I. INTRODUCERE 3 II. ANALIZA FUNDAMENTALA- DEFINITIE. CRITERII. IMPORTANTA 4 III. INDICATORII DE ANALIZA FUNDAMENTALA 4 3.1 Indicatori bilantieri 5 3.2 Indicatori de activitate (de gestiune) 6 3.3 Indicatori de profitabilitate 6 3.4 Indicatori de indatorare 7 3.5 Indicatori de lichiditate 7 3.6 Indicatori pe actiune 7 3.7 Indicatori de dividend 8 IV. INDICATORII MACROECONOMICI DE ANALIZA FUNDAMENTALA 9 V. ANALIZA FUNDAMENTALA VS. ANALIZA TEHNICA 10 VI. STUDIU DE CAZ 13 VII. CONCLUZII 18 VIII. BIBLIOGRAFIE 19
1. INTRODUCERE Plasarea disponibilitatilor pe burse de valori nu trebuie facuta intamplator, nu trebuie considerata un joc, ci trebuie facuta pe baza unor analize aprofundate asupra activitatii companiei. Majoritatea specialistilor considera ca exista doua tipuri de analize: analiza fundamentala si analiza tehnica, desi sunt autori care considera si al treilea tip de analiza, analiza bursiera. Pe cand altii considera ca acest tip de analiza se incadreaza in analiza fundamentala. In capitolul introductiv este realizata o sinteza a principalelor caracteristici ale pietelor bursiere. Piata bursiera, sau bursa in sens larg se prezinta sub forma bursei de valori propriu-zise, a pietelor interdealeri sau ca bursa electronica fiind componenta a pietei titlurilor financiare. Menirea sa este de a concentra cererea si oferta de hartii de valoare si de a asigura realizarea de tranzactii in mod operativ, in conditii de corectitudine si transparenta. Asadar piata bursiera, sau bursa in sens larg indeplineste un rol de concentrare a cererii si a ofertei de titluri,dar a unei cereri si oferte derivate, care se manifesta dupa ce piata titlurilor s-a constituit. O caracteristica a ultimelor doua decenii este faptul ca piata bursiera tinde sa se extinda. Deoarece pentru a fi tranzactionate la cota bursei, firmele trebuie sa raspunda unor conditii mai restrictive, s-au creat piete bursiere noi, piata titlurilor necotate, unde accesul este permis in conditii mai putin limitative, totodata s-au dezvoltat si asa numitele piete terte, unde pot fi tranzactionate actiunile firmelor tinere, constituide de regula in domenii cu mari promisiuni de profit dar si cu riscuri investitionale mari. Mai mult, odata cu progresele tehnologice se vorbeste despre un nou tip de piata bursiera, piata electronica, respective aceea in care informatia se transmite si se prelucreaza prin utilizarea unor sisteme de computer. De multe ori in ultimul deceniu s-a vazut piata crescand cu 20% si aceasta a avut ca rezultat cresterea interesului investitorilor care doreau sa cumpere. In mod similar, atunci cand piata cade brusc, pesimismul creste si investitorii vor supraincarca piata din teama ca pretul sa nu scada chiar mai mult. In aceste situatii investitorii se misca in concordanta cu orientarea generala si aceasta miscare a maselor are ca rezultat o investitie gresita. De aceea, aceasta ,,dispozitie sufleteasca" a pietei depaseste in importanta, la un moment dat analiza parametrilor fundamentali. In aceasta situatie intervine riscul investitorului adica cel aferent increderii acordate emitentului. Acesta poate sa nu inregistreze rezultatele scontate si deci sa nu plateasca dividende sau pretul titlurilor sa scada sub cel la care au fost cumparate. Aici totul tine de analiza temeinica, fundamentala si tehnica a titlurilor in care urmeaza sa se plasaze banii. Scopul acestei lucrari este sa prezinte o serie dintre metodele statistice folosite in analiza pietelor de capital. O atentie deosebita este acordata analizei fundamentale in cadrul prezentei lucrari. 2. ANALIZA FUNDAMENTALA- DEFINITIE. CRITERII. IMPORTANTA. Analiza fundamentala reprezinta un studiu al raportarilor financiare, al managementului si pozitiei pe piata a unei companii. Este o metoda de evaluare care are ca scop determinarea valorii intrinseci a unui titlu, prin examinarea datelor economice, financiare si a altor factori calitativi si cantitativi. Pentru a efectua analiza fundamentala pentru o societate cotata la bursa, este nevoie de: - Situatii financiare actualizate, respectiv trimestriale, semestriale si anuale care includ si notele de bilant. - Balante sintetice sau analitice. - Raportul administratorilor si rapoarte curente care ofera informatii privind piata de desfacere, planul de afaceri pentru perioada urmatoare, situatia creantelor si a datoriilor, planul de investitii, politici de dividend, etc. - Situatii privind evolutia pretului pentru perioadele analizate. - Articole din presa care fac referire la emitentul in cauza. Criteriile avute in vedere in analiza fundamentala: - performanta financiara - politica de dividend - planul de investitii - pozitia pe piata si concurenta - portofoliul de clienti - dependenta de furnizori - statutul juridic al activelor - cine sunt actionarii - experienta echipei de management. Scopul este acela de a determina pretul corect al actiunii pe perioada de viata a societatii. Este utila analiza companiei pe o perioada de cel putin 3 ani comparativ, astfel incat sa poata fi determinata evolutia indicatorilor. Analiza sectoriala este o componenta a analizei fundamentale si studiaza sectorul de activitate din care face parte compania analizata (bancar, medicamente, petrol, constructii de masini, comert alimentar, chimie etc.). 3. INDICATORII DE ANALIZA FUNDAMENTALA In capitolul al treilea, intitulat ,,Indicatorii de analiza fundamentala" sunt discutate proprietatile si sfera de utilizare a principalilor indicatori folositi in cadrul unei analize fundamentale. O atentie deosebita este acordata constructiei si calculului diferitilor indici utilizati in intreaga lume pentru analizarea companiilor. Analiza fundamentala consta in studierea situatiilor financiare si a conjuncturii economice, scopul fiind estimarea cat mai exacta pe baza acestor informatii financiare a cursului si a riscurilor valorilor mobiliare. In mod concret analiza fundamentala se refera la studiul comparativ al unor indicatori financiari ai firmei emitente.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).