Introducere Pentru mediile organizationale romanesti, care au intrat in jocul integrarii, implementarea suitelor de aplicatii de intreprindere (Enterprise Resource Planning - ERP) inseamna performanta, eficienta si controlul afacerii. Celelalte ezita inca, considerand integrarea un pas dificil, o decizie destul de greu de luat si nu in ultimul rand, o investitie greu de amortizat. Costul unei astfel investii poate sa depaseasca in unele cazuri suma de 1 milion de Euro. In cazul implementarii unui sistem integrat, procesul decizional este declansat de problemele care apar in colaborarea si interactiunea dintre departamentele organizatiei, mai precis din izolarea acestora. In principal, ERP presupune o politica care reflecta ce inseamna sa gandesti si sa actionezi in sensul proceselor economice, fiind, de aceea, considerata o solutie strategica de management. Noul model de afacere, cu operatiuni orientate pe procese, sporeste productivitatea si satisface cerintele de performanta economica. Etapele operationale economice trebuie sa fie integrate, sa puna in miscare fluxuri de activitati, sa controleze fluxurile de informatii si sa teasa conexiuni intre organizatie, furnizori si clienti. Toate acestea presupun transformari organizationale, optimizari tehnologice si, pana la urma, o noua identitate pentru intreprinderi (redefinirea lor completa). Cunoastem complexitatea realizarii unui sistem informational integrat intr-o organizatie. Cifrele sunt relevante, de exemplu: 800-1000 procese economice, 8000-10000 de tabele de configurare intr-un ERP obisnuit. Practic, implementarea se sprijina pe tehnici de reproiectare organizationala (Business Process Reenginering), Procesul presupune analiza unor factori importanti precum relatia dintre restructurare si adoptarea noilor aplicatii care, cel mai adesea, schimba radical modul de desfasurare a activitatii in cadrul organizatiilor. Dintre cele mai importante beneficii enuntam: o reducerea costurilor prin eficientizarea consumului de resurse (energie, apa, materii prime, forta de munca, timp) si prin evitarea penalitatilor (intarzieri la plati, nerespectarea termenelor contractuale); o informatii de calitate si evitarea redundantei datelor si operatiunilor (baza de date unica); o prevenirea si controlul riscurilor; o anticiparea cerintelor legale si facilitarea conformarii cu acestea; o imbunatatirea mediului de lucru, motivarea, implicarea angajatilor si munca in echipa; o imbunatatirea imaginii si credibilitatii pe piata (certificarea produselor); o imbunatatirea comunicarii interne si externe (dimensiunea colaborativa a relatiilor cu clientii, partenerii, furnizorii, autoritatile), scaderea timpului de raspuns datorita rapoartelor si informatiilor ad-hoc oferite de catre sistem; o deschiderea tehnologica (arhitectura sistemelor permite integrarea noilor tipuri de aplicatii e-business). Toate aceste beneficii nu pot fi neglijate in sensul necesitatii optimizarii proceselor economice si integrarii informationale. Ce inseamna integrare printr-un sistem ERP Prin integrare, aplicatiile si datele trebuie combinate intr-o abordare care sa asigure mai mult decat accesul la informatii si procese economice. ERP promite solutii efective, eficiente si ofera companiei oportunitatea de a implementa o interfata comuna, care sa permita integrarea informationala a tuturor departamentelor si gestiunea fluxurilor de date, stabilind un mediu in care sa poata fi adoptate viitoarele initiative tehnologice, in conditiile remodelarii proceselor economice sau a definirii unora noi. Dincolo de promisiuni presupune, in primul rand, elaborarea de planuri si stabilirea de metode si instrumente adecvate pentru trecerea de la aplicatii disparate la o platforma unica. Integrarea informationala trebuie privita ca un proces continuu si o investitie strategica pe termen lung, deoarece beneficiile sale nu se arata imediat, ci in timp. Poate fi considerat ca o ,,asigurare de viata" pentru sistemul informational al intreprinderii. Abordarea integrarii trebuie sa fie realista si sa tina cont de doua mari alternative: o integrarea interna - vizeaza procesele economice intra-organizationale, acoperite prin suite ERP; o integrarea externa - combina servicii de la mai multi furnizori pentru a sustine gestiunea tranzactiilor extinse, schimbul de informatii, coordonarea si colaborarea de-a lungul lantului valoric extins (extinderea aplicatiilor traditionale ERP cu mai ,,noile" aplicatii Customer Relationship Management, Supply Chain Management). Despre necesitatea auditarii unui sistem integrat Aplicatiile ERP formeaza coloana vertebrala a unei organizatii si sunt ,,responsabile" de datele, informatiile si cunostintele interne organizationale, Nucleul acestui pachet de aplicatii are misiunea de a gestiona datele interne. Acestea sunt organizate in cadrul depozitelor de date, de unde sunt extrase si analizate prin intermediul sistemelor suport pentru decizii (Decision Support System), utilizand instrumente de tip OLAP (On-Line Analytical Processing) sau OLTP (On-Line Transaction Processing). In ansamblu, depozitele de date furnizeaza arhitecturi si instrumente utile conducerii la varf prin organizarea sistematica, intelegerea si utilizarea datelor in adoptarea deciziilor strategice; in particular, sprijina procesarea informatiilor furnizand o platforma solida de consolidare a datelor istorice pentru analiza.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.