Politicile Comerciale ale Romaniei dupa Aderarea la Uninunea Europeana

Extras din referat Cum descarc?

Deoarece atat politica economica cat si politica externa sunt attribute ale suveranitatii oricarui stat independent, este firesc ca si politica externa , parte component a celor 2 politici sa aiba aceeasi trasatura comuna de suveranitate.
"Faptul ca tarile mici depind din punct de vedere economic si politic de cele puternice inseamna ca determinantele decisive ale politicilor lor se afla in afara propriilor lor frontiere." 
,,Liberul schimb si protectionismul"-Eugen Gheorghita
Pentru ca relatiile economice externe sunt un factor important al cresterii economice, principalul obiectiv, pe termen lung, pe care Romania trebuie sa-l urmareasca cu ajutorul instrumentelor si masurilor de politica comerciala este stimularea dezvoltarii economiei nationale si protejarea acesteia de concurenta straina.
Politica comerciala reprezinta totalitatea reglementarilor adoptate de un stat cu caracter administrativ, juridic, fiscal, bugetar, financiar, valutar etc., in scopul promovarii sau restrangerii schimburilor comerciale externe si a protejarii economiei nationale de concurenta straina. 
Tipuri de politici comerciale: 
- Politica de liber schimb;
- Protectionism moderat si compatibil cu conduita comerciala multilaterala;
- Protectionism derogatoriu;
- Protectionism agresiv;
- Politica comerciala discriminatorie;
- Politici comerciale punitive;
- Politici comerciale autarhice.
Drept urmare, politica comerciala a fiecarui stat trebuie sa indeplineasca trei functii principale, prin urmare si politica comerciala a Romaniei: functia de promovare, functia de protectie, functia de realizare a unui echilibru dinamic in balanta comerciala si balanta de plati , concomitent cu sporirea rezervei valutare a statului.
Obiectivele pe care Romania ar trebui sa le urmareasca prin instrumentarul de politica comerciala ar trebuie sa fie dezvoltarea echilibrata si armonioasa a economiei in conditiile unui anumit nivel de expunere la concurenta externa - pe termen lung, iar pe termen mediu si scurt, redefinirea structurii exporturilor si importurilor. redefinirea echilibrelor din balantele comerciala si de plati, imbunatatirea raportului de schimb, armonizarea structurilor economice productive, etc.
Protectionismul reprezinta ansamblul de masuri de origine etatista care isi propun limitarea, interzicerea, controlul sau influentarea fluxurilor comerciale internationale. Este rezultatul unei capacitati de constrangere publica care interfereaza cu procesul de schimb fondat pe libertatea de optiune a celor direct implicati in tranzactie. Astfel, protectionismul promoveaza discriminarea in ce priveste schimburile realizate intre rezidentii unei tari si tranzactiile realizate de acestia cu rezidentii unei alte tari.
Din nefercicire, practic toate costurile protectionismului sunt suportate direct sau indirect de catre consumatori. Iar alt efect intalnit este accentuarea tot mai pronuntata a dependentelor locale si regionale.
Totusi, o politica in domeniul concurentei este necesara pentru ca:
- Actorii privati si autoritatile publice se comporta deseori intr-o maniera care imperfecteaza mediul concurential;
- Companiile producatoare percep presiunile concurentiale drept mijloace care le limiteaza libertatea de miscare,
- Concurenta genereaza incertitudine si comportament anticoncurential
- Firmele cauta mijloace noi pentru a mentine si spori marja de profit iar pe calea aranjamentelor comerciale si a unor practici abuzive pot imperfecta concurenta. 
Incepand cu 1 ianuarie 2007, Romania a aderat la Uniunea Europeana, eliminandu-se astfel ultimele restrictii din comertul reciproc cu marfuri cu statele membre ale UE.
Crearea pietei unice reprezinta esenta Uniunii Europene, ea constand in libera circulatie a bunurilor, serviciilor, capitalului si populatiei intre tarile membre. Astfel, s-a ajuns ca, prin cele patru libertati de circulatie intre tarile membre ale UE, sa se formeze o piata unica unde circulatia sa fie similara cu cea care se desfasoara intr-o singura tara; ca urmare a eliminarii obstacolelor si deschiderii pietelor nationale, exportatorii din tarile membre ale UE au reusit sa aiba liber acces pe o piata care se apropie de 500 de milioane de consumatori.
Aceasta piata unica s-a realizat prin adoptarea de catre institutiile UE si tarile membre a numeroase Directive, prin care au fost inlaturate barierele tehnice, legile birocratice si protectioniste tarifare si netarifare ale statelor membre si s-au instituit comertul liber si miscarea libera in cadrul Uniunii Europene.
Piata unica a permis o crestere a concurentei (competitiei) intre firmele din statele membre ale UE in beneficiul consumatorilor, deoarece oferta de bunuri si servicii a fost, pe de o parte, mai mare, iar pe de alta parte, preturile au devenit mai mici.
Printre alte avantaje ale pietei unice a UE se evidentiaza si practicarea unor politici specifice, cum sunt: politica antimonopol, care previne tentatia firmelor de a controla preturile sau pietele, posibilitatea liberalizarii pietei utilitatilor (apa, gaz, electricitate, telecomunicatii) in beneficiul consumatorilor care au libertatea de a-si alege furnizorii competitivi, precum si dreptul de a lucra in orice stat membru al UE care recunoaste si pretuieste calificarea profesionala.
Caracteristici de baza ale pietei unice a UE in plan comercial
Libera circulatie a marfurilor are la baza principiul recunoasterii reciproce a pietei unice. Acesta consta in garantarea circulatiei libere a bunurilor si serviciilor unui stat membru in celelalte state membre, chiar daca acestea sunt produse dupa norme de calitate si standarde diferite, cu conditia respectarii cu strictete a regulilor comune de interes general privind sanatatea populatiei, protectia mediului si a consumatorului.
In cadrul principiului regulii de origine, in acest context s-au creat unele reguli detaliate la nivelul UE cu respectarea stricta a traditiilor locale regionale si nationale, care fac posibile mentinerea diversitatii produselor si serviciilor si integrarea economica.
Planul de actiuni la nivelul statelor membre, care implementeaza in practica principiul recunoasterii reciproce, prevede printre alte masuri includerea principiului recunoasterii reciproce in legislatia nationala, intarirea cooperarii intre administratiile nationale ale statelor membre, precum si pregatirea periodica de rapoarte cu problematica implementarii si a solutiilor posibile.
De la 1 ianuarie 2007, de cand Romania a devenit membra a Uniunii Europene si parte a Pietei Unice, frontierele vamale intre tarile membre au disparut si, ca urmare, nu mai exista formalitatile vamale care sa fie utilizate ca surse de date pentru realizarea statisticilor privind comertul intracomunitar.


Fisiere in arhiva (1):

  • Politicile Comerciale ale Romaniei dupa Aderarea la Uninunea Europeana.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!