1. Definitie 3 2. Concepte 3 3. Arhitectura 4 4. Generarea Ontologiei de utilizare online 4 4.1. Preprocesarea 5 4.2. Construirea contextului 5 4.3. Construirea retelei 7 4.4. Simplificarea retelei 7 4.5. Generarea ontologiei 8 5. Personalizarea Web-ului Semantic 9 6. Concluzie 10 Bibliografie 12
1. Definitie Odata cu cresterea exploziva a informatiilor de pe Web, a devenit mai dificila accesarea informatiilor relevante de pe Web. O posibila abordare pentru a rezolva aceasta problema este personalizarea web. In Web-ul Semantic, modelele de comportament pentru utilizatori pot fi partajate ca ontologie. Agentul de software poate apoi sa-l utilizeze pentru a oferi servicii personalizate, cum ar fi recomandari si cautari. Pentru a realiza acest lucru, trebuie abordate problemele tehnice legate de transformarea activitatilor de acces web in ontologie si deducerea cunostintelor personalizate de utilizare din ontologie. O posibila abordarea incorporeaza mai intai logica fuzzy in Analiza Formala a Conceptelor pentru a obtine date de utilizator pentru generarea automata de ontologie si apoi aplica rationamente aproximative pentru a genera cunostinte personalizate de utilizare din ontologie pentru furnizarea de servicii personalizate [1]. Exploatarea utilizarii in scopuri web [2], care urmareste sa descopere modele interesante si frecvente de acces la utilizatori din datele de utilizare a web-ului, poate fi utilizata pentru a modela comportamentul trecut al utilizatorilor in ceea ce priveste accesul la web. Modelul achizitionat poate fi apoi utilizat pentru analizarea si predictia viitorului comportament de acces al utilizatorului. Web-ul Semantic [3] ofera un cadru comun care permite partajarea si reutilizarea datelor in cadrul granitelor aplicatiilor, ale intreprinderilor si ale comunitatii. In mediul Web semantic, modelele de comportament de acces ale utilizatorilor pot fi partajate ca ontologie. 2. Concepte Personalizarea paginilor web este procesul de personalizare a unui site web la nevoile anumitor utilizatori, profitand de cunostintele dobandite din analiza comportamentului de navigare al utilizatorului (date de utilizare) in corelatie cu alte informatii colectate in contextul web, si anume structura, continutul si datele profilului de utilizator. Datorita cresterii explozive a web-ului, domeniul personalizarii web a castigat un impuls atat in zonele de cercetare cat si in cele comerciale. Este nevoie de o introducere a modulelor care cuprind un sistem de personalizare web, subliniind modulul de exploatare a retelei web. O revizuire a metodelor cele mai comune utilizate, precum si a problemelor tehnice care apar, impreuna cu o scurta trecere in revista a celor mai populare instrumente si aplicatii disponibile de la furnizorii de software este evidentiata. Mai mult decat atat, sunt prezentate cele mai importante initiative de cercetare in domeniile exploatarii si personalizarii in scopuri web. Ontologia a devenit o componenta importanta pentru Web-ul Semantic, deoarece permite descrierea semanticii continutului web. Pentru generarea ontologiei s-au cercetat diverse tehnici precum procesarea limbajului natural (NLP), regulile de asociere, gruparea ierarhica si, nu in ultimul rand, analiza formala a conceptelor (FCA). Cu toate acestea, punctul central este concentrat pe generarea ierarhiei de concepte pentru construirea ontologiei din documentele text. Recent, personalizarea web semantica a devenit o zona activa de cercetare. In momentul de fata, cercetarile curente creeaza manual ontologii si nu pot face fata comportamentului accesului temporal. Mai mult, majoritatea au investigat problema in principal pentru un domeniu specific, cum ar fi e-learning.
[1] Baoyao Zhou , Siu Cheung Hui and Alvis C. M. Fong, 18 iul. 2009, ,,Web Usage Mining for Semantic Web Personalization", disponibila online: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.100.9935&rep=rep1&type=pdf, data accesare 20.04.2019. [2] Kosala R., and Blockeel H., 2000, ,,Web Mining Research: A Survey. In: ACM SIGKDD Explorations", vol 2, 1-15. [3] Berners-Lee T., Hendler J., and Lassila O., 2001, ,,The Semantic Web. Scientific American". [4] Gerd Stumme, Andreas Hotho, Bettina Berendt, 20 aug. 2002, ,,Usage Mining for and on the Semantic Web", disponibila online: https://www.kde.cs.uni-kassel.de/wp-content/uploads/stumme/papers/2002/NSF-NGDM02.pdf, data accesare 30.04.2019. [5] Anil Sharma , Suresh Kumar , Manjeet Singh, Iunie 2011, Volume 2, No. 6, ,,SEMANTIC WEB MINING FOR INTELLIGENT WEB PERSONALIZATION", disponibila online: https://pdfs.semanticscholar.org/5e90/1a7e89fa6c45e46e85f6fc61f887fe59a645.pdf, data accesare: 01.05.2019
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).