat ca compor-tamentul asertiv este conceptualizat ca fiind rezolvarea efectiva a problemei.
Rich si Schroeder au sustinut ca comportamentul asertiv este abilitatea de a cauta, mentine sau de a intensifica refortificarea intr-o situatie interpersonala prin intermediul exprimarii sentimentelor sau a dorintelor.
Gradul de asertivitate poate fi masurat prin efectivitatea reactiei individului in producerea, mentinerea sau intensificarea refortificarii.
Lowrence extinde conceptul de asertivitate la ,,invatarea abilitatii de a adapta comportamentul solicitarilor situatiei interpersonale, astfel incat consecintele pozitive sa fie maxime, iar cele negative minime".
2. Conduita asertiva. Elemente de analiza comparativa
Zilnic suntem confruntati cu situatii care ne solicita sa luam atitudine. Se abuzeaza de timpul nostru, nu obtinem ceea ce dorim, nu ni se ofera sprijinul pe care il meritam, nu ni se respecta drepturile.
Comunicarea asertiva poate fi o solutie - aceasta vizeaza capacitatea de a exprima propriile trairi si optiuni intr-o maniera in care stima de sine si a celorlalti sa nu fie lezate.
O persoana care detine aceasta competenta comunicationala stie si poate sa-si exprime dorintele, sa spuna ce gandeste, sa refuze, sa rezolve conflicte intr-o maniera ferma dar fara sa-si jigneasca interlocutorii, mentinandu-si, in acelasi timp, controlul asupra focarelor conflictuale.
Pentru a evidentia rolul comunicarii asertive in rezolvarea conflictelor, prezentam in continuare o analiza comparativa a trei tipuri de comportamente care au o mare incidenta asupra calitatii procesului de comunicare interpersonala.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicare Asertiva.docx

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!