Componenta majora a tehnologiilor comerciale, etalarea marfurilor constituie, alaturi de publicitatea la locul vanzarii si reclama, o tehnica proportionala definitorie pentru imaginea si profitabilitatea punctelor de vanzare, reprezentand totodata o variabila principala a procesului de merchandising. Etalarea marfurilor reprezinta ansamblul regulilor si procedeelor de prezentare a marfurilor si reuneste o seama de procese si operatii ce au loc in sala de vanzare in vederea realizarii unei oferte active, apte sa asigure cresterea vanzarilor. Etalarea marfurilor, ca element fundamental al promovarii, vizeaza o serie de aspecte, precum: obiectivele expunerii, criteriile de selectare a marfurilor, modalitati de expunere a marfurilor, combinatia culorilor, tematica expunerii. Ansamblul procedurilor si regulilor de prezentare a marfurilor, tehnologia etalarii marfurilor reuneste procesele si operatiile desfasurate in cadrul salii de vanzare in vederea pozitionarii produselor pe echipamente comerciale specifice si informarii consumatorilor asupra caracteristicilor economice si tehnice ale produselor. In ceea ce priveste gestiunea sortimentului de marfuri si etalarea acestora, in Romania exista inca diferente majore fata de magazinele existente in tarile dezvoltate ale lumii. Inca descoperim in multe magazine etalari de genul: ,,nu conteaza unde, nu conteaza ce", ,,de toate pentru toti", ,,etalare tip bazar" etc., care nu au nici o logica estetica, merceologica si comerciala. Nu se respecta reguli elementare de vecinatate, de asociere a produselor in consum sau in utilizare. Exista etalari de produse complet eterogene. In plus, nu se urmareste situatia fiecarui articol (vanzare, cantitate, adaos comercial, rentabilitate etc.). Sunt multe marfuri care nu se vand, dar sunt mentinute fara justificare in sortiment. De cele mai multe ori, analiza se face global, pe ansamblul sortimentului, performantele firmelor bazandu-se de fapt, doar pe un numar restrans de articole. In ceea ce priveste design-ul interior exista o serie de neajunsuri. Poate cel mai grav este cel reprezentat de,,initiativa" unor intreprinzatori de a desfiinta pereti sau de a interveni asupra lor, desi acestia sunt de rezistenta si fara nici un fel de autorizare. Totusi, interiorul magazinelor a inceput sa fie tratat cu mai multa grija, incepand cu starea de curatenie si continuand cu confortul termic, cu finisajele si decorurile utilizate, cu iluminatul folosit etc. Scopul etalarii nu se limiteaza la oferirea unei imagini de ansamblu atractive si stimulative, ci acopera numeroase alte aspecte. Semnificative in acest sens sunt urmatoarele: - Atentionarea clientilor in general si a celor care potrivit temperamentului sunt preocupati, neatenti si visatori, in general ; - Atragerea, introducerea clientilor in magazine si oprirea acestora pentru a se informa cu privire la produsele comercializate; - Facilitatea examinarii produselor de catre clienti; - Seducerea si tentarea clientilor, generand nasterea unei cereri de impuls; - Facilitarea demonstratiilor si vanzarii produselor; - Declansarea deciziei de cumparare si materializarea impulsului intr-o cumparare efectiva ca urmare a informatiilor furnizate cu privire la pret, calitate si modalitati de intrebuintare a produselor oferite; - Imbunatatirea imaginii produsului si a magazinului. Etalarea marfurilor in interiorul magazinului Expunerea marfurilor in interiorul magazinului are in vedere urmatoarele aspecte majore: stabilirea criteriilor de etalare, respectarea unor principii de baza, selectarea modalitatii de etalare - expunerea marfurilor pe rafturi; etalarea marfurilor in vitrine sau pe alte tipuri de echipamente. De la spatiul restrans al vitrinei, etalarea marfurilor se extinde la nivelul intregului magazin. Din acest motiv, interiorul magazinului reprezinta nu numai prelungirea actiunii elementelor exterioare, dar si informarea cumparatorilor intr-o atmosfera de destindere, de servire si incredere, care sa contribuie la formarea deciziei de cumparare. Modele de etalare a marfurilor in vitrine: - Modelul in trepte - Modelul in evantai - Modelul piramidal - Modelul in zig-zag.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).