Nevoia de o Noua Paradigma in Teoria Comertului International

Cuprins referat Cum descarc?

Aspecte introductive 1
Teoria Clasica 3
Teoria avantajelor absolute 3
Teoria costurilor comparative 5
Teoria valorilor internationale 7
Teoria neoclasica 10
Teoria costurilor de substitutie 10
Teorema Heckscher - Ohlin 13
Catre o noua teorie a comertului international 15
Ipoteza omogenitatii factorilor de productie si contestarea ei 16
Concurenta imperfecta 19
Analiza efectelor cresterii economice asupra comertului exterior 21
Concluzii 24
Bibliografie 25


Extras din referat Cum descarc?

Aspecte introductive
Primele incercari de analiza teoretica a comertului exterior au fost intreprinse, conform istoriei, de reprezentantii curentului de gandire mercantilist, si anume: William Stafford si Thomas Mun in Anglia, Colbert si Antoine de Montchrestien in Franta, Ivan Tihonovici Posokov in Rusia etc. Valoarea teoretica a concluziilor lor este limitata de circumscrierea demersului analitic doar in sfera circulatiei. In consecinta, investigatiile lor raman la nivelul superficial al cailor de imbogatire a natiunii prin schimburile comerciale externe. 
Este stiut faptul ca, pentru mercantilisti, metalele pretioase, indeosebi aurul si argintul, reprezinta personificarea universala a bogatiei. Aurul este ,,nervul razboiului" si "substitutul nevoilor tuturor oamenilor" (A. de Monchrestien), iar a ,,bogatia nu consta in a avea mai mult aur si mai multi bani, ci in a avea mai multi decat restul lumii sau decat vecinii".
Animati de un asemenea scop, ei nu vedeau alta posibilitate de marire a stocului de aur, in afara extractiei, decat comertul exterior. Potrivit conceptiei mercantiliste, specificitatea comertului exterior consta intocmai in faptul ca, spre deosebire de circulatia interna a marfurilor care nu mareste cantitatea de aur si de bani, excedentul exporturilor fata de importuri poate servi acestei cauze. In acord cu aceasta, recomandarile lor de politica comerciala sunt orientate spre maximizarea exporturilor si limitarea importurilor. Semnificativ este faptul ca, desi inconsistenta, mentalitatea ,,mercantilista" a primatului exporturilor fata de importuri razbate pana in zilele noastre.
In concluzie, incercarile de analiza teoretica ale mercantilistilor au fost orientate doar spre avantajele pe care comertul exterior le genereaza si masurile de politica comerciala adecvate pentru insusirea lor.
Limitele gandirii mercantiliste au fost bine sesizate de clasicii englezi: Adam Smith si David Ricardo. Ei si-au plasat analiza nu numai in sfera circulatiei ci, in primul rand, in sfera productiei. Spre deosebire de mercantilisti, ei cauta posibilitatea maririi gradului de bunastare, nu intr-un sold activ permanent al balantei comerciale, ci in structura productiei tarilor participante la schimb.
Teoria clasica
Abordarea teoretica a comertului exterior in opera clasicilor capata noi obiective: pe de o parte, se incearca definirea criteriilor de fundamentare a specializarii internationale, iar, pe de alta parte, se urmareste identificarea cauzelor, dezvaluirea specificitatii si explicarea avantajelor generate de comertul exterior. Autorii clasici considera ca interdependenta economica este o sursa de pace in lume: ea face ca razboiul sa fie deosebit de costisitor pentru cel care alege conflictul armat. Natiunea este asimilata unui ansamblu de factori de productie imobili pe plan international. Schimburile de marfuri sunt analizate ca un substitut al deplasarilor de mana de lucru si al fluxurilor de capital 
Definind sfera de cuprindere a obiectului analizei teoretice a schimburilor comerciale externe, economistii clasici se inscriu ca adevaratii fondatori ai teoriei comertului international. 
Principalele secvente ale teoriei clasice a comertului international sunt:
- teoria avantajelor absolute, elaborata de Adam Smith;
- teoria costurilor comparative, initiata de Robert Torrens in lucrarea Essay on the External Corn Trade (1815) si desavarsita de David Ricardo;
- teoria valorilor internationale, al carei autor este John Stuart Mill


Fisiere in arhiva (1):

  • Nevoia de o Noua Paradigma in Teoria Comertului International.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!