Cererea de mărfuri

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Comerț
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 4 în total
Cuvinte : 2647
Mărime: 20.85KB (arhivat)
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Cererea de mărfuri cuprinde trei domenii:

1. cadrul conceptual de definire a cererii de mărfuri, a conţinutului şi formelor ei de manifestare;

2. factorii care influenţează cererea de mărfuri şi cuantificarea acestei influenţe;

3. modelarea cererii de mărfuri prin luarea în considerare a influenţei în complexitatea lor, a factorilor cuantificabili şi necuantificabili, în scopul determinării evoluţiei ei viitoare.

1.Cadrul conceptual defineşte:

• sensul teoretic şi pragmatic al cererii de mărfuri;

• prezintă elementele în raport cu care cererea este concepută ca o noţiune concretă, cu un conţinut comercial de piaţă.

Sub acest aspect, noţiunea “cererea de mărfuri” se delimitează în cerere de mărfuri a populaţiei şi cerere de mărfuri a firmelor şi a altor tipuri de societăţi comerciale.

2. Cererea de mărfuri, ca expresie a nevoilor de consum, este influenţată de o serie de factori obiectivi şi subiectivi, care se determină reciproc.

Dintre aceştia, se remarcă: factorii economici (investiţii, oferta, venituri, preţuri); demografici (numărul şi structura populaţiei pe vârste, sexe, profesii etc.), biologici, psihologici (gusturi, preferinţe, moda, mediul social), sociologici, organizatorici (calitatea activităţii comerciale, acţiuni promoţionale), sezonieri, conjuncturali.

De reţinut că, între modul de manifestare a factorilor respectivi şi cererea de mărfuri, există raporturi de cauzalitate, de condiţionare şi funcţionale.

3.Cererea de mărfuri suferă influenţa unei multitudini de fenomene, fie cu caracter general, fie specifice pieţei şi economiei de piaţă.

Unele dintre acestea se materializează în variabile ale căror evoluţii pot fi cuantificate (de exemplu veniturile), alte fenomene cu greu pot fi cuantificate sau prevăzute. În funcţie de natura nevoilor care o generează, cererea de mărfuri se delimitează în cerere de bunuri finale şi cerere de bunuri intermediare.

Luându-se în considerare modul de satisfacere a diverselor nevoi, multitudinea posibilităţilor de realizare a diferitelor trebuinţe, cererea de mărfuri cunoaşte forme diferite de manifestare. Astfel, în funcţie de posibilitatea de manifestare a nevoilor se distinge cererea efectivă şi cererea potenţială. După modul de manifestare în timp a cererii de mărfuri, se delimitează: cerere curentă, periodică şi rară. După modul în care se formulează şi se fixează asupra produselor, cererea poate fi fermă şi spontană. Din punctul de vedere al modului în care evoluează în timp, cererea poate fi constantă, crescândă sau descrescândă. În funcţie de gradul în care mărfurile participă la satisfacerea trebuinţelor, cererea poate fi de bază, suplimentară şi complementară. După gradul de corelare cu oferta, cererea poate fi satisfăcută şi nesatisfăcută.

Privită prin prisma posibilităţilor de cuantificare a relaţiilor consum-cerere, cererea de mărfuri trebuie abordată în funcţie de următoarele aspecte:

- spaţiul în cadrul căruia consumatorul îşi manifestă atitudinea pentru anumite bunuri sau servicii, ambele, prin natura lor, fiind substituibile;

- cuantificarea utilităţii (globale şi marginale) prin valori cardinale şi ordinale, consumatorul urmărind să-şi maximizeze suma utilităţilor pe care şi le poate însuşi, în limita venitului de care dispune;

- stabilirea modului de derulare a procesului de alegere a produselor şi caracterizarea cererii.

Cuantificarea factorilor de influenţă ai cererii de mărfuri se face prin metode econometrice, care pot fi încadrate în trei categorii: constructive, de structură şi analitice. În vederea stabilirii relaţiilor de calcul, în cadrul acestor modele, trebuie să se ţină seama de tipul factorului de influenţă şi de natura dependenţei cererii.

În cadrul metodologiei de cuantificare a influenţei factorilor şi de determinare a cererii de mărfuri prezintă importanţă elasticitatea cererii de mărfuri, care reprezintă modul în care cererea reacţionează în contact cu factorii săi de influenţă, în special cu veniturile şi preţurile. Cuantificarea elasticităţii se determină cu ajutorul coeficienţilor de elasticitate, calculaţi ca raport între indicele sporului cererii şi indicele sporului factorului de influenţă (în special, venitul şi preţul).

Pentru determinarea cererii în funcţie de complexul de factori formativi, cuantificabili şi necuantificabili, se folosesc modelele bazate pe relaţiile matematice dintre variabile şi metodele de cuantificare a influenţei, prin teste de semnificaţie sau sisteme de scalare.

Preview document

Cererea de mărfuri - Pagina 1
Cererea de mărfuri - Pagina 2
Cererea de mărfuri - Pagina 3
Cererea de mărfuri - Pagina 4

Conținut arhivă zip

  • Cererea de Marfuri.doc

Alții au mai descărcat și

Profilul Antreprenorului de Succes

Intre iunie 2005 si ianuarie 2006 in 13 state membre UE si in cele doua tari candidate – Romania si Bulgaria – s-a desfasurat o ancheta (Factorii...

Calitatea Mărfurilor Alimentare

I Obiectul de studiu al merceologiei Merceologia este o disciplina cu caracter economic al carei obiect îl constituie studierea proprietatilor...

Analiza celor patru procese de integrare a pieței bunurilor

A: Politica comerciala comuna Aceasta este denumirea generica pentru ansamblul de masuri, instrumente, politici aplicate în domeniul comercial...

Te-ar putea interesa și

Activitățile în Domeniul Marketingului la SC Carrefour SA

Introducere Marketingului constă în faptul ca el este una dintre cele mai vechi activităţi ale omului şi totuşi este privit ca cea mat recentă...

Piața firmei - SC Farmec SA

ARGUMENT Lucrand din tot sufletul si pastrandu-mi o atentie desavarsita asupra tuturor fenomenelor din domeniul activitatii pietei unor firme,...

Proiect practică - Radioton

1. Rezultatele economico-financiare ale “S.C. Radioton”; 2. Rentabilitatea la “S.C. Radioton” (inclusiv pe unitati comerciale). I. Organizarea...

Caiet de Lucrări Practice

Lucrarea practică numărul 1: Calcule economice pe baza dobânzii compuse Aplicatia nr. 1 Un întreprinzător depune la o bancă 8000 RON. Rata...

Studierea cererii și ofertei de mărfuri

Problematica studierii pietei poate fi structurata dupa obiectul ei, pe urmatoarele trei directii: Studierea cererii manifestata pentru produsele...

Piața Bunurilor de Consum

Piata reprezinta locul de intalnire pentru cumparatorii si vanzatorii prezenti pentru a schimba intre ei bunuri si servicii, dar si locul in care...

Evoluția Cererii de Mărfuri a Populației

CONTINUTUL PIETEI Din punct de vedere practic, notiunea de piata apare ca un termen general, care comporta multiple actiuni, între care cele mai...

Cererea de Transport de Mărfuri

Evaluarea indicatorului Pentru UE-15, principala explicaţie este aceea că piaţa internă optează pentru relocalizarea unor procese de producţie,...

Ai nevoie de altceva?