Importanta Distributiei in Cadrul Mixului de Marketing

Extras din referat Cum descarc?

Un produs nu-si poate indeplini rolul, ratiunea sa de a fi, decat in momentul in care intra in consumul final, satisfacand nevoia consumatorului care l-a cumparat. Dar, drumul de la producator pana la consumator, in conditiile contemporane nu este in general, nici simplu, nici scurt si nici ieftin. Din acest motiv, inca de la aparitia economiei marfare, legatura dintre productie si consum s-a infaptuit prin intermediul circulatiei marfurilor.
In economia de piata, accentuarea diversificarii productiei a consumului si a relatiilor de piata, confera distributiei produselor un rol tot mai important. 
Insemnatatea, natura si functiile distributiei
Activitatea de distributie aparuta odata cu productia de marfuri, a cunoscut o dezvoltare rapida odata cu revolutia industriala, devenind in prezent una dintre cele mai dinamice activitati.
In perioada postbelica, evolutia fara precedent a distributiei a fost marcata pe de-o parte, de reconsiderarea in planul teoriei si practicii economice a raportului productie - consum, iar pe de alta parte, de transformarile in plan tehnic si organizatoric ale acestui domeniu. Cei mai importanti factori ce au impulsionat aceasta evolutie sunt : dezvoltarea productiei de serie si diversificarea ei, ce a condus la o sporire apreciabila a consumului, precum si evolutia produselor sub aspect calitativ, novativ si tehnic.
Dezvoltarea rapida a distributiei se datoreaza rolului pe care aceasta il are in procesul reproductiei, proces ce asigura evolutia societatii umane.
Astfel, distributia, care include totalitatea activitatilor ce au loc in timp si spatiu, de la terminarea produsului pana la intrarea lui in consumul final, detine rolul de intermediar intre productie si consum, asigurand finalizarea activitatii oricarui producator si obtinerea de catre consumator a bunului care-i satisface necesitatea.
Prin vanzarea produsului, se recupereaza cheltuielile efectuate de producator si distribuitori si se obtine profitul - scopul final al activitatii oricarui intreprinzator - care trebuie sa le asigure o eficienta economica acceptabila, motivatoare, pentru reluarea activitatii pe o scara mai mare.
Astfel, distributiei ii revine rolul hotarator in asigurarea cursivitatii proceselor economice, intrucat ea finalizeaza activitatea unui producator, incheind ciclul de productie si asigurand resursele banesti pentru reluarea activitatii economice.
Rolul distributiei de asigurare neintrerupta a fluxului de produse catre consumator, consta in (P. Stefanescu - op. cit. p.405):
- realizarea unei corelatii optime intre cerere si oferta, exercitand o influenta activa asupra productiei pe baza cunoasterii cererii consumatorilor (a celei in prealabil formulate, de pilda prin comenzi);
- deplasarea produsului la locul cererii prin organizarea rationala a fluxului fizic al marfurilor;
- asigurarea momentului optim al livrarii in raport cu cererea, ceea ce conduce la regularizarea miscarii marfurilor si atenuarea oscilatiilor sezoniere;
- realizarea minimului rational de cheltuieli pentru punerea la dispozitia consumatorului a produsului dorit, cheltuieli pe care acesta le suporta.
Distributia indeplineste rolul de ajustare dintre cerere si oferta si este creatoare de servicii, adaugand astfel valoare produsului respectiv. Aceasta inseamna, ca produsul livrat de producator sufera o serie de transformari, pana sa ajunga in posesia consumatorului final, transformari care dau produsului valoare adaugata.
Tordjman ("Le commerce: son prix, ses services" - Analyse financiere, 1984, nr.561 p.41-48) reluand teoriile lui P. Avril, grupeaza aceste transformari in trei categorii:
1.transformari materiale si fizice: operatii ce privesc impartirea produselor in cantitati mai mici, transportul si stocarea lor. Ele sunt de natura industriala, deci functii industriale;
2. transformari spatiale si temporale - considerate ca functii distributive propriu-zise, ce constau in aducerea unui produs in starea sa de:
- loc - unde se gaseste produsul;
- lot - cantitatea omogena a produsului;
- sortiment - lista produselor propuse in acelasi loc si acelasi timp;
- data - la care va fi observat produsul.
3. transformarile psihologice si comerciale - completeaza functiile industriale si distributive, permitand adecvarea dintre :starea cererii din amonte" si "starea cererii din aval".
Trebuie precizat ca atat la nivelul producatorului individual, cat si la nivelul societatii, distributia ca sector de activitate specializat, aduce mai multe avantaje. Astfel, ea permite reducerea numarului de tranzactii si a cheltuielilor, deoarece serviciile distribuitorului se bazeaza pe cantitatea oferita de mai multi producatori, daca producatorul si-ar asigura singur distributia cheltuielile ar fi mult mai mari.
De asemenea, distributia permite imbunatatirea sortimentului oferit consumatorului, deoarece distribuitorul ofera produsele mai multor producatori.
In acest fel se raspunde mai bine asteptarilor consumatorilor, cu atat mai mult cu cat consumatorul permanent "cere servicii tot mai precise, individualizate si personalizate" (P.L. Dubois, A. Jolibert - op. cit. p.308, vol. II).
Ca regulator intre productie si consum, distributia joaca un rol activ, prin asumarea rolului de exponent al preocuparilor si intereselor atat a consumatorului cat si a producatorului.
De aceea, distributia se bucura de o atentie deosebita in activitatea de marketing a fiecarei intreprinderi producatoare, careia nu-i poate fi indiferent cand se vinde produsul sau, cui, cu ce cheltuieli, la ce pret si mai ales cu ce implicatii asupra activitatii viitoare.
Ansamblul proceselor si operatiunilor ce au loc in timp si spatiu, din momentul incheierii productiei si pana la intrarea in consum a produsului, precum si orientarea lor, constituie obiect al mixului de marketing, mai precis a submixului de distributie sau plasare.
Aceasta variabila pe care intreprinderea producatoare o poate controla, ramane totusi componenta cea mai putin flexibila a mixului de marketing, dar rolul sau se afla in continua ascensiune si datorita faptului, ca o distributie bine gestionata poate fi o sursa de avantaj competitiv, pe care nici o intreprindere n-o poate ignora, deoarece aceasta i-ar aduce numeroase prejudicii.
In fond, intreprinderea isi recupereaza cheltuielile si incaseaza profitul abia dupa ce produsul a fost distribuit consumatorului, adica a fost vandut, ceea ce reflecta rolul esential pe care distributia o are in politica de marketing.
Se apreciaza ca, in ultimile decenii, distributia "a devenit una din cheile elaborarii mixului de marketing eficient: coerenta dintre deciziile privitoare la pret, produs, comunicare, promovare, servicii, alegerea canalului si a formulei de distributie este unul din aspectele esentiale ale unei politici comerciale"(P. L. Dubois, A. Jolibert - op. cit. vol. II, p.305).


Fisiere in arhiva (1):

  • Importanta Distributiei in Cadrul Mixului de Marketing.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!