Capitolul I. Notiunea de e-guvernare. 2 Capitolul II. Obiectivele e-guvernarii. 4 Capitulul III. Starea actuala a e-guvernarii. 6 Capitolul IV. Concluzii. 7 Capitolul V. Bibliografie. 8
Capitolul I . Notiunea de e-guvernare. Inca de la inceputul anilor '90 a inceput sa fie utilizat termenul de societate informationala cu scopul de a prezenta multiplele si variatele schimbari din mediul politic, din economie si in general in ansamblul societatii, de dezvoltare rapida a tehnologiei informatiei si comunicatiilor. Ne aflam intr-o revolutie complexa in domeniul informatiei si comunicatiilor, ceea ce a dus la o interactionare diferita intre cetateni, administratie si mediul economic. Ca metoda de imbunatatire a serviciilor oferite de sectorul public, guvernele lumii apeleaza tot mai mult la facilitatile oferite de internet, adoptand astfel guvernarea electronica, promovand in asa fel dezvoltarea economica si sociala si totodata marindu-si eficacitatea proceselor interne. Prin instrumente specifice IT, solutiile de e-administratie intentioneaza sa solutioneze modul de comunicare, schimbul de date, serviciile oferite cetatenilor, comunicarea catre alte institutii sau catre mediul de afaceri. Inca de la inceputul anului 2001, in Romania s-au luat masuri pentru a crea cadrul legislativ si suportul necesar pentru a dezvolta aplicatiile de e-government si de e-business. Serviciile electronice reprezinta o metoda eficienta si mai putin costisitoare care permite guvernarii sa se adapteze cat mai bine cerintelor cetatenilor. Notiunea de e-government mai este numita si guvernarea bazata pe noile tehnologii si repezinta un ansamblu de sisteme si resurse specifice managementului public, care prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor, vizeaza optimizarea actului public. e-guvernarea mai poate fi definita ca interactiunea dintre institutiile statului (Guvern, Parlament si alte institutii publice) prin intermediul mijloacelor electronice cu cetatenii. Astfel, cetatenii vor putea fi informati cu privire la proiectele de lege aflate in discutie, isi vor putea plati taxele si impozitele, vor putea emite plangeri si petitii online, toate aceste mijloace reprezntand drepturi fundamentale ale cetatenilor. Utilizarea tehnologiei in sprijinul activitatii guvernamentale poate ajuta la existenta unei administratii publice mai accesibile, mai rapide, mai ieftine si mai eficiente. Guvernarea electronica nu inseamna doar punerea la dispozitie a serviciilor prin intermediul internetului, nu se rezuma doar la paginile web sau posta electronica, ci inseamna si transformari culturale si organizationale ale administratiei, ce le va permite cetatenilor participarea la luarea deciziilor din Guvern si vor putea deasemenea sa-si prezinte nevoile reale. Adoptarea deciziilor de catre cetateni creeaza o situatie social-economica absolut noua, care determina aparitia de noi posibilitati dar totodata si noi responsabilitati. Atat cetatenii, cat si functionarii vor trebui sa-si extinda nivelul de cunoastere a calculatorului, sa invete continuu pe parcursul vietii, astfel incat sa fie in permanenta conectati la noile informatii. Privita din punctul de vedere al tehnologiilor informationale si de comunicatii, guvernarea indeplineste doua functii principale : - administrarea resurselor (umane, materiale, financiare, informationale) ce presupune cresterea eficientei utilizarii resurselor in vederea sporirii nivelului de dezvoltare a societatii si imbunatatirea calitatii vietii cetatenilor. - intermedierea persoanelor (fizice sau juridice), inclusiv in relatiile acestora cu statul- permite persoanelor solutionarea problemelor proprii, inclusiv cele legate de interactiunea cu statul, in baza unor principii unanim acceptate, cum ar fi echitate si protectie, transparenta si vizibilitate, timp minim de raspuns, scopul principal fiind maximizarea satisfactiei persoanei, respectand restrictiile, generate de carul legal, institutional si de alta natura, prin oferirea de servicii in format electronic. Considerand proiectele concrete de guvernare electronica, se disting doua sfere de cuprindere : e-guvern in sens larg, care include toata gama de proiecte de guvernare si administrare electronica (e-democratie, e-vot, e-administrare, e-asistenta, e-justitie si chiar e-sanatate si e-educatie); e-guvern in sens restrans, care include implementarea proceselor locale doar din sfera e-administrarii.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.