Ascultarea Eficienta

Extras din referat Cum descarc?

Ascultarea este una dintre cele mai importante abilitati care influenteaza eficacitatea personala si calitatea relatiilor pe care le formam cu ceilalti. Ascultam pentru a obtine informatii, ascultam pentru a intelege, ascultam din placere, ascultam pentru a invata.
Devenind un bun ascultator vor creste performantele, abilitatea de a influenta, convingesi negocia. Mai mult, conflictele si neintelegerile vor putea fi evitate.
Se intampla uneori sa vorbim cuiva, poate despre un lucru important pentru noi, dar, totodata, sa fim convinsi ca el nu ne asculta. La fel, este posibil ca un prieten, o persoana apropiata, un partener etc. sa discute cu noi, sa se confeseze, avand insacertitudinea faptului ca noi, cei carora le vorbeste nu il ascultam, nu suntem atat de deschisi si nici disponibili. Uneori chiar asa si este, nu suntem disponibili, dar exista si situatii in care perceptia persoanei ne surprinde, asa incat ne intrebam ce anume face ca, desi avem bune intentii si ne straduim pentru el, cel din fata noastra nu se simte ascultat sau intelege altceva decat ne-am propus noi sa transmitem? Excluzand posibilitatea ca vorbitorul sa nu stie sa se exprime adecvat, tragem concluzia ca,probabil, aceste fenomene apar datorita unei alte cauze, a unei inabilitati de comunicare
- dificultatea de a asculta. Componenta esentiala a comunicarii fata in fata (si nu numai), ascultarea nu este nicidecum o atitudine de receptivitate pasiva, ci o activitate cu caracter complex, specific si cu finalitate proprie. Nu este suficient sa te concentrezi asupra faptelor, cifrelor sau ideilor. Trebuie mai sa absorbi ceea ce auzi, sa stabilesti legaturi cu propria experienta si sa transpui datele in informatii utile la care sa se poatarecurge ulterior. Iata deci ca exista o distinctie clara intre ,,a asculta" si ,,a auzi" in sensul ca ,,a asculta" presupune a auzi si a intelege simultan. Diferenta poate fi mai bine inteleasa prin raportare la ,,efectul cocktail" - conversatii numeroase, simultane, in acelasi spatiu, de care suntem constienti, dar carora le atribuim cu dificultate semnificatii, pentru a le asculta fiind necesar un efort constient.
Goethe afirma ca "nimeni nu ar mai vorbi mult in societate daca ar sti cat de des i-a inteles gresit pe altii". Asadar, cum putem comunica fara ca acest lucru sa nu sfarseasca prin reflectii de genul: "are ceva cu mine", "nu ma intelege niciodata", "nu se poate discuta nimic cu un asemenea om", "cum sa transmit ceea ce ma deranjeaza farasa-l ranesc pe celalat"? Sa ne amintim de ceea ce spunea Montaigne: "cuvantul este pe jumatate al celui care vorbeste, pe jumatate al celui care asculta". Prin urmare succesul unei comunicari depinde in egala masura de calitatile de exprimare ale vorbitorului si de capacitatea receptorului de a asculta activ. De foarte multe ori, la intrebarea cum arata un comunicator eficient se raspunde prin a scoate in evidenta ca acesta trebuie sa vorbeasca pe limba auditoriului.Insa, putini sunt aceia care remarca rolul foarte important pe care ascultarea il are in comunicare. Acest lucru se intampla pentru ca, pentru a comunica ceva trebuie sa ai cui sa faci acest lucru, adica sa ai pe cineva care sa te asculte. Adevarata ascultare implica sa te incarci asadar cu ceea ce comunica celalalt. Dar, desi omul este inzestrat de la natura cu doi ochi si doua urechi, acest fapt predispunandu-ne in mod normal spre activitatea de ascultare, fiecare dintre noi stim ca este mult mai usor sa vorbesti decat sa asculti.
Asistam de multe ori la un dialog al surzilor in care fiecare vorbeste si fiecare mimeazaca il asculta pe celalalt.
Dupa Ross putem urmari procesul de ascultare pe intervalul a patru pasi: Senzatia,Interpretarea, Intelegerea si Raspunsul.
1. Senzatia este rezultatul mai multor analizatori (vizual, auditiv...).
Barierele care actioneaza la nivelul acestei prime trepte sunt: zgomote, oboseala,defecte de receptie sau transmisie etc.
2. Interpretarea presupune atribuirea unui inteles la ceea ce am ascultat. Barierele:
o Considerarea temei ca fiind banala sau superficiala;
o Criticarea persoanei care transmite mesajul;
o Stereotipurile si prejudecatile
o O prematura reflectie a celor auzite;
o Cautarea altor evenimente care capteaza atentia;
o Cand ascultatorii ,,dorm cu ochii deschisi".
3. Intelegerea presupune pe langa interpretare si o evaluare critica a ceea ce s-a ascultat.
Ralph Nichols a descris cativa factori care influenteaza intelegerea:
o Inteligenta
o Vocabularul receptorului, abilitatea de a structura si generaliza un mesaj
o Capacitatea de a surprinde ideile principale
o Interes real pentru subiect
o Eficienta vorbitorului
o Experienta in a asculta materii dificile
o Admiratia pentru vorbitor
o Oboseala fizica si psihica a receptorului
o Cunoasterea tehnicilor care imbunatatesc concentrarea
4. Raspunsul stabileste rezultatul procesului de ascultare in functie de scopul acesteia. Se pot caracteriza mai multe tipuri de ascultare:
1. Ascultam ca sa intelegem.
2. Ascultam pentru a retine informatii.
3. Ascultam pentru a analiza si evalua continutul.
4. Ascultam pentru a dezvolta relatii (ascultarea empatica).
5. Ascultam pentru a ne face o imagine despre emitator.
6. Ascultam pentru divertisment.


Fisiere in arhiva (1):

  • Ascultarea Eficienta.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!