Relatia Banca Centrala - Banci Comerciale in Contextul Economiei de Piata

Cuprins referat Cum descarc?

Capitolul 1: Banca Centrala - istoric, evolutie, organizare
1.1. Aparitia si evolutia bancilor centrale
1.1.1. Repere istorice in crearea primelor banci centrale
1.1.2. Organizarea bancilor centrale
1.1.3. Evolutia bancilor centrale
1.2. Functiile si operatiunile unei banci centrale
1.2.1. Functiile bancilor centrale
1.2.1.1. Functia de emisiune a bancii centrale
1.2.1.2. Functia de banca a statului, a administratiei si a serviciilor publice
1.2.1.3. Functia de banca a bancilor
1.2.1.4. Functia de creditare
1.2.1.5. Functia de centru valutar si de gestionare a rezervei valutare
1.2.1.6. Functia prudentiala si de supraveghere
1.2.1.7. Functii economice ocazionale
1.2.2. Operatiunile desfasurate de catre bancile centrale
1.2.2.1.Operatiunile active
1.2.2.2. Operatiunile passive
1.3. Rolul bancilor centrale in managementul crozelor bancare
1.4. Reconsiderari privind rolul bancii centrale in activitatea economico-financiara
Capitolul 2: Banca Nationala a Romaniei si sistemul bancar romanesc in contextul 
economiei de piata
2.1. Istoricul BNR inainte de anul 1990
2.2. Restructurarea sistemului bancar romanesc in perioada tranzitiei 
la economia de piata
2.3. Rolul si functiile BNR
2.3.1. Emisiunea monetara
2.3.2. Operatiuni cu societati bancare si cu alze institutii de credit
2.3.3. Operatiuni in contul statului
2.3.4. Operatiuni valutare si cu aur
2.3.5. Supravegherea bancara
Capitolul 3: Relatiile BNR cu bancile comerciale din sitemul bancar romanesc
3.1. Politica de credit promovata de BNR in raport cu bancile comerciale
3.1.1. Politica rezervelor minime obligatorii
3.1.2. Relatiile de credit dintre BNR si bancile comerciale
3.1.2.1. Facilitatile permanente
3.1.2.2. Operatiunile realizate pe piata monetara interbancara
3.1.2.3. Procedurile bilaterale
3.1.2.4. Manevrarea taxei scontului
3.2. Supravegherea bancara realizata de BNR
3.2.1. Supravegherea autorizarii, fuziunii si divizarii institutiilor bancare
3.2.1.1. Supravegherea in activitatea de autorizare
3.2.1.2. Supravegherea in cazul fuziunii si divizarii institutiilor de 
credit
3.2.2. Supravegherea prin norme prudentiale
3.2.3. Supravegherea prudentiala cu caracter special
3.2.4. Masuri de supraveghere si sanctiuni
3.3. Controlul bancar exercitat de catre BNR asupra Bancilor comerciale
3.3.1. Controlul BNR privind limitarea riscului de credit al bancilor comerciale
3.3.1.1. Supravegherea indicatorilor de solvabilitate
3.3.1.2. Supravegherea expunerilor mari
3.3.1.3. Supravegherea imprumuturilor acordate persoanelor aflate in 
relatiile speciale, personalului propriu, precum si familiilor acestora
3.3.2. Controlul BNR asupra operatiunilor valutare ale bancilor comerciale
3.3.3. Controlul si supravegherea exercitata de Banca Nationala a Romaniei 
prin sistemul de rating bancar si de avertizare timpurie C.A.A.M.P.L.
CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE


Extras din referat Cum descarc?

