Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Comerț
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 2934
Mărime: 30.16KB (arhivat)
Publicat de: Cosmin Crișan
Puncte necesare: 8
Universitarea Petrol Gaze-Ploiesti Specializarea: Economia comertului,turismului si serviciilor

Cuprins

  1. Capitolul I:
  2. Comerţul internaţional cu servicii
  3. Capitolul II:
  4. Specializarea în exportul de turism şi dezvoltarea economică
  5. Capitolul III:
  6. Turismul în tranzacţiile internaţionale
  7. Bibliografie

Extras din referat

CAPITOLUL I

Comerţul internaţional cu servicii

Evoluţiile din ultimele decenii reflectă o nouă caracteristică a economiilor ţărilor dezvoltate şi anume terţiarizarea acestora. Pierderea avantajelor comparative în industrie ca urmare a delocalizării producţiei în ţările în dezvoltare, în zone mai atractive prin cost de producţie şi fiscalitate, a determinat reorientarea structurii produsului intern brut al ţărilor dezvoltare prin valorificarea atuurilor pe care acestea le prezentau în domeniul serviciilor.

Ofertarea şi prestarea de servicii cât mai complexe devin elemente esenţiale ale competitivităţii internaţionale şi îşi pun din ce în ce mai puternic amprenta asupra activităţilor economice din toate ţările lumii, indiferent de nivelul de dezvoltare. Există numeroase deosebiri între grupurile de ţări în ceea ce priveşte dezvoltarea sectorului terţiar în raport cu celelalte sectoare ale economiei. Astfel, serviciile contribuie cu până la 60%-70% la formarea PIB-ului ţărilor dezvoltate.

Conform numeroaselor opinii vehiculate în literatura de specialitate, printre factorii care determină această intercondiţionalitate se pot menţiona:

- elasticitatea semnificativ mai ridicată a cererii de servicii în raport cu veniturile. Pe măsură ce veniturile cresc, s-a constatat că se accentuează înclinaţia de a cheltui mai mult pentru servicii în raport cu bunurile;

- bunurile încorporează tot mai multe active provenind din sectorul terţiar oferite de furnizori specializaţi (design, elemente de marketing etc).1

Fluxurile internaţionale de servicii se definesc tot mai mult printr-o dinamică deosebită: în anul 2005 acestea au înregistrat un nivel valoric de 2415 miliarde USD 2.

Potrivit aprecierilor OMC3, serviciile reprezintă sectorul cu cea mai dinamică evoluţie în cadrul economiei mondiale şi reprezintă aproximativ 2/3 din produsul global, concentrează 1/3 forţa de muncă la nivel mondial şi aproximativ 20% din comerţul internaţional.

Când s-a propus, la începutul anilor ′ 80, ideea stabilirii unor reguli în domeniul serviciilor în cadrul sistemului multilateral de comerţ, au existat mulţi oponenţi.

S-a considerat că pe această cale s-ar fi putut submina capacitatea guvernelor de a urmări realizarea unor obiective de interes naţional şi s-ar fi limitat

acţiune de reglementare din anumite sectoare.

Acordul care s-a elaborat în urma negocierilor a vizat asigurarea unui înalt grad de flexibilitate, atât în materie de reguli, cât şi de acces la pieţe. Astfel, principiile de bază ale GATS 4 sunt:

- toate serviciile sunt acoperite prin prevederile GATS;

- clauza naţiunii celei mai favorizate se aplică tuturor serviciilor (cu excepţia „excepţiilor temporare” ;

- clauza tratamentului naţional se aplică în domeniile unde există

angajamente asumate;

- transparenţa reglementărilor;

- reglementările în domeniu trebuie să fie obiective şi rezonabile;

-derularea plăţilor în cadrul comerţului cu servicii să nu fie restricţionate;

- angajamentele individuale ale statelor să fie negociate şi consolidate;

- liberalizarea progresivă prin negocieri viitoare.5

Serviciile sunt definite în mod curent ca activităţi, ca performanţe sau ca avantaje. Cea mai consacrată abordare tipologică privind serviciile este cea derivată în urma negocierilor comerciale multilaterale din cadrul Rundei Uruguay finalizate cu Acordul privind comerţul cu servicii (GATS).

