Fierul in organismul uman

Extras din referat Cum descarc?

Este un element de esenta majora pentru organismul uman. Depozitarea fierului se face cu ajutorul moleculei numite feritina, in care compusul dominant este fosfatul de fier.
Rolul cel mai important al fierului in organismul uman este legarea si transportul oxigenului atmosferic. Acest proces se realizeaza In mare masura cu ajutorul hemoglobinei si mioglobinei. Stocarea fiziologica a fierului se realizeaza prin feritina si partial prin hemosiderina. Joaca un rol important in dezvoltarea organismului, creste rezistenta fata de imbolnaviri, reda tonusul pielii si combate senzatia de oboseala.
In general in jur de 8 % se absoarbe din Fe consumat cu alimente; pentru a asigura o buna utilizare a fierului de catre organism este nevoie de cupru, cobalt, mangan si de vitamina C. Fierul este indispensabil in metabolismul adecvat al vitaminelor B.
Dieta vegetariana aduce un aport mai scazut de Fe decat in cazul dietei mixte, deoarece carnea contine o cantitate semnificativa de Fe biologic valorificabil. In general in cantitati mai mari se gaseste in ficat, inima, rinichi, galbenus de ou, carne rosie, spanac, piersica uscata, nuca, fasole.
Carenta de fier  poate produce multe consecinte serioase, boala cea mai frecventa fiind anemia feripriva. In carenta de Fe scade semnificativ numarul celulelor T aflate in organism, deci eficacitatea raspunsului imunitar este scazuta. Semnele carentei sunt: oboseala, astenie, scaderea puterii de concentrare, caderea parului, paliditatea, scaderea apetitului.
Un aport prea ridicat de fier poate fi daunator, mai ales pentru copiii mici. La adulti poate accelera fenomennul imbatranirii si poate creste riscul infarctului miocardic.
Fierul este atomul central al hemului si component esential al hemoproteinelor (hemoglobina, mioglobina, peroxidaze, citocromi). 
Din cantitatea totala de fier din organism, 75% este reprezentat de fierul 'functional", aflat in structura hemoproteinelor si cca 25% este fier de depozit, sub forma de feritina sau hemosiderina. Doar o mica parte este legat de proteina de transport (transferina), ca forma de tranzit intre forma functionala si cea de depozit.
Fierul este vital pentru toate organismele vii, deoarece participa la procese metabolice complexe. Fierul din hemoglobina este important pentru transportul oxigenului la nivelul celulei, iar cel din mioglobina pentru producerea aeroba de energie necesara muschiului. Alte enzime care contin fier (citocromii si citocromul C), prin participarea la transportul activ si transferul de electroni de la nivelul membranelor, sunt elemente esentiale ale lantului respirator, cu rol in producerea aeroba de energie la nivelul celulei.
Creierul este cel mai important loc de concentrare a fierului in organismul uman. In anumite regiuni ale creierului concentrarea fierului este egala sau chiar mai mare decat cea din ficat. Importanta fierului, in timpul este evidenta, daca se ia in considerare faptul ca 80% din fierul total din creierul adultului a fost depozitat in aceasta perioada. Se stie ca cea mai importanta crestere a numarului de celule nervoase apare in timpul sarcinii, dar continua in primul an de viata.
Fierul este esential pentru functionarea creierului. El este important pentru formarea si mentinerea mielinei si joaca un rol insemnat in sistemele dopaminergic. Deficitul de fier duce la o scadere a numarului si sensibilitatii receptorilor dopaminergici D2 si, in consecinta, la o diminuare in transmiterea impulsurilor nervoase cu scaderea performantelor mentale si cognitive (7, 8). Tinand cont de importanta fierului in mielinizare, un status deficitar al acestuia in prima parte a copilariei poate avea efecte pe termen lung in viata adulta (5). Deficitul de fier determina, de asemenea, o crestere a sensibilitatii la infectii .
Concentratia fierului din organism este reglata de catre celulele absorbante din intestin, care influenteaza absorbtia acestuia, in asa fel incat sa se realizeze o corelare cu pierderile de fier din organism.primului an de viata, 
Fierul in dieta. 
Surse dietetice de fier. A
Alimentele contin fier sub 2 forme: legat de hem si nelegat de hem.             
Fierul legat de hem este constituent al hemoglobinei si mioglobinei si este prezent in carne si peste. Biodisponibilitatea lui este putin afectata de natura si compozitia mesei.
Fierul nelegat de hem este o sursa mult mai importanta, care se gaseste in toate alimentele de origine vegetala. Biodisponibilitatea acestuia este insa determinata de prezenta factorilor stimulatori si inhibitori ai absorbtiei din compozitia dietei. De ex. carnea, pestele si acidul ascorbic cresc absorbtia fierului nelegat de hem. Fitatii din grau si din alte cereale, oxalatii din orez si spanac si polifenolii (inclusiv taninele din ceaiul negru) sunt inhibitori ai absorbtiei fierului. Atat laptele de vaca cat si cel de mama au un continut scazut de fier, insa biodisponibilitatea fierului din laptele de mama este superioara. Absorbtia fierului din laptele de mama este de 40%, conditionata de prezenta lactozei, lactoferinei, a acidului ascorbic si a unei concentratii scazute de cazeina. Formulele de lapte neimbogatite au o concentratie a fierului de 0,7-1,4 mg/L.
Nevoia de fier
Un copil nascut la termen are, in momentul nasterii, o rezerva de fier de cca. 250 mg, peste 60% din acesta gasinduse la nivelul eritrocitelor. In timpul primului an de viata, copilul aproape isi dubleaza cantitatea de fier din organism.
Necesrul de fier la copil:
Varsta	Ratia dietetica recomandata
0-5 luni	6 mg
6-11 luni	10 mg
1-10 ani	10 mg
11-18 ani baieti	12 mg
11-18 ani fete	15 mg
In primul an de viata ca si la pubertate, ritmul accelerat de crestere determina sporirea nevoilor de fier.


Fisiere in arhiva (1):

  • Fierul in organismul uman.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!