CAPITOLUL 1
BANCA CENTRALA
ISTORIC, EVOLUTIE, ORGANIZARE
1.1 Aparitia si evolutia bancilor centrale
1.1.1 Repere istorice in crearea primelor banci centrale
Pentru a porni in cautarea relatiilor ce apar intre banca centrala si celelalte banci din sistemul bancar, trebuie sa observam in primul rand faptul ca acest sistem este structurat, in majoritatea tarilor lumii, pe doua nivele ierarhice: la primul nivel se gaseste banca centrala, ca autoritate de prim rang in domeniul bancar, iar la cel de-al doilea nivel intalnim toate celelalte banci care functioneaza in cadrul sistemului bancar din tara respectiva. In consecinta, rolul bancii centrale capata o semnificatie deosebita, intrucat aceasta reprezinta principala autoritate in domeniul monetar, detinand monopolul emisiunii monetare si participand, impreuna cu celelalte autoritati ale unui stat la indeplinirea obiectivelor politicii economice. Insa aceasta pozitie aparte nu a fost detinuta mereu de banca centrala, ci ea a fost infaptuita in timp, pe masura ce s-a constatat importanta si necesitatea existentei unei asemenea autoritati. 
In momentul crearii primelor sisteme bancare, nu exista o delimitare clara celor doua tipuri de banci, intrucat emisiunea monetara nu constituia un ,,privilegiu" al bancii centrale, nu a fost evidenta o astfel de diferentiere. In timp, pe masura concentrarii emisiunii monedelor la nivelul unei singure banci, aceasta ajungand sa detina monopolul emisiunii monetare, s-a vazut necesara realizarea unei astfel de diferentieri.
Acest proces indelungat a depins in fiecare tara de gradul de evolutie economica si sociala a acesteia. De exemplu in Anglia, banca centrala a fost infiintata in anul 1694 sub forma de societate privata pe actiuni insa momentul instituirii monopolului emisiunii monetare a acesteia 
s-a realizat abia in anul 1844 prin legea lui Robert Peel. In Franta, anul crearii bancii centrale, respectiv Banca Frantei a fost anul 1800 iar 48 de ani mai tarziu se elimina dreptul de emisiune monetara al bancilor departamentale. Anul 1863 marcheaza anul aparitiei bancilor nationale din SUA insa abia in 1913 are loc crearea Sistemului Federal de Rezerve, constituit din 12 banci federale de rezerve.
In zilele noastre, bancile centrale, cu exceptia FED, sunt banci cu capital de stat, insa de-a lungul timpului au fost identificate mai multe tipuri de banci, in functie de provenienta capitalului. Astfel, in tari ca Suedia, Finlanda, Austria, banca centrala a fost constituita cu capital de stat, in timp ce in Anglia, aceasta avea capital privat iar in Romania, Belgia, capital mixt.
1.1.2 Organizarea bancilor centrale
Activitatea bancii centrale, gestionarea si executia politicii monetare, este coordonata de anumite orgnisme ale caror membri sunt numiti in functie de diverse criterii. Pe baza raportului dintre puterea de decizie a guvernatorului si Consiliului de Administratie, pe de-o parte, si a puterii politice, pe de alta parte, in ceea ce priveste instituirea acestor membri, se poate stabili gradul de independenta al bancii centrale. Insa toate acestea depind, in principal, de la o tara la alta, de anumiti factori politici si de traditia tarii respective. Astfel, in tarile centralizate exista o unica institutie, banca centrala, care detine sucursale sau agentii in regiuni sau departamente, in timp ce in tarile federale, structura federala se regaseste si la nivelul bancii centrale, in grade diferite. Astfel, in Germania, in anii 1940, aliatii favorabili federalizarii puternice a acestei tari au impus 11 Banci Centrale ale landurilor, pentru inlocuirea bancii Reichsbank. Ulterior, in anul 1948, s-a creat un institut central de emisiune, considerat o filiala a bancilor centrale din cele 11 landuri iar in 1957, dupa recuperarea suveranitatii Germaniei, aceasta institutie a fost inlocuita cu Deutsche Bundesbank, iar in structurile de conducere au fost inclusi toti presedintii bancilor federale. 
In SUA, Sistemul Federal de Rezerve mentine o forma mai descentralizata