Cancerul mamar

Cuprins referat Cum descarc?

Introducere 3
Tratamentul sistemic 21
Terapia genica in cancerul de glanda mamara 22
Concluzii 24
Bibliografie 25

Extras din referat Cum descarc?

Introducere 3
Terapia genica in cancerul de glanda mamara 22
Concluzii 24
Bibliografie 25
Introducere
Statistic, cancerul reprezinta in lume, dar si in tara noastra, a doua cauza de deces. Pentru femei, cancerul de san se afla pe primul loc in ceea ce priveste incidenta bolii.
Ignoranta, spaima de diagnostic, lipsa educatiei sanitare, dar si a unor programe hotarate de preventie si screening fac ca in tara noastra diagnosticul bolii sa se realizeze in stadii avansate, cand tratamentul ramane numai paliativ si extrem de scump, in acest caz suferinta pacientei fiind imensa.
Termenul de cancer (lat."cancer"= rac) defineste bolile caracterizate prin alterarea proceselor de crestere si proliferarea celulara. Cancerul apare printr-o serie de modificari somatice ale AND-ului care duc la proliferarea celulara nerestrictionata, cele mai multe dintre aceste modificari implica schimbari efective ale secventei in AND (adica mutatii). Proliferarea celulara necontrolata are ca rezultat formarea unei mase celulare numita tumora sau neoplasm (gr. "neo"= nou, "plassein"= a forma). Procesul de formare a unei tumori este numit tumorigeneza. Cancerul este considerat o boala genetica, deoarece initierea si dezvoltarea unei tumori presupune producerea unor mutatii succesive multiple in diferite gene care controleaza proliferarea celulara, repararea AND-ului, ciclul celular si moartea celulara.
Femeile care dezvolta cancerul de san la o varsta mai tanara de 45 de ani au o rata de supravietuire relativa la 5 ani de 79%. Aceasta rata creste la 84% pentru femeile cu varsta cuprinsa intre 45 si 64 de ani si la 87% pentru femeile cu varsta de 65 de ani sau mai mult. Cercetatorii fac speculatii asupra faptului ca femeile mai tinere au rate de supravietuire mai reduse deoarece tumorile lor ar fi mai agresive si mai putin raspunzatoare la terapia hormonala. In general, supravietuirea este intr-o relatie invers proportionala cu stadiul bolii in momentul depistarii, astfel incat cu cat stadiul este mai avansat, cu atat rata de supravietuire este mai redusa.
Biologia cancerului
Inca de acum 150 de ani, Rudolf Wirckow, fondatorul patologiei celulare, a aratat ca in cancer are loc o hiperplazie celulara, adica o crestere anormal de mare a numarului de celule, a caror diviziune a scapat de sub control. Ulterior, s-a constatat ca hiperplazia poate fi produsa de foarte multe cauze inflamatorii, infectioase, hormonale, dar si canceroase. De aceea, hiperplazia diferitelor tesuturi poate fi benigna, asa cum ar fi adenomul de prostata, in care diviziunea celulara se mai afla, totusi, sub controlul organismului, sau maligna, cum se intampla in cancerul de prostata, in care diviziunea celulara a scapat de sub control si va duce, in cele din urma, la moartea organismului.
Dupa cum se stie, diviziunea celulara este un proces necesar care urmareste sa inlocuiasca celulele care au imbatranit sau au suferit anumite tulburari. Diviziunea celulara este un proces foarte complicat, care se desfasoara in patru faze. In faza S (de sinteza), se produce o copie fidela a materialului genetic al celulei respective. In faza M (de mitoza), are loc o segregare a tuturor componentelor celulei in cele doua celule fiice. Intre cele doua faze S si M se afla cate o faza G1 si o faza G2 (asa-numitele faze gap, de repaos), in timpul carora celula se pregateste pentru finalizarea fazei S si, respectiv, a fazei M.
Declansarea diviziunii celulare este determinata, de obicei, de niste factori de crestere, care initiaza o cascada de evenimente in care sunt implicate foarte multe molecule, cum sunt ciclinele si kinazele dependente de cicline. S-au descris foarte multe tipuri de cicline, printre care si ciclinele D, care intervin in faza G1 si stimuleaza inceputul unui nou ciclu celular, ciclinele E, care intervin in fazele G1-S pentru a initia procesul de replicare a ADN, ciclinele B, care intervin in faza M si care controleaza segregarea comosomilor in cele doua celule fiice.
Ciclinele activeaza niste kinaze dependente de cicline, care indeplinesc, de fapt, procesele care au loc in timpul diviziunii celulare. Celulele noastre contin cel putin noua tipuri de kinaze dependente de cicline, dintre care doar patru sunt implicate in diviziunea celulara. Fiecare ciclina activeaza o anumita kinaza. Spre exemplu, ciclina D activeaza Cdk4, ciclina E activeaza Cdk2, iar ciclina B activeaza Cdk2.

Fisiere in arhiva (1):

• Cancerul mamar.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Bignell G., Micklem G., Stratton M. R., Ashworth A., Wooster R., 1997 -  tehe BRC repeats are conserved in mammalian BRCA2 proteins, Human Molecular Genetisc, 53-69;
2. Covic M., Stefanescu D., Sandovici I., Gorduza E. V., 2017, Genetica Medicala, editia III, Polirom,548-559
3. Eccles D. M., 2006 Breast Cancer Tratament and Genertics, Fam Cancer, 127-137
4. Munteanu Dorina, 2004, Teza de doctorat, marker moleculri corelati cu fenotipul inaziv si metastazant in cancerul mamar, 5-10,28-34;
5. Negrura Lucian, 2009, Teza de doctorat;
6. Schultz W.A.,2005, Molecular biology of human cancers, Springer Science, 25-44;
7. Boldeata Monica, 2008, Ingrijirea bolnavei cu cancer mamar -  Lucrare de diploma, 7-10;
8. Restian Adrian, 2018, Mecanismele epigenetice ale cancerului, Practica medicala -  VOL. 13, NR. 1(54) https://rjmp.com.ro/articles/2018.1/RJMP_2018_1_Art-01.pdf
9. Tripac I., Stratan V., Studiul frecventei si spectrului mutatiilor genelor brca1/2 la pacientii cu neoplazii maligne primar multiple, Stiinte Medicale, 60-65, https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/60-65_19.pdf
10. Balmana J., Diez O., Rubio I. T., Cardoso F., 2011, BRCA in cancerul de san Ghidul ESMO de practica clinica pentru diagnosticare, tratament si urmarire, Oxford University Press, https://srrom.ro/wp-content/uploads/2018/04/04.0_4_1_BRCA.pdf
11. Ciumacova Irina, 2017, Aspecte genetice ale tumorilor de glanda mamara, Info-med revista stiintifico-practica, 124 https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/121_125_Aspecte%20genetice%20ale%20tumorilor%20de%20glanda%20mamara.pdf
12. https://en.wikipedia.org/wiki/BRCA1

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.

Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.