Probleme de etica in activitatea de comert din Romania si din lume

Extras din referat Cum descarc?

Problemele etice care apar cel mai frecvent sunt foarte diferite dintr-o parte a lumii in cealalta. Listele cu principalele preocupari morale tind sa fie similar totusi de la tara la tara si de la continent la continent. Diferentele constau mai mult in problemele de cantarire relative a rezultatelor si de seriozitatea in mintea publicului la un anumit moment. De exemplu folosirea in munca a minorilor in conceptia europeana constituie o atitudine imorala, pe cand in unele tari asiatice moralitatea unei asemenea actiuni este relative diminuata. 
,,Etica afacerilor" corespunde conceptului de comportament corect, cinstit din sfera larga a schimburilor de bunuri in activitatea de comert. Presupune ca, omul comun, obisnuit este dispus sa accepte moralitatea elementara, ca de exemplu, sa nu incalce legea, sa nu fure, sa nu minta, sa nu distruga viata si/sau sanatatea altora, aceasta nerefeindu-se doar la relatiile interpersonale directe sau cele publice cunoscute, ci si la activitatile diverse ce se incadreaza in sfera conceptului de ,,afaceri". In plus, omul simplu este capabil de o judecata sapientiala care vizeaza urmatoarea idee: nimeni si nimic pe lumea asta nu scapa de a fi judecat ca bun sau rau, ca moral sau imoral, iar, afacerile sunt facute de oameni, si, prin urmare, unii vor face afaceri cinstite, iar altii necinstite
Inca din Grecia antica se manifesta interes pentru valorile si normele morale implicate in schimurile economice si interese particulare. Schimburile comerciale, activitatea camatareasca au avut mereu o dimensiune morala de utilitate economica care se va regasi secole mai tarziu in morala comerciala crestina care se dezvolta odata cu urmabizarea, tehnica, privatizarea, industrializarea, multiplicarea nevoilor si sofisticarea consumului conducand societatea catre singura directie posibila, nevoia de reglementare etica a afacerilor.
R.T De George afirma esentializat ca etica afacerilor se refera la o perspectiva etica, implicita sau explicita, asupra modului in care o companie sau un individ percepe modul de a face afaceri. Din aceasta deducem ca etica afacerilor este o descriere a felului in care cei implicati in aceasta activitate pot fi etichetati ca fiind morali sau imorali. Tot acesta distinge intre problem micro-morale si macro-morale si considera ca in genere problemele eticii afacerilor luate intr-un cadru dat si raportat la un sistem economic, cel al capitalismului actual pot fi impartite in 6 categorii: determinarea corectitudinii distribuirii resurselor; princiupiul clar,circumscris al dreptatii la cazuri particulare; conflictul dintre diferite valori; dezvolatarea intuitilor morale si a sarcinii de a le aplica la practicile anticipate anterior; consecintele pe care le aduc cu ele noile produse tehnologice; modul in care se aplica valorile morale acceptate in chip obisnuit. De George subliniaza ca: ,,asta nu inseamna ca vom intanli peste tot in afaceri numai acte morale, iar unde etica nu este autoimpusa, ea trebuie sa fie impusa din afara prin sanctiuni adecvate pentru a proteja binele general." 
Laura Nash sustine ca ,,Etica in afaceri este studiul modului in care normele morale personale se aplica in activitatile si scopurile intreprinderii comerciale; nu este un standard moral separat (s.n.), ci studiul modului in care contextul afacerilor pune persoanei morale, ce actioneaza ca agent al acestui sistem, propriile sale probleme specifice". In opinia noastra, aceasta afirmatie poate fi completata astfel: etica in afaceri este studiul simturilor si al deciziilor care au loc in perimetrul afacerilor, prin prisma a ceea ce este din punct de vedere moral pozitiv sau negativ. 
Etica in afacerile economice internationale are ca obiect de raspandire dificultatile de ordin moral ce apar la nivel international. Pe baza unei acceptiuni larg raspandite, etica in afacerile internationale face referire la originea etica a oricarei relatii de afaceri dintre doua sau mai multe tari sau dintre parteneri privati din diferite state. Aceasta vizeaza un cod de comportament moral, convenabil pentru cei cu atributii decizionale si executive, care se afla pe trepte ierarhice, ale unei intreprinderi, care isi executa activitatea atat in tara, cat si in afara ei. Ea trebuie sa identifice in ce masura exista anumite practice morale care vizeaza toate culturile si cum trebuie acestea sa fie la nivel international. Doua tematici ale acestui subiect sunt: relativismul etic, care afirma ca nicio cultura nu este deasupra altora, si ceea ce determina ceea ce este drept sau nu sunt valorile si practicile; si imperialismul etic, care sustine ca valorile universal strabat culturile in determinarea a ceea ce este drept sau nedrept.


Fisiere in arhiva (1):

  • Probleme de etica in activitatea de comert din Romania si din lume.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1.Craciun D. ,,Etica in afaceri O scurta introducere " editura ASE, Bucuresti 2005, pg 340-345
2.Carmen Costea ,,Economia comertului intern si international"editura Uranus, Bucuresti
3.Evenimentul Zilei, 16 aprilie 2003, pg 5
4.Marcela Carmen Diaconescu- ,,Etica in afaceri", Targoviste, Bibliotheca 2007
5.Nita Dobrota (coordonator) Dictionar de Economie, Ed. Economica, Bucuresti 1999, pag 205
6.Nelu Burcea- Etica afacerilor in Romania, Bucuresti, ASE, 2010
7.R.T.De George-Business Ethics,3rd Ed. Macmillan, New York, 1990


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!