Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Comerț
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 25 în total
Cuvinte : 7797
Mărime: 972.51KB (arhivat)
Publicat de: Crin Dumitrescu
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Prof. Spiridon Pralea

Cuprins

  1. Aspecte introductive 1
  2. Teoria Clasica 3
  3. Teoria avantajelor absolute 3
  4. Teoria costurilor comparative 5
  5. Teoria valorilor internationale 7
  6. Teoria neoclasică 10
  7. Teoria costurilor de substituție 10
  8. Teorema Heckscher – Ohlin 13
  9. Către o noua teorie a comerţului internaţional 15
  10. Ipoteza omogenității factorilor de producție și contestarea ei 16
  11. Concurența imperfectă 19
  12. Analiza efectelor creșterii economice asupra comerțului exterior 21
  13. Concluzii 24
  14. Bibliografie 25

Extras din referat

Aspecte introductive

Primele încercări de analiză teoretică a comerţului exterior au fost întreprinse, conform istoriei, de reprezentanţii curentului de gândire mercantilist, şi anume: William Stafford şi Thomas Mun în Anglia, Colbert şi Antoine de Montchrestien în Franţa, Ivan Tihonovici Posokov în Rusia etc. Valoarea teoretică a concluziilor lor este limitată de circumscrierea demersului analitic doar în sfera circulaţiei. În consecinţă, investigaţiile lor rămân la nivelul superficial al căilor de îmbogăţire a naţiunii prin schimburile comerciale externe.

Este ştiut faptul că, pentru mercantilişti, metalele preţioase, îndeosebi aurul şi argintul, reprezintă personificarea universală a bogăţiei. Aurul este „nervul războiului” şi ”substitutul nevoilor tuturor oamenilor” (A. de Monchrestien), iar a „bogăţia nu constă în a avea mai mult aur şi mai mulţi bani, ci în a avea mai mulţi decât restul lumii sau decât vecinii”.

Animaţi de un asemenea scop, ei nu vedeau altă posibilitate de mărire a stocului de aur, în afară extracţiei, decât comerţul exterior. Potrivit concepţiei mercantiliste, specificitatea comerţului exterior constă întocmai în faptul că, spre deosebire de circulaţia internă a mărfurilor care nu măreşte cantitatea de aur şi de bani, excedentul exporturilor faţă de importuri poate servi acestei cauze. În acord cu aceasta, recomandările lor de politică comercială sunt orientate spre maximizarea exporturilor şi limitarea importurilor. Semnificativ este faptul că, deşi inconsistentă, mentalitatea „mercantilistă” a primatului exporturilor faţă de importuri răzbate până în zilele noastre.

În concluzie, încercările de analiză teoretică ale mercantilistilor au fost orientate doar spre avantajele pe care comerţul exterior le generează şi măsurile de politică comercială adecvate pentru însuşirea lor.

Limitele gândirii mercantiliste au fost bine sesizate de clasicii englezi: Adam Smith şi David Ricardo. Ei şi-au plasat analiza nu numai în sfera circulaţiei ci, în primul rând, în sfera producţiei. Spre deosebire de mercantilişti, ei caută posibilitatea măririi gradului de bunăstare, nu într-un sold activ permanent al balanţei comerciale, ci în structura producţiei ţărilor participante la schimb.

Teoria clasică

Abordarea teoretică a comerţului exterior în opera clasicilor capătă noi obiective: pe de o parte, se încearcă definirea criteriilor de fundamentare a specializării internaţionale, iar, pe de altă parte, se urmăreşte identificarea cauzelor, dezvăluirea specificităţii şi explicarea avantajelor generate de comerţul exterior. Autorii clasici consideră că interdependenţa economică este o sursă de pace în lume: ea face ca războiul să fie deosebit de costisitor pentru cel care alege conflictul armat. Naţiunea este asimilată unui ansamblu de factori de producţie imobili pe plan internaţional. Schimburile de mărfuri sunt analizate ca un substitut al deplasărilor de mână de lucru şi al fluxurilor de capital

Definind sfera de cuprindere a obiectului analizei teoretice a schimburilor comerciale externe, economiştii clasici se înscriu ca adevăraţii fondatori ai teoriei comerţului internaţional.

Principalele secvenţe ale teoriei clasice a comerţului internaţional sunt:

- teoria avantajelor absolute, elaborată de Adam Smith;

- teoria costurilor comparative, iniţiată de Robert Torrens în lucrarea Essay on the External Corn Trade (1815) şi desăvârşită de David Ricardo;

- teoria valorilor internaţionale, al cărei autor este John Stuart Mill

Preview document

Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 1
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 2
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 3
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 4
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 5
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 6
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 7
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 8
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 9
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 10
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 11
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 12
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 13
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 14
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 15
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 16
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 17
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 18
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 19
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 20
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 21
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 22
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 23
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 24
Nevoia de o nouă paradigmă în teoria comerțului internațional - Pagina 25

Conținut arhivă zip

  • Nevoia de o Noua Paradigma in Teoria Comertului International.doc

Alții au mai descărcat și

Profilul Antreprenorului de Succes

Intre iunie 2005 si ianuarie 2006 in 13 state membre UE si in cele doua tari candidate – Romania si Bulgaria – s-a desfasurat o ancheta (Factorii...

Calitatea Mărfurilor Alimentare

I Obiectul de studiu al merceologiei Merceologia este o disciplina cu caracter economic al carei obiect îl constituie studierea proprietatilor...

Analiza celor patru procese de integrare a pieței bunurilor

A: Politica comerciala comuna Aceasta este denumirea generica pentru ansamblul de masuri, instrumente, politici aplicate în domeniul comercial...

Te-ar putea interesa și

Analiza procesului educațional prin optica marketingului

Moto: „Marketingul cuprinde toate activităţile prin care o firmă se adaptează într-un mod creator şi profitabil la mediul în care operează” (Ray...

Ai nevoie de altceva?