Conform prevederilor GATS există 4 moduri de tranzacţionare internaţională a serviciilor 6

- modul 1 sau cross border supply (tranzacţii de furnizare transfrontalieră de servicii): presupune rămânerea consumatorului în propriul teritoriu şi traversarea graniţelor naţionale în ceea ce priveşte furnizarea serviciului, furnizorul fiind situat într-o altă ţară. Furnizarea serviciului se poate efectua prin telefon, fax, Internet, televiziune, livrare de documente, dischete, casete, pe mail sau prin poştă. Serviciile de transport de mărfuri pe care îl presupune comerţul cu bunuri este un alt exemplu de cross border supply.

- modul 2 sau consumption abroad (deplasarea consumatorului către oferta de servicii): are loc atunci când consumatorul se deplasează în afara graniţelor naţionale Turismul, serviciile medicale prestate non-rezidenţilor, urmarea unor cursuri de specializare în străinătate intră în categoria consumtion abroad.

Preview document

Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii - Pagina 1
Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii - Pagina 2
Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii - Pagina 3
Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii - Pagina 4
Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii - Pagina 5
Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii - Pagina 6
Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii - Pagina 7
Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii - Pagina 8
Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii - Pagina 9
Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii - Pagina 10
Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii - Pagina 11
Rolul Turismului în Cadrul Comerțului Internațional cu Servicii - Pagina 12

Conținut arhivă zip

  • Rolul Turismului in Cadrul Comertului International cu Servicii.doc

Alții au mai descărcat și

Analiza activității de comerț exterior

MEMORIU EXPLICATIV Lucrarea in cauza se numeste: “Analiza activitatii de comert exterior”. Primul capitol se numeste : Metode de fundamentare si...

Profilul Antreprenorului de Succes

Intre iunie 2005 si ianuarie 2006 in 13 state membre UE si in cele doua tari candidate – Romania si Bulgaria – s-a desfasurat o ancheta (Factorii...

Calitatea Mărfurilor Alimentare

I Obiectul de studiu al merceologiei Merceologia este o disciplina cu caracter economic al carei obiect îl constituie studierea proprietatilor...

Analiza celor patru procese de integrare a pieței bunurilor

A: Politica comerciala comuna Aceasta este denumirea generica pentru ansamblul de masuri, instrumente, politici aplicate în domeniul comercial...

Te-ar putea interesa și

Impactul globalizării serviciilor turistice asupra economiei mondiale - studiu de caz

INTRODUCERE În contextul definirii prin analogie cu comerţul internaţional a unor concepte specifice turismului internaţional şi identificând...

Turismul Cultural

INTRODUCERE Turismul depinde într-o mare măsura de o “imagine” creată şi care se adresează în mod direct turiştilor. Consumatorii acestei...

Simularea schimburilor turistice potențiale între România și Uniunea Europeană

1.1. Comerţul internaţional cu servicii: delimitări conceptuale Sfera serviciilor depăşeşte astăzi cel puţin jumătate din activităţiile economiei...

Impactul Tehnologiilor Internet și a Procesului de Internaționalizare a Serviciilor Turistice Asupra Economiei Mondiale

I N T R O D U C E R E În contextul definirii prin analogie cu comerţul internaţional a unor concepte specifice turismului internaţional şi...

Serviciile de Transport Internațional și Dezvoltarea lor în Economia României

Introducere În lucrarea de faţă am încercat să prezint anumite particularităţi ale transportului internaţional, particularităţi care prevăd...

Serviciile Turistice în Economia Mondială

Întroducere În contextul definirii prin analogie cu comerţul internaţional a unor concepte specifice turismului internaţional şi identificând...

Organizarea și Exercitarea Controlului Fiscal al Impozitelor Directe

CAPITOLUL I COMERŢUL INTERNAŢIONAL CU SERVICII PREZENTARE GENERALĂ 1.1. Serviciile – concept şi caracteristici 1.1.1. Conceptul de serviciu...

Imaginea și specificul produsului turistic național pe piața internațională

Introducere PRODUSUL TURISTIC este rezultatul activitatii unei echipe de specialisti care functioneaza in spatele prestatyorilor de servicii ;...

Ai nevoie de altceva?