Competitivitatea

Referat
6.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Comerț
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 11 în total
Cuvinte : 4536
Mărime: 26.85KB (arhivat)
Publicat de: Ernest Danilă
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Vasile Dragos

Cuprins

  1. CAPITOLUL I pag. 1
  2. Introducere
  3. CAPITOLUL II pag. 1
  4. Teorie, modele si concepte
  5. CAPITOLUL III pag. 4
  6. Factorii determinanti ai competitivitatii
  7. CAPITOLUL IV pag. 5
  8. Indici de masurare ai competitivitatii
  9. CAPITOLUL V pag. 7
  10. Specificul competitivitatii în turism
  11. CAPITOLUL VI pag. 9
  12. Evaluarea competitivitatii României
  13. Bibliografie pag. 11

Extras din referat

CAPITOLUL I

Introducere

Competitivitatea este un concept complex, îndelung dezbatut de economistii din întreaga lume. El exprima la un nivel general capacitatea persoanelor, firmelor, economiilor, regiunilor de a se mentine în competitia derulata la nivel intern si international si de a obtine avantaje economice din acestea.

Competitivitatea sugereaza siguranta, eficienta, calitate, productivitate ridicata, adaptabilitate, reusita, management modern, produse superioare, costuri scazute. Forta competitiva a unei firme rezida în avantajele competitive si în componentele distinctive pe care le poseda în raport cu alte firme concurente. Pentru a considera o firma competitiva este necesar sa se efectueze o analiza riguroasa atât a firmei cât si a mediului de activitate a acesteia.

În paginile ce urmeaza, voi vorbi despre competitivitate si numeroasele ei definitii, despre factorii determinanti ai acesteia, despre specificul competitivitatii în turism si voi exemplifica care sunt cativa dintre indicii de masurare ai competitivitatii.

CAPITOLUL II

Teorie, modele si concepte

Termenul „competitivitate” cuprinde o arie foarte larga, de aceea exista numeroase definitii ale competitivitatii, dupa cum urmeaza:

- competitivitatea unei firme reprezinta capacitatea acesteia de a câstiga în conditii de concurenta, de competitie, pe piata interna sau externa. Ea este legata de obtinerea de bunuri si servicii, desfasurarea unor operatiuni comerciale sau financiare, prestari de servicii de înalta calitate si la costuri reduse comparativ cu concurentii, ceea ce asigura patrunderea, mentinerea si consolidarea pe o anumita piata, în raport cu alte produse sau servicii similare;

- în opinia profesorului Carbaugh de la Washington University “o firma este competitiva daca produce bunuri sau servicii de o calitate superioara sau la un pret mai scazut decât competitorii sai interni sau externi”, în timp ce „competitivitatea internationala reprezinta capacitatea unei tari, în conditiile pietei libere si ale unei concurente corecte, de a concepe, produce si comercializa bunuri si servicii fie de o calitate superioara, fie la un pret inferior fata de produsele si serviciile oferite de alte tari”;

- din punctul de vedere al unei natiuni, competitivitatea exprima capacitatea si abilitatea unei tari de a utiliza în mod eficient oportunitatile de pe piata mondiala;

- OCDE defineste competitivitatea ca fiind „capacitatea firmelor, sectoarelor, regiunilor, statelor sau organismelor aflate în competitie internationala, de a asigura în mod sustinut un venit relativ ridicat din valorificarea factorilor de productie precum si un venit superior din valorificarea fortei de munca”. Aceasta definitie reliefeaza în mod clar impactul determinat pe care competitivitatea unei natiuni îl are asupra nivelurilor veniturilor si implicit asupra nivelului de trai din tara în cauza; asadar se pune accent pe finalitatea sociala a cresterii competitivitatii;

- o alta definitie a fost data de Directia Generala pentru Probleme Economice si Financiare de pe lânga Comisia Europeana. Competitivitatea, subliniaza specialistii Comisiei Europene este “capacitatea unei tari de a realiza coordonarea cresterii economice cu echilibrul extern; la baza performantelor externe ale tarilor internationalizate stând importanta fundamentala pe care o are comertul international”. Totusi, accentuând rolul pe care îl detine diferentierea produselor în strategia competitiva a firmelor, economia industriala a limitat acest tip de abordare considerând ca el nu constituie o baza adecvata pentru o evaluare cuprinzatoare a competitivitatii. Aceasta definitie pune accentul în primul rând pe largirea spectrului variabilelor ce trebuie luate în considerare în analiza competitivitatii (productivitatea, inovatia tehnologica, investitiile în capitalul fizic si uman, politici structurale).

Preview document

Competitivitatea - Pagina 1
Competitivitatea - Pagina 2
Competitivitatea - Pagina 3
Competitivitatea - Pagina 4
Competitivitatea - Pagina 5
Competitivitatea - Pagina 6
Competitivitatea - Pagina 7
Competitivitatea - Pagina 8
Competitivitatea - Pagina 9
Competitivitatea - Pagina 10
Competitivitatea - Pagina 11

Conținut arhivă zip

  • Competitivitatea.doc

Alții au mai descărcat și

Profilul Antreprenorului de Succes

Intre iunie 2005 si ianuarie 2006 in 13 state membre UE si in cele doua tari candidate – Romania si Bulgaria – s-a desfasurat o ancheta (Factorii...

Calitatea Mărfurilor Alimentare

I Obiectul de studiu al merceologiei Merceologia este o disciplina cu caracter economic al carei obiect îl constituie studierea proprietatilor...

Analiza celor patru procese de integrare a pieței bunurilor

A: Politica comerciala comuna Aceasta este denumirea generica pentru ansamblul de masuri, instrumente, politici aplicate în domeniul comercial...

Te-ar putea interesa și

Prioritățile structurale și problema intensificării competitivității economiilor naționale în condițiile globalizării

INTRODUCERE Unul dintre procesele de bază ce au loc în sistemul unitar al economiei mondiale îl constituie procesul de globalizare Globalizarea...

Competitivitatea Întreprinderilor Mici și Mijlocii ale Republicii Moldova pe Piețele Externe

Introducere Actualitatea temei. Intensificarea activităţii ţărilor în curs de dezvoltare pe pieţele internaţionale şi confruntarea cu concurenţii...

Posibilități de Creștere a Competitivității Produselor și Serviciilor în Cadrul SC Lorben SRL Tecuci

Capitolul 1. Analiza nivelului competiţiei şi competitivităţii în România Relansarea economică a României, noţiune îndelung dezbătută şi utilizată...

Tendințe privind Competitivitatea Serviciilor Turistice din România

CAPITOLUL 1. LOCUL TURISMULUI ÎN ECONOMIA ROMÂNEASCĂ. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII TURISTICE DIN ROMÂNIA Turismul mobilizează nenumărate rezerve şi...

Performanța Economică și Căi de Sporire a Avantanjului Competitiv

Introducere Cuvinte cheie care ar trebui să se regăsească în vocabularul oricărui întreprinzător. În mod sigur, chiar dacă nu descoperă pe deplin...

Analiza competitivității pe piața ciocolatei

Introducere Rolul fundamental al competitivității reiese din funcțiile acesteia și reprezintă, în esență, conform opiniei numeroșilor...

Competitivitatea Privită prin Prisma Raportului preț-calitate

Cuvânt înainte Produsul, după cum este definit conform standardului ISO 9000:2001 (punctul 3.4.2) este «rezultatul unui proces», existând patru...

Organizarea și Desfășurarea Competițiilor la Jocurile Sportive

Capitolul 1. CONSIDERAŢII GENERALE 1.1 Istoria competiţiei sportive Dezvoltarea psihică a omului nu poate fi înţeleasă în plenitudinea ei dacă...

Ai nevoie de altceva?