Contrar invataturii Bisericii, astazi se incearca planificarea familiei in mod artificial, intervenindu-se in planul lui Dumnezeu. Planificarea familiala are in vedere puterea cuplurilor de a-si dirija fecunditatea in mod rational: controlarea nasterilor, in functie de starea de sanatate a mamei si de posibilitatile materiale ale familiei . Aceasta se face fie folosindu-se metoda contraceptiva a calculului lunar (Ogino-Knaus), fie prin metodele tehnice anticonceptionale; fie in intimitatea fiecarui cuplu, fie in cabinete si clinici specializate in planing familial, ceea ce este nefiresc. In toate cazurile intentia este vadita, problema care le deosebeste fiind cea a mijloacelor. Incercand sa se evite fraude asupra naturii se comit fraude impotriva dreptei constiinte si o ranire a iubirii. ,,Planingul familial este ultima si cea mai de seama ofensiva pe care proavortionismul contemporan o indreapta contra fiintei umane" , remarca Pr. Prof. Ilie Moldovan. De aceea, suntem chemati sa nu facem planificari artificiale ale familiei, ci sa ramanem la planificarile naturale ale familiei care sunt randuite de Dumnezeu. Daca El are grija de firul de iarba care astazi este, iar maine se usuca, cu atat mai mult va avea grija de fiecare fiinta umana care poarta pecetea Chipului Sau. In societatea noastra secularizata, viata familiala isi pierde conotatia ei. Sotii vor sa duca o viata linistita, lipsita de griji, cautand sa-si satisfaca placerile proprii. Pentru atingerea acestor scopuri apeleaza la mijloacele tehnice ale medicinii, operatiile in acest sens fiind des intalnite. Sterilitatea se asigura de cele mai multe ori de comun acord intre soti, sau tacit. In special este intalnita sterilitatea la femei. Morala crestina condamna sterilitatea sub toate formele ei, vazand in aceasta practica filozofia utilitarismului hedonist elaborata de Jeremy Benthan (1748- 1832). Conform filozofiei lui, fericirea omului consta in cautarea placerii in special in domeniul sexual. Nu se mai apreciaza omul la adevarata lui valoare, devenind un obiect al experientelor medicale. Dar nu numai atat, omul se lasa depersonalizat, neimplinindu-si misiunea sa in aceasta viata. Exista mai multe feluri de sterilitate: sterilitatea nevinovata a celor care prin constitutia fizica sunt sterili, nu este provocata de persoanele in cauza. De altfel, aceste persoane depun un mare efort pentru a depasi aceasta stare nefericita. Sterilitatea involuntara este privita de catre persoanele afectate ca fiind un handicap, o disfunctie a facultatii firesti de a procrea. De aceea, ei sufera si o privesc ca pe un obstacol in calea implinirii si a fericirii devenind si o problema de natura spirituala. In activitatea sa Sfantul Ioan Gura de Aur a acordat o atentie deosebita nefericirii celor care nu puteau sa aiba copii, deoarece, spune el, ,,in sine si prin natura ei, aceasta neputinta este pentru femei pricina de mare suferinta" . Sufera mai ales femeile, deoarece de cele mai multe ori, se lovesc de neintelegerea sotilor si a celor din jur. Pe de alta parte exista si o sterilitate vinovata, ca rezultat al pacatelor personale, provocata de persoanele in cauza cu scopul de a nu avea rod, de a nu-si implini vocatia si rostul in lume. Sterilitatea voluntara pune sub semnul intrebarii sensul casatoriei crestine. In aceasta se observa sustragerea de la datoria principala a casatoriei considerata de morala crestina incalcare a planului divin, dupa care de indata ce sotii indeplinesc actul generator de viata nu au nici un drept sa-i stabileasca mersul natural. ,,Orice deviere voluntara de la acest mers firesc al colaborarii cu puterea creatoare de care se leaga nasterea de prunci, este un atentat la planul Creatorului si o tradare a angajamentelor luate de om". In cazuri de boala, cand organele trupesti care servesc la transmiterea vietii pun in primejdie viata individului, morala crestina permite recurgerea la operatie, chiar daca ea are drept urmare involuntara incapacitatea de a naste copii. In urma sterilizarii multe femei au de suferit imbolnavindu-se de boli grave, care in cele din urma le grabesc moartea, nu doar trupeasca, dar si cea sufleteasca, sfarsind viata in chinuri. Astfel, Biserica, prin activitatea sociala, are datoria de a le trezi din amorteala pe mamele crestine care apeleaza la aceste metode aratandu-le pericolul ce vine ca rezultat al faptei lor urate savarsite in fata lui Dumnezeu.
1. Ilie Moldovan, Darul Sfant al vietii si combaterea pacatelor impotriva acestuia, aspecte ale nasterii de prunci in lumina Moralei Crestine - Ortodoxe, Edit. Institut. Biblic, Bucuresti, 1997 2. Paul Evdokimov, Taina iubirii. Sfintenia unirii conjugale in lumina traditiei ortodoxe, traducere Gabriela Moldoveanu, Asociatia Medicala Crestina Christiana, Bucuresti, 1994 3. Pr. Claudiu Dumea, Omul intre ,,a fi" sau ,,a nu fi", Edit. Arhiepiscopiei Romano-Catolice, Bucuresti, 1998 4. Sfantul Ioan Gura de Aur, La Ana, I,4, apud Jean-Claude Larchet, Etica Procreatiei in invatatura Sfintilor Parinti, trad. de Marinela Bojin, Edit. Sophia, Bucuresti, 2003
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).