Gestiunea Sortimentului intr-un Magazin

Extras din referat Cum descarc?

Preocuparile comerciantilor se indreapta spre formarea unui sortiment optim care sa le permita atingerea obiectivelor si satisfacerea cerintelor pietei. 
Asortimentul este ,,o colectie " de produse selectate de catre comerciant din cadrul sortimentelor existente pe piata, acoperirea integrala a acestora la nivelul unui singur punct de vanzare fiind imposibila.
In DEX apar urmatorii termeni, in legatura cu sortimenul de marfuri al unei unitati comerciale:
- a asorta- 1. A aseza la un loc diferite lucruri pentru a forma un tot armonios, a se potrivi. 2. A asigura unei mase de produse, structura, proportionalitatea ceruta, pe sortimente; a aproviziona un magazin cu marfuri variate-asortate.
- Sortimentul- reprezinta totalitatea produselor apartinand aceluiasi sort (de acelasi fel, gen, categorie)
- Asortiment- ansamblu de produse de aceeasi categorie, dar de diferite forme, calitati.
I. STRUCTURA SORTIMENTULUI:
Alegerea marfii reprezinta o modalitate de reflectare si cuantificare a diferitelor familii de produse oferite de magazin consumatorului. Aprecierea diversitatii bunurilor puse in vanzare presupune cunoasterea sortimentului de marfuri. 
In cele ce urmeaza voi prezenta o ierarhie a produselor realizata de Philip Kotler. Acesta afirma ca ierarhia produselor porneste de la nevoile fundamentale si ajunge la acele articole particulare care satisfac nevoile respective. Kotler distinge 6 niveluri ale ierarhiei produselor,mai bine spus 6 subdiviziuni ale sortimentului, dupa cum urmeaza:
1. Familia de produse: Totalitatea claselor de produse care pot sa satisfaca o nevoie fundamentala, in conditii rezonabile de eficacitate. 
2. Clasa de produse: Un grup de produse din cadrul familiei de produse, care au o anumita legatura functionala. O denumire echivalenta este cea de ,,categorie de produse". 
3. Linia de produse: Un grup de produse din cadrul clasei de produse, care sunt strans inrudite fiindca indeplinesc o functie similara, se vand catre aceleasi grupuri de clienti, se comercializeaza prin intermediul acelorasi canale sau se incadreaza intre limite date de pret. O linie de produse poate fi compusa din marci diferite, dintr-o singura familie de marci sau dintr-o marca individuala aplicata asupra unor extensii de linie. 
4. Tipul de produse: Un grup de articole din cadrul liniei de produse, care au toate aceeasi forma, din mai multe forme posibile ale produsului. 
5. Articolul (denumit si unitate de stoc sau varianta de produs): O unitate distincta din cadrul unei linii de marci sau de produse, care poate fi deosebita prin marime, pret, aspect exterior sau un alt atribut. 
6. Referinta: veriga de analiza cea mai mica, ce identifica marca, talia, culoarea unui produs.
Exemplu: Familia de produse- produse cosmetice
Clasa de produse- produse pentru par
Linia de produse- sampon
Tipul de produs- sampon antimatreata
Articolul- sampon antimatreata cu aloe vera
Referinta- sampon antimatreata cu aloe vera Head&Shoulders
Modul de delimitare a sortimentului este orientativ deoarece structura sortimentului difera de la un punct de vanzare la altul. In functie de structura sortimentala aleasa, un magazin poate oferi un sortiment larg sau limitat, un sortiment restrans sau profund.
Urmatoarele bunuri de consum pot constitui asortimentul unui punct de vanzare:
A. Bunuri comparative - Sunt bunuri care, in raport cu consumatorul, se caracterizeaza prin: eforturi de alegere si de informare, un risc legat de decizia de cumparare, o frecventa de cumparare slaba si o durata de consum medie. In acest caz, comerciantul, adopta o strategie ofensiva sau de atractie, cu asigurarea asortimentului prin service-ul pentru care se angajeaza practicand cote de adaos comercial convenabile.
B. Bunuri specifice- Sunt bunuri pentru care consumatorul are o scala de preferinte deja formata si trebuie sa faca un efort de alegere pentru a dobandi produsele inscrise in aceasta scala de preferinte.Comerciantul propune un asortiment profund si practica marje ridicate (o strategie ofensiva de atractie).
C. Bunuri de comoditate- Sunt bunuri care se caracterizeaza prin frecventa ridicata de cumparare, fara un efort deosebit in alegere din partea consumatorului; preocuparea consumatorului pentru comparatia "calitate/pret" este nesemnificativa, ceea ce determina un tip de alegere limitat si slaba cota de service. In cazul acestor bunuri, comerciantul poate sa apeleze fie pentru o strategie defensiva, fie pentru o strategie de depanare.
In contextul amenajarii unui punct de vanzare este utila si urmatoarea clasificare a asortimentului de marfuri:
- colectia de baza, formata din asa-zisul sortiment standard (obligatoriu si permanent);
- colectia selectiva, constituita din marfuri de impuls, de "moda" si "speciale";
- colectia sezoniera cuprinzand, alaturi de unele produse de baza, unele marfuri cu destinatie speciala ce se vor comercializa, in timpul campaniilor promotionale, in puncte de vanzare in acest scop.
II. DIMENSIUNILE SORTIMENTULUI:
Gama sortimentala a unui magazin prezinta 4 dimensiuni: amplitudine, largime, profunzime si coerenta.
Amplitudinea sortimentului reprezinta numarul familiilor de produse din sortiment si corespunde diferitelor functii pe care le satisface sortimentul respectiv.
Largimea gamei reprezinta numarul de linii de produse si corespunde numarului de nevoi satisfacute de categoriile de produse comercializate in cadrul magazinului.
Profunzimea indica numarul de referinte care se pot oferi in cadrul unei familii de produse. Pentru fiecare categorie de produse data, profunzimea reprezinta diferitele categorii de culori, materiale, dimensiuni, marci...


Fisiere in arhiva (1):

  • Gestiunea Sortimentului intr-un Magazin.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!