Drepturile consumatorilor: - Dreptul de a fi protejat impotriva achizitionarii unui produs (sau a beneficia de servicii) care ar putea sa le afecteze viata, sanatatea sau securitatea, sau sa le afecteze drepturile si interesele legitime; - Dreptul de a fi informat complet, corect si precis asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor; - Dreptul de a avea acces la piete de desfacere a produselor care sa ii asigure o gama variata de produse si servicii; - Dreptul de a fi despagubit pentru prejudicii generate de calitatea necorespunzatoare a produselor si serviciilor; - Dreptul de a se organiza in asociatii pentru protectia consumatorului, in scopul apararii intereselor lor. Definitia termenului de garantie: limita de timp ce curge de la data dobandirii produsului sau serviciului de catre consumator, pana la data la care producatorul sau prestatorul isi asuma responsabilitatea remedierii sau inlocuirii serviciului achizitionat pe cheltuiala sa, daca deficientele nu sunt imputabile consumatorului. Definitia termenului de valabilitate: limita de timp - stabilita de producator - pana la care un produs perisabil sau un produs care in scurt timp poate prezenta un pericol imediat pentru sanatatea consumatorului, isi pastreaza caracteristicile specifice daca au fost respectate conditiile de transport, manipulare, depozitare si de pastrare. Pentru produsele alimentare aceasta reprezinta data limita de consum. Viciile ascunse reprezinta deficiente calitative ale unui produs livrat sau serviciu prestat, care nu au fost cunoscute si nici nu puteau fi cunoscute de catre consumator prin mijloace obisnuite de verificare. Consumatorii au dreptul de a pretinde remedierea sau inlocuirea produselor afectate de vicii ascunse. Asociatiile si organizatiile consumatorilor pot fi: - generale: centre ale consumatorilor, uniuni nationale, organizatii regionale ale consumatorilor - speciale: pe grupe de produse sau domenii de activitate - organizatii independente : uniuni federale si asociatii nationale ale consumatorilor - organizatii patronate de sindicate sau centrale cooperatiste: organizatii generale ale consumatorilor - Consiliile consultative Sunt formate din reprezentanti ai consumatorilor avnd ca scop concilierea diferitelor probleme ale procesului de aprovizionare cu marfuri sau servicii, studierea opiniei consumatorilor referitor la anumite masuri care ii vizeaza - Organizatiile internationale Obiectivele acestora sunt protectia sanatatii si securitatii consumatorilor, protejarea intereselor economice ale acestora, informare si educare, consiliere calificata, consultarea si reprezentarea consumatorilor. Politica in domeniul protectiei consumatorului in Romania Prima etapa in elaborarea legislatiei in domeniul protectiei consumatorului in Romania a constituit-o Ordonanta Guvernului nr.21/1992. Prin Hotararea guvernului nr.32/2001 in Romania a fost creata Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (A.N.P.C) ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, care are rolul de a pune in aplicare politica si strategia Guvernului. Din aprilie 1999, Oficiul pentru Protectia Consumatorilor a fost desemnat ca Punct National de Contact pentru Sistemul TRAPEX. De remarcat ca, datorita unei sustinute activitati, la Conferinta pentru aderare a Romaniei la Uniunea Europeana din 27.07.2001 de la Bruxelles s-a decis deschiderea si simultan inchiderea provizorie a capitolului 23 - Protectia consumatorilor si a sanatatii ANPC a organizat si a pus la dispozitia consumatorilor: - un telefon cu apelare gratuita la care consumatorii pot adresa direct reclamatii ANPC; - linie telefonica cu tarif normal la care se pot obtine informatii privind activitatea desfasurata de Autoritate; - un telefon pentru reclamatii privind calitatea serviciilor turistice. In subordinea ANPC functioneaza, ca unitati cu personalitate juridica, 41 de Oficii Judetene pentru Protectia Consumatorului, Oficiul Municipiului Bucuresti pentru Protectia Consumatorilor si Centrul National pentru Incercarea si Expertizarea Produselor LAREX, organism neutru de incercare si certificare. Documentele emise de laboratoarele LAREX sunt: raport de incercari, certificat de conformitate, raport de expertizare, scrisoare de neconformitate. Organismele neguvernamentale cu atributii in domeniul protectiei consumatorilor - Asociatiile pentru protectia consumatorilor Organismele neguvernamentale cu atributii in domeniul protectiei consumatorilor apartin societatii civile si au rolul de a apara drepturile si interesele consumatorilor. In Romania au fost infiintate organizatii neguvernamentale denumite Asociatii pentru Protectia Consumatorilor. Acestea sunt constituite ca persoane juridice care, fara a urmari realizarea de profit, au drept scop unic apararea drepturilor si intereselor legitime ale membrilor lor sau ale consumatorilor in general. Un exemplu in acest sens este Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania), care a fost infiintata in anul 1990.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).