Neurogeneza de Faza Adulta

Extras din referat Cum descarc?

Dezvoltarea sistemului nervos la mamifere incepe in stadiul embrionar, creierul devine structural stabil la putin timp dupa nastere, ramanand asa pe tot parcursul vietii. Insa odata cu nasterea, diferentierea neuronala nu se opreste, creierul adaptandu-se la conditiile de mediu si comportamentale. Majoritatea teoriilor comportamentului se bazeaza pe ideea potrivit careia creierul adult este format din retele stabile in ceea ce priveste numarul neuronilor. In aceste retele intervin modelari ale proceselor neuronale si sinaptice. Neuronii isi extind dendritele si fac noi sinapse, remodelare care pare sa salveze creierul din sedentarism. Astfel o ipoteza demonstrata si de curand acceptata spune ca dupa formarea si diferentierea functionala a citoarhitecturilor, creierul adult continua sa se dezvolte si sa se diferentieze, producand noi celule in zone limitate ale sistemului nervos. Aceasta teorie arata ca la nastere, creierul este pregatit din punct de vedere structural si functional pentru a sustine comportamentul organismului pe tot parcursul vietii. Studii neurostiintifice au aratat ca si creierul evolueaza concomitent cu evolutia si flexibilitatea comportamentului (Miu, Olteanu, 2002). Deci, sistemul nervos central inca din perioada embrionara si pana la scurt timp dupa nastere se pregateste pentru a controla comportamentul. Dupa nastere insa, creierul nu este adaptat la toate conditiile mediului inconjurator variabil. Astfel, creierul dupa morfogeneza "invata" sa se adapteze la mediu. Eficienta adaptarii creierului la conditiile de mediu nu depinde de specializarea sa, ci de plasticiteatea acestuia astfel incat sa poata sustine modificarile comportamentale in functie de conditiile de mediu. Un mecanism de adaptare reprezinta capacitatea creierului de a produce noi celule dupa incheierea morfogenezei si in timpul perioadei adulte.
Din tubul neural se formeaza practic tot sistemul nervos central matur. Formarea tubului neural incepe cu diferentierea placii neurale, o formatiune ectodermica rezultata din celulele epiteliale cuboide devenite columnare. Cresterea si aderarea celulelor pe marginea peretilor placii neurale duc la formarea unui sant din care va rezulta tubul neural. Unele celule formeaza creste neuronale care migreaza din tubul neural si dau nastere la o varietate de tipuri de celule, inclusiv neuroni si celule pigmentare. Celulele placii neurale se
diferentiaza in tub neural si epiderma neuronala. Epiderma si placa neurala sunt capabile de a forma creste neurale.
Fig 1. Formarea tubului neural
Dupa formarea tubului neural, celulele neuroepiteliale care au proliferat rapid inca din etapa santului neural vor da nastere mai intai neuroblastilor si apoi glioblastilor din care se va forma efectiv tot sistemul nervos central. Dupa ce celulele nuroepiteliale inceteaza sa mai produca neuroblasti si glioblasti, se diferentiaza in celule ependimare. Cunoscandu-se faptul ca stratul de celule neuroepiteliale se atrofiaza la cateva zile dupa nastere, s-a considerat mult timp ca sistemul nervos central adult nu contine celule care sa se poata reinnoi si celulele fiice rezultate sa se poata diferentia in mai multe tipuri de celule. Aceasta proprietate a celulelor de a se autoreinnoi si de a genera mai multe tipuri de celule se numeste pluripotentialitate. Din alte sisteme, cu o rata de reinnoire mare (epiderma sau sistemul hematopoietic ale organismului adult) au fost izolate celule cu capacitatea de a inlocui celulele diferentiate cu un ciclu de viata scurt. Aceste celule pluripotente au fost numite celule suse sau celule stem (fr. suche = buturuga). Presupunerea existentei celulelor suse in creierul adult a fost sustinuta pentru prima data de studii care aratau prezenta unei activitati mitotice in zona subependimara a ventriculilor laterali si ca noi neuroni se formeaza postnatal in cortexul soarecilor.

Fisiere in arhiva (1):

• Neurogeneza de Faza Adulta.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.

Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.