Auditurile Calitatii

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Termenul de audit provine din latinescul ,,audio", care inseamna ,,a asculta". Introdus mai intai ca instrument de verificare a conturilor si inregistrarilor, auditul a devenit in prezent si un instrument de progres in sprijinul managementului pentru implementarea in firme a calitatii totale.
Standardul ISO 9000/2000 defineste auditul calitatii ca rerprezentand o examinare sistematica si independenta efectuata de una sau mai multe persoane, pentru a determina daca activitatile si rezultatele lor referitoare la calitate corespund dispozitiilor prestabilite, daca aceste dispozitii sunt efectiv implementate si corespunzatoare pentru realizarea obiectivelor.
Practica auditului calitatii, ca succesor al auditului financiar, s-a extins datorita cerintelor de asigurare a calitatii impuse furnizorilor de consumatori, precum si in scopul evaluarii actiunilor corective necesare pentru eliminarea deficientelor, a posibilitatilor de imbunatatire a sistemului de calitate din sistemul tehnico-economic, a proceselor sale, a produselor si serviciilor pe care le realizeaza.
Totodata, trecerea unui numar tot mai mare de organizatii prin procesul de certificare a sistemului calitatii, a facut ca auditul sa capete valente noi, impunandu-se si ca principala metoda de verificare a conformitatii sistemului de calitate cu standardul de referinta.
Obiectivele generale ale auditului calitatii
Auditul calitatii poate fi efectuat in urmatoarele scopuri principale:
o evaluarea conformitatii proceselor si rezultatelor unor procese (produse, servicii) cu un anumit standard sau cu un alt document normativ;
o evaluarea conformitatii unor elemente ale sistemului calitatii, sau a sistemului in ansamblu, cu cerinfele specificate;
o evaluarea eficacitatii sistemului calitatii intreprinderii privind realizarea obiectivelor stabilite;
o identificarea punctelor critice, surse ale deficientelor, in desfasurarea activitatilor din intreprindere;
o initierea masurilor corective si de imbunatatire necesare, privind procesele si rezultatele acestor procese (produse, servicii);
o urmarirea aplicarii masurilor corective si de imbunatatire stabilite.
Nu trebuie confundat auditul cu activitatile de supraveghere a calitatii, sau cu cele de inspectie, care au ca scop tinerea sub control a unui proces, respectiv acceptarea unui anumit produs.
Eficacitatea auditurilor calitatii depinde foarte mult de competenta si experienta auditorilor. Prin auditor (in domeniul calitatii) se intelege o persoana care are calificarea necesara pentru a efectua audituri ale calitatii. El trebuie sa fie autorizat pentru efectuarea unui anumit audit.
Prin desfasurarea auditului se realizeaza, in mod indirect, o diseminare a cunostintelor in domeniul calitatii, se imbunatateste managementul intreprinderii pe baza informatiilor reale oferite asupra activitatilor si proceselor. Evidentiind punctele slabe si forte ale sistemului, auditul ofera conducerii informatii fundamentate pentru optimizarea deciziilor privind alocarea resurselor in proiecte de modernizare, pentru evitarea disfunctionalitatilor in productia si livrarea produselor, pentru prevenirea reclamatiilor din partea beneficiarilor.
Stabilirea documentelor de lucru ale auditului sistemelor calitatii
Pentru desfasurarea corespunzatoare a auditului sistemelor calitatii se recomanda utilizarea unor documente de lucru.Totusi, nu trebuie cazut in capcana utilizarii unui numar prea mare de asemenea documente, care incetinesc auditul.
Auditorul sef poate avea documente de lucru intr-un format standard, pentru a controla cadrul general al desfasurarii auditului. Forma acestor docu!mente de lucru nu este importanta . Conteaza mai mult ca ele sa fie eficiente si subordonate procesului de audit.
Pentru facilitarea desfasurarii auditului si pentru consemnarea si raportarea concluziilor pot fi utilizate urmatoarele tipuri de documente:
o liste de verificare / chestionare de audit, utilizate pentru evaluarea sistemului calitatii / zonei auditate;
o formulare pentru raportarea observatiilor auditului;
o formulare pentru documentarea dovezilor de sustinere a concluziilor la care au ajuns auditorii.
Documentele de lucru trebuie astfel concepute incat sa nu limiteze activitatile sau investigatiile suplimentare, care pot deveni necesare pe parcursul desfasurarii auditului.
Clasificarea auditurilor calitatii
Certificarea sistemelor de calitate din organizatii a determinat sistematizarea auditului pe doua forme de aplicare: auditul intern, cerut de standard, si auditul de terta parte, ca instrument de evaluare a conformitatii organizatiei cu cerintele standardului. In ambele cazuri intelegerea corecta a sensului auditului si tehnicilor care ii asigura eficienta in aplicare este esentiala. Acestea au fost sistematizate in standardul ISO 10.011.
Standardul ISO 9000/2000 prevede ca auditul se foloseste pentru evaluarea eficientei si conformitatii unui sistem de management al calitatii, iar rezultatele auditului pot fi utilizate pentru identificarea oportunitatilor de ameliorare.
Corespunzator acestui standard, auditarile sunt:
- interne, initiate de organizatii, prin care se urmareste cunoasterea modului in care se respecta politica calitatii in fiecare compartiment implicat in realizarea produsului sau serviciului, precum si evaluarea actiunilor corective necesare in interiorul sistemului tehnico-economic cu privire la produs, proces si sistemul de calitate, si sunt denumite audituri prima parte". Aceste audituri pot constitui elemente de fundamentare la autodeclaratia de conformitate a organismului.
In standardul ISO 9001/2001, referitor la audit, se mentioneaza ca organizatiile au obligatia sa efectueze audituri interne, conform planificarii acestora, pentru a determina daca sistemul de management al calitatii este conform cu cerintele acestui standard si daca este implementat si mentinut eficient. De asemenea, standardul prevede ca selectarea auditorilor si modul de efectuare a auditului, trebuie sa asigure obiectivitatea si impartialitatea procesului de audit. Responsabilitatea si cerintele pentru planificarea si efectuarea auditurilor, pentru raportarea rezultatelor si mentinerea inregistrarilor vor fi definite intr-o procedura documentata.


Fisiere in arhiva (1):

  • Auditurile Calitatii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!