Introducerea termenului de hormon a fost facuta de E.Starling pentru a desemna acele substante sintetizate in organism care au proprietetea de a stimula sau excita diferite organe,tesuturi sau procese biochimice si fiziologice.

HORMONII sunt definiti ca fiind substante chimice elaborate de o celula sau grup de celule specializate (numite celule endocrine) si care sunt transportate prin sistemul circulator la o celula tinta care raspunde printr-o modificare a functiei sale. Celulele tinta sunt acele celule care sunt capabile sa recepteze si sa raspunda la un mesaj hormonal.

In 1909 C.I.Parhon a publicat prima carte de endocrinologie din lume care cuprinde glandele cu secretie interna.

In 1999 ,D.C Cojocaru sustine ca la acea vreme(1905),denumirea de hormon este justificata daca tinem cont de faptul ca nu se cunostea decat foarte putini reprezentanti ai acestei clase(secretina,adrenalina etc.)care manifestau actiunea de excitare.Mai tarziu ,dupa descoperirea altor hormoni,s-a demonstrat faptul ca actiunea lor nu consta numai in stimularea diferitelor procese din organism ci,deseori, le pot inhiba.

Dar,pentru ca termenul"hormon"a intrat deja in uz,el este folosit in continuare chiar daca denumirea generica a acestor compusi nu concorda deseori cu actiunea lor.

HORMONII reprezinta clasa de compusi chimici prin intermediul carora se realizeaza principala cale de comunicare intercelulara. Aceasta comunicare se impune la organismele pluricelulare deoarece este necesara coordonarea diferitelor functii ale unor celule indepartate. Din aceste considerente aceasta clasa de compusi chimici se mai numesc si mesageri,reglatori chimici sau molecule semnal fiind sintetizati si eliberati de anumite celule si care transporta o anumita informatie de la o celula la alta. Pentru acelasi hormon, diferite celule pot raspunde diferit, in functie de receptorul hormonal cu care a interactionat hormonul. Coordonarea raspunsurilor diverselor celule la semnalele venite din exterior (sau interior) se face atat de sistemul hormonal cat si de sistemul nervos.

Comunicarea nervoasa se face intr-un timp foarte scurt (milisecunde) pe cand comunicarea hormonala se face intr-un timp mai indelungat (secunde, minute sau chiar ore), dar ambele sisteme opereaza cu ajutorul moleculelor semnal.

Sistemul format din hormonii produsi de glandele endocrine si tesuturile (celulele) tinta alcatuiesc sistemul endocrin, sistem ce asigura comunicarea intre diferite tesuturi (celule) componente ale organismului.

In 1978,prof,dr.doc.L.Enescu scrie ca hormonii au actiune biocatalitica ca si vitaminele

,dar se deosebesc de acestea intrucat au origine endogena(fiind produsi de insusi organul asupra caruia actioneaza)si structuri chimice diferite.Ca si vitaminele,hormonii pot fi extrasi dintr-un organism si administrati altuia sau pot fi preparati sintetic si administrati organismelor deficiente.

Clasificarea hormonilor

Sunt mai multe criterii de clasificare a hormonilor:

Clasificarea hormonilor dupa solubilitate:

a) hormoni hidrosolubili

-hormonii peptidici

-hormonii proteici

-hormonii derivati din aminoacizi

b) hormoni liposolubili (hidrofobi)

- hormonii stcroizi

- hormonii tiroidieni

Clasificarea hormonilor dupa locul (organul) de producere:

a) hormoni hipotalamici:

-hormoni eliberatori ai tireotropinei(TRH)

- hormoni eliberatori ai somatostatinei(GH-RIH)

-hormoni eliberatori aigonadotropinelor(Gn-RH)

-hormoni eliberatori ai corticotropinei (CRH)

-hormoni eliberatori ai somatotropinei (GH-RH)

b) hormoni hipofizari:

-somatotropina (GH, growth hormone)

-corticotropina (ACTH, adenocorticotripic hormone) gonadotropina (Gn) (LH, luteinizing hormone; FSH follicle stimulating hormone)

- tireotropina, TSH (thyroide stimulating hormone) prolactina (PRL)

c) hormoni gastrointestinali

gastrina

-colecistokinina

-secretina, etc.

d) hormoni pancreatici

-insulina

-glucagonul

e) hormoni trombocitari: tromboxan

f) hormoni limfocitari: leucotrienele

g) hormoni suprarenalieni: epinefrina, norepinefrina, corsitol, aldosterona h) hormoni din rinichi; renina

i) hormoni din tesutul miocardic atrial: polipeptidul natrinuretic

Clasificarea dupa interdependenta sistem endocrin cu cel nervos

Sistemul endocrin cuprinde trei nivele ierarhice:

Nivelul I cuprinde hormoni hipotalamici si alti hormoni care provin (embriologic) din tesut nervos (ex. medulosuprarenale, celulele C din tiroida si multe celule ale mucoasei gastrointestinale)

Nivelul II cuprinde hormoni ce sunt influentati direct sau indirect de sistemul nervos (adenohipofiza, insulele pancreatice si paratiroidele)

Nivelul III cuprinde hormonii elaborati in cortexul adrenalelor, tiroida si gonade, care sunt dependenti de hipofiza anterioara.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

• Hormoni.doc