1. Notiuni de baza privind etichetarea produselor Practica activitatilor comerciale a impus utilizarea unui instrument esential pentru asigurarea unei comunicari rapide si precise a informatiilor despre marfuri. Acest instrument este eticheta, folosita ca purtator al informatiilor referitoare la marfuri, intre producatori, distribuitori si consumatori. Originea etichetei se regaseste, probabil, in practica farmaceutica, datorita preocuparii alchimistilor de a diferentia diferitele produse chimice. In antichitate, eticheta a reprezentat mai ales un semn distinctiv al producatorului si a imbrscat diferite forme, specifice fiind pictogramele, ideogramele si monogramele, care fsceau corp comun cu obiectul pe care se aplicau ( caranizi, amfore si alte produse ceramice, produse metaloce etc. ). Perioada renascentista a stimulat dezvoltarea schimburilor comerciale, iar eticheta a inceput sa individualizeze produse similare ( produse artizanale, dar si produse de uz casnic ), realizate de producatori diferiti. In perioada capitalismului timpuriu, eticheta a devenit purtatoarea unor informatii legate de desfasurarea operatiunilor comerciale: denumirea produsului, numele producatorului ( mai tarziu si marca acestuia ), locul de origine, iar cand marfurile au inceput sa fie ambulate se indica si cantitatea de produs cuprinsa in ambalaj. In present, eticheta ofera o multitudine de informatii usor de receptionat de catre consummator, cum ar fi: - denumirea produsului si numele producatorului; - grupa din care face parte produsul, eventual clasa de calitate; - principalele caracteristici de calitate si masa pe uniatea de ambalaj; - indicatii privind anumite restrictii in consum, domeniul de utilizare; - conditii de pastrare, termenul de valabilitate sau de gratie, dupa caz. Eticheta ofera deci informatii utile atat pentru consumatori, cat si pentru agentii economici, astfel: a) pentru consumatori, principala utiliate a etichetei o reprezinta informare acestora, respectandu-le dreptul de optiune pentru un produs sau altul; b) pentru agentii economici, prin eticheta devine posibila cunoasterea reactiei pietei fata de produsele oferite; in acelasi timp, agentii economici isi modeleaza strategiile manageriale conform noilor exigente referitoare la etichetarea bunurilor si la protectia consumatorului; Coordonatele actuale pe care se inscriu etichetarea produselor au determinat si reglementarea acestui domeniu, deoarece este vizata protectia consumatorului din punct de vedere biologic, economic si social. De asemenea, prin reglementarea etichetarii produselor se instituie o veritabila bariara in calea comertului cu produse necorespunzatoare calitativ, cu produse-pirat sau produse falsificate. Solutii privind etichetarea corespunzatore a produselor se gasesc in " Principiile directoare ale ONU pentru protectia consumatorilor ", in " Codul de deontologie a comertului internationalcu bunuri alimentare ", precum si in alte reglementari conexe. Pe plan national, inca din 1992, prin O.G.nr.21 privind protectia consumatorilor, la capitolul IV, " Informarea si educarea consumatorilor ", se stipuleaza: - consumatorii au dreptul sa fie informati, in mod complet, corect si precis asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor oferite de catre agensii economici: - informarea consumatorilor despre produsele oferite se realizeaza prin elemente de identificare si caracterizare ale acestora, care se inscriu la vedere, dupa caz, pe produs, eticheta, ambalajul de vanzaresau in cartea tehnica, instructiunile de folosire ori altele asemenea ce insotesc produsul, in functie de natura acestuia; informatiile trebuie inscrise in limba romana, indifferent de tara de origine a produsului; trebuie sa fie complete, corecte, precise si explicite si sa cuprinda denumirea produsului, marca producatorului, cantitatea, pretul, termenul de garantie sau de valabilitate si, dupa caz, pricipalele caracteristici de calitate, compozitia, aditivii sau ingredientele folosite, valoarea nutritiva, eventualele riscuri previzibile, contraindicatii si modul de utilizare, de manipulare, de conservare sau de pastrare etc.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).