Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava

Referat
9/10 (1 vot)
Domeniu: Comerț
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 2660
Mărime: 1.29MB (arhivat)
Publicat de: Leordean Jianu
Puncte necesare: 7

Extras din referat

INTRODUCERE

Invatamantul superior romanesc a contribuit de-a lungul timpului la formarea natiunii, la pregatirea elitelor stiintifice, ingineresti si culturale, la consacrarea si inovarea celor mai importante valori artistice si culturale romanesti. Intr-o forma sau alta, industriile mai traditionale sau mai noi sunt si creatii ale absolventilor de invatamant superior romanesc. De aceea, trebuie sa percepem invatamantul superior romanesc ca pe o valoare nationala.

In ultimii zece ani, universitatile romanesti au trecut printr-un proces profund de schimbare. Trebuie să admitem ca reforma inca nu s-a incheiat. Schimbarile europene din Procesul Bologna, cele globale si mai ales asteptarile nationale le solicită adaptarea si chiar transformarea. Trecerea la economia cunoasterii, era digitala cu specificul sau tehnologic, intreaga tranzitie civica si politica, presiunea tot mai multor persoane de a accede in invatamantul superior confrunta universitatile cu noi cerinte. Totodata, in interiorul spatiului academic european si global se dezvolta noi universitati care sporesc concurenta celor traditionale intr-un mod care este de-a dreptul incomparabil cu ceea ce exista in urma cu zece ani. Efectele acestei competitii deja sunt resimtite in spatiul universitar romanesc.

Este evident că intreaga activitate a universitatii trebuie orientata spre cresterea competetivitatii institutiei atat la nivel national, cat si pe plan international prin calitatea ofertei si a rezultatelor activitatii, un management performant, o politica financiara adecvata utilizarii rationale a resurselor si atragerii de noi resurse, intarirea dimensiunii internationale a activitatii, incurajarea unei atitudini responsabile a intregului personal.

In afara de orientarea spre performanta si cresterea competitivitatii, care sunt cerinte generice, necesitatea introducerii managementului calitatii in invatamantul universitar este determinata si de cerinte concrete si imediate cum sunt:

- cerinta societatii privind folosirea eficienta si transparenta a resurselor publice si extrabugetare alocate invatamantului superior;

- crearea si dezvoltarea unei culturi a calitatii in universitate, atat in privinta propriului personal, cat si in randurile studentilor;

- asigurarea pregatirii performante a absolventilor pentru a raspunde exigentelor economiei de piata actuale si de perspectiva din Romania;

- alinierea la standardele si practica institutiilor de invatamant superior europene in domeniul managementului calitatii, conditie pentru intarirea dimensiunii internationale a universitatii;

- cresterea increderii societatii romaneşti ca vor fi satisfacute necesitatile si asteptarile ei explicite si implicite privind prestatia institutiilor de invatamant superior;

- identificarea verigilor deficitare si prevenirea neconformitatilor ce pot aparea in prestatia universitara;

- îmbunătăţirea continuă a calităţii prestaţiei universitare.

Calitatea in invatamantul superior ar putea fi definita ca ansamblul insusirilor procesului educational care ii confera capacitatea de a satisface anumite capacitati curente in cunostiinte, abilitati, performante ale unor persoane, intreprinderi, societate si stat.

In contextul integrarii in Procesul Bologna, asigurarea calitatii in invatamantul superior a devenit o prioritate atat la nivel institutional, cat si la nivel guvernamental, solicitand implicarea tuturor resurselor si luand in considerare multitudinea factorilor de influenta asupra calitatii.

Pentru a imbunatati calitatea serviciilor educationale, a facilita recunoasterea la nivel european a diplomelor si titlurilor universitare, pentru a proteja interesele societatii referitoare la standardele invatamantului superior si a spori transparenta si buna intelegere a ofertei educationale de catre actualii si viitorii studenti, dar si angajatori, Ministerul Educatiei si Cercetarii impune responsabilitatea implementarii managementului calitatii, aceasta fiind o componenta definitorie a politicii institutionale si a strategiei de dezvoltare pentru fiecare institutie de invatamant superior din Romania.

Strategia privind managementul calitatii la o institutie de invatamant superior este inteleasă ca un proces de evaluare si imbunatatire continua a calitatii invatamantului universitar, definirea directiilor de actiune pe termen lung, a obiectivelor, precum si dezvoltarea de strategii si alocarea de resurse adecvate atingerii acestor obiective, fiind fundamentata pe principiul de baza conform caruia: „Un invatamant universitar de calitate poate fi realizat numai intr-un mediu in care toate partile implicate isi asuma responsabilitatea pentru calitatea contributiei lor la indeplinirea misiunii acestuia”.

Introducerea sistemelor calitatii in invatamantul superior presupune o dezvoltare institutionala interna, la nivelul universitatii, care sa confere o anumita garantie asupra calitatii procesului de invatamant. In acest sens, intre programele necesare domeniului de asigurare a calitatii in cadrul unei universitati sunt relevante:

- Instruirea specifica a reprezentantilor desemnati de fiecare facultate ( anual);

- Analiza situatiei existente in institutia de invatamant superior (anual);

- Demararea de actiuni de auditare pentru cateva tipur principale de activitati – evaluare, examinare, secretariat, studii universitare (semestrial);

- Participarea la programe internationale;

- Implicarea departamentului de profil in cat mai multe activitati ale universitatii;

PREZENTAREA SISTEMULUI DE MANAGEMENT A CALITAŢII DIN UNIVERSITATEA

STEFAN CEL MARE DIN SUCEAVA

Prezentarea universitatii

Universitatea „Stefan cel Mare” din Suceava este o institutie de invatamant superior de stat acreditata, integrata in sistemul national de invatamant superior, care isi asuma misiunea de invatamant si cercetare stiintifica, la care participa intreaga comunitate academica. Statutul de universitate este consfintit prin Hotărarea Guvernului Romaniei nr. 225 din 7 martie, aceasta fiind continuatoare tradotiilor culturale si de invatamant din Bucovina.

Preview document

Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava - Pagina 1
Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava - Pagina 2
Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava - Pagina 3
Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava - Pagina 4
Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava - Pagina 5
Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava - Pagina 6
Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava - Pagina 7
Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava - Pagina 8
Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava - Pagina 9
Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava - Pagina 10
Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava - Pagina 11
Asigurarea calității în învățământul superior din România - Universitatea Stefan cel Mare Suceava - Pagina 12

Conținut arhivă zip

  • Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior din Romania - Universitatea Stefan cel Mare Suceava.doc

Alții au mai descărcat și

Profilul Antreprenorului de Succes

Intre iunie 2005 si ianuarie 2006 in 13 state membre UE si in cele doua tari candidate – Romania si Bulgaria – s-a desfasurat o ancheta (Factorii...

Calitatea Mărfurilor Alimentare

I Obiectul de studiu al merceologiei Merceologia este o disciplina cu caracter economic al carei obiect îl constituie studierea proprietatilor...

Analiza celor patru procese de integrare a pieței bunurilor

A: Politica comerciala comuna Aceasta este denumirea generica pentru ansamblul de masuri, instrumente, politici aplicate în domeniul comercial...

Te-ar putea interesa și

Contabilitatea instituțiilor publice Clasa 5 - conturi la trezoreria statului și bănci comerciale

Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava (USV) este una dintre cele mai dinamice universități din Europa de Est oferind o educație universitară și...

Ai nevoie de altceva?