Comunicarea Organizationala

Extras din referat Cum descarc?

Comunicarea verbala foloseste drept cod cuvintele limbii, care este cel mai sofisticat sistem de semnificatii folosit de membrii unei societati. Cuvintele (lexicul) si regulile de operare cu aceste semnificatii (gramatica) fac posibila nu numai comunicarea, ci si dezvoltarea intelectului uman. Comunicarea verbala poate fi orala (se adreseaza analizatorului vizual) sau scrisa (se adreseaza analizatorului vizual).
Competenta lingvistica este nivelul abilitatii unei persoane de a-si transpune gandurile, trairile, intentiile in cuvinte sau de a intelege un mesaj receptat. Atunci cand emitatorul (E) si receptorul (R) au competente lingvistice diferite este nevoie ca cel care a initiat comunicarea sa-si ,,ajusteze" mesajul la nivelul de intelegere al receptorului, deci sa dispuna de competenta socio-comunicationala.  De exemplu, un savant are un nivel deosebit de inalt al competentei lingvistice in domeniul sai stiintific, dar daca nu va transmite cunostintele pe care le detine pe intelesul studentilor sai, acestia nu vor intelege aproape nimic.
Putere si comunicare. In functie de natura situatiei si de trecutul relatiei dintre participantii la comunicare, continutul si forma pe care o iau mesajele difera. Orice cultura poseda modele lingvistice specifice unui anumit statut sau unui anumit rol: cuvintele folosite, topica frazei sunt diferite atunci cand ne adresam unui sef sau unui subaltern, unui public larg sau restrans, persoanelor apropiate sau celor pe care nu le cunoastem et. Folosirea acestor modele de catre emitator semnaleaza implicit receptorului informatii despre atitudinea, sentimentele, intentiile lui, despre apartenenta la un anumit grup social (etnie, profesie, clasa sociala), precizeaza natura relatiei interpersonale sau a interactiunii. Formula de adresare exprima distanta psihologica si sociala dintre interlocutori: in cultura noastra, folosim persoana a II-a singular si numele de botez in relatiile apropiate, informale, intre parteneri cu statut egal sau apropiat si persoana a II-a plural, numele de familie si eventual titlul, functia sau o alta formula de politete pentru cei cu statut social mai inalt sau cu care relatia este mai distanta.
Normele de adresare difera de la o cultura la alta, chiar de la o clasa sociala la alta (exemple?). Intr-un grup, statusul social al vorbitorilor este marcat implicit prin frecventa comunicarilor: cei cu statut mai ridicat vorbesc mai des si mai mult, dar totodata lor li se adreseaza mai multe comunicari.
Prin modul in care tratam mesajele provenite de la interlocutor, ne putem manifesta confirmarea, disconfirmarea sau chiar rejectia fata de persoana lui (DeVitto, 1996, pp. 106-108). Exprimarea implicita a consideratiei noastre fata de celalalt se face prin semnale nonverbale de recunoastere (ascultarea atenta, contact vizual, atingere, zambet) si prin modul in care ne exprimam verbal (sublinierea contributiilor celuilalt in discutie, raspuns la intrebarile sale). Exprimarea lipsei de consideratie pentru celalalt utilizeaza aceleasi coduri, dar in sens opus: nu-l bagam in seama, nu-l privim, nu ascultam ce spune, nu-i raspundem la intrebari, ne angajam intr-un monolog, il intrerupem atunci cand vorbeste.
Limba ca sistem de simboluri si semnificatii. Ideile si simtamintele noastre pot fi intelese de alte persoane numai in masura in care le exprimam intr-un mesaj inteligibil pentru ele. Similaritatea de semnificatii este asigurata de utilizarea unor coduri comune interlocutorilor.
[Repertoriul individual al E cu rep indv al R se intersecteaza, intersectia reprezentand rep comun celor implicati in comunicare. Acesta trebuie sa contina o limba comuna, un limbaj comun, un fond de informatii comun, cunostinte etc  ]
Comunicarea verbala utilizeaza limba ca sistem de semnificatii impartasite de catre comunicatori. Prin intermediul cuvintelor limbii si a regulilor gramaticale de organizare a cuvintelor in propozitii si fraze putem exprima si intelege semnificatii complexe. Asocierea cuvant-semnificatie este bazata pe conventii sociale.
Cuvintele (conceptele) utilizate in comunicare pot avea semnificatii mai mult sau mai putin abstracte. In procesul de comunicare este important ca interlocutorii sa-si regleze nivelul de abstractizare al cuvintelor utilizate, pentru a evita situatiile de neintelegere. Cu cat limbajul utilizat este mai abstract, cu atat semnificatiile pe care le atribuie interlocutorii cuvintelor sunt mai diferite, cu cat el este mai concret, cu atat posibilitatea de a se referi la lucruri diferite se reduce.
Uneori utilizam un nivel mai abstract al exprimarii pentru a evita sa-l punem pe interlocutor intr-o postura stanjenitoare: in loc sa-i reprosam unui subaltern ca a scris un raport prea lung, neclar si plin de greseli, putem sa-i sugeram ca, in general rapoartele trebuie sa fie scurte si sa aiba o forma ingrijita.
Denotativ si conotativ. Cuvintele au doua tipuri de semnificatii, care se combina in realizarea intelesului global al comunicarii verbale: denotatia este semnificatia obiectiva, de dictionar, valabila pentru toti vorbitorii, iar conotatia este semnificatia subiectiva, incarcata emotional, pe care o atribuim unui cuvant. Conotatia este sursa cea mai frecventa a neintelegerilor in situatiile de comunicare: aceeasi propozitie capata intelesuri diferite, in functie de conotatiile pe care interlocutorii le atribuie fiecarui cuvant.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicarea Organizationala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!