Intr-un mediu economic puternic concurential, intreprinderea care nu se preocupa de tendintele olutiei pietii sale, de noile produse si de principalii concurenti, de emergenta noilor tehnologii informationale, de stocarea a ceea ce stie si de rezolvarea a ceea ce nu stie risca sa "moara" subit. - Ce cunostinte precise conduc la avantaje competitive precise? - Cum sa cuantificam ce stim si ce nu stim? - Ce cunostinte sa capitalizam? - Cum putem masura valoarea a ceea ce stim? Dar a ceea ce nu stim? - Ce dispozitive sociale si tehnice permit facilitarea crearii si partajarii cunostintelor? - Putem sa stim ce "stie" intreprinderea pentru a putea actiona, nu reactiona ("Knowledge Management")? Chiar si in situatia in care o intreprindere devine interesata de capitalul sau de cunostinte, acceptiunea este in sensul de patrimoniu. Ea se va preocupa sa elaboreze stocuri mari de norme si concepte, proceduri si brevete, gata sa fie puse in practica, dar inutile pentru a rezolva noile probleme, pentru a face fata alegerilor inedite si celor marcate de incertitudine. In fata unui asemenea mediu complex si imprevizibil, o interpretare retroactiva si rationala a informatiilor nu mai este viabila si intreprinderea risca safie depasita de situatie, iar functia de documentare (sau memorizare in general) tinde sa devina doar o munca suplimentara, administrativa fara sa reflecte realitatea economica. In era informatiei si a dematerializarii schimburilor, cu siguranta noile tehnologii sunt o componenta tehnologica esentiala pentru capitalizarea cunostintelor si trecerea la "inteligenta colectiva". Noii factori de competitivitate sunt stans legati de capacitatile relationale, cooperative si cognitive ale intreprinderii. Intr-o asemenea conjunctura argumentele pro GED poate nici nu ar mai trebui amintite. Totusi, doar cateva cifre: - 80% din informatiile care circula intr-o intreprindere sunt sub forma de documente eterogene si nestructurate; - persoana lucreaza cu mai bine de 1500 de pagini pe an, cu o crestere anuala de peste 10% si isi consacra mai bine de 50% din timpul sau pentru a citi si a scrie; - 40% din lansarile de produse sunt intarziate de lipsa de informatii sau de documentatie; - 90% din informatii sunt produse fara metodologii. Intre 1970 si 1985 numarul rapoartelor stiintifice accesibile prin intermediul bazelor de date a crescut de la 52 de milioane la 2 miliarde si cresterea zilnica este de 5000 documente. Aceasta "hemoragie informationala" a condus la un efect invers celui scontat, majoritatea firmelor fiind in imposibilitatea de a utiliza informatia cu eficacitate. Paradoxal, personalul insarcinat cu documentarea care traia cu frica ca aparitia Internet-ului va conduce la disparitia locurilor lor de munca, se regaseste astazi intr-o pozitie strategica. Primele tentative de capitalizare documentara din anii 80 au fost deceptionante, mitul "zero hartie" devenind rapid o utopie intr-o epoca in care calculatoarele si imprimantele laser se aflau inca in faza incipienta. Anii 1993-1995 au marcat un pas important in dezvoltarea tehnologica: - documentele electronice au devenit documente multimedia, integrand text, grafice, imagini, sunet, clipuri video; - noile memorii optice si magnetice, au ameliorat securitatea arhivarii si au crescut foarte mult capacitatea de stocaj; - standardele, protocoalele si sistemele de operare, sub presiunea utilizatorilor s-au impus, autorizand schimburile interplatforme si asigurand perenitatea dezvoltarilor; - interfetele om-calculator s-au simplificat, asigurand informaticii dimensiunea atat de instrument de crestere a productivitatii personale cat si a celei de grup; - tehnologiile informatice, de telecomunicatii si de audiovizual au fuzionat, deschizand un camp imens pentru noi aplicatii; - generalizarea retelelor a suprimat distantele si intarzierile, aparand conceptele de grup de lucru virtual, comunicatii asincrone.... Evolutia GED este marcata de doua mari etape: - in cursul primei perioade (pana aproape de anul 1995), justificarea existentei unui GED era de ordin legal si administrativ: intreprinderea era obligata, indiferent de costuri, sa-si arhiveze si gestioneze documentatia. Ca raspuns la aceste cerinte, solutiile GED erau greoaie si costisitoare, fiind in principal focalizate pe arhivarea electronica si propunand doar o alternativa la micrografie. Pe parcursul acestei perioade, piata GED-ului era destul de redusa, 90% dintre aplicatii fiind concentrate in sectorul administratiei de stat si in cel bancar si de asigurari. - cea de a doua perioada a survenit dupa 1995, in momentul expansiunii sustinute a retelelor si a Internet-ului, a fenomenului multimedia si a dezvoltarii fara precedent a Biroticii; justificarea unui GED in aceste Emergenta noilor tehnologii informationale si comunicationale conditii a devenit de ordin economic si strategic. Apare necesitatea unei intreprinderi predispuse spre cunoastere, spre invatare, aflata in permanenta in cautarea unui cresteri de productivitate, orientata spre avantaje competitive, factori de inovare si de calitate. Miza trece catre procesele de munca colaborative, catre capitalizare si schimburi informationale. Astazi, GED-ul a devenit o componenta importanta a sistemelor informationale ale firmelor in care ea introduce functii de gestiune sau de prelucrare a documentelor "vii" , menite sa secondeze aplicatiile si programele birotice. In acest nou context, utilizatorul este si producator si consumator de informatii, modelarea sistemului informational nefiind posibila a fi efectuata decat de catre organizatia care a produs sistemul. Dar ce este GED-ul? Definitia data de APROGED notiunii de Gestiune Electronica a Documentelor este: Ansamblul de instrumente si tehnici ce permit dematerializarea, clasarea, gestionarea si stocarea documentelor pornind de la aplicatii informatice in cadrul normal de desfasurare al activitatii intr-o intreprindere. Care poate fi in sinteza problematica unui GED: - Arhivare; - Gestiunea resurselor de documentare (identificare, folosire automata indiferent de format, dictionar, indexare, cautare); - Gestiunea circulatiei documentelor (workflow); - Cautarea informatiei; - Indexarea informatiei pentru a o clasa si a o regasi ulterior; - Restituirea informatiei; - Integritatea si fidelitatea informatiei. Daca aveti "munti" de informatii si doriti ca acestea sa fie regrupate pe un suport informatic pentru a permite, pe de o parte, ocuparea a cat mai putin spatiu (comparativ cu suportul de hartie), iar pe de alta parte accesibilitate marita a acestora (atat acces rapid cat si partajarea datelor), este cert ca aveti nevoie de un sistem GED. Un astfel de sistem permite automatizarea a numeroase operatii si in plus fluidifica informatia. Functia de fluidificare este importanta intrucat permite reducerea importanta a timpului ce trece intre momentul aparitiei informatiei si cel al prelucrarii ei. Gestiunea electronica a documentelor corespunde unei schimbari la nivelul: - tehnologiei; - al posturilor de lucru; - al comportamentului personalului. Bazat pe circuitul documentelor de hartie unde informatia reprezinta putere si
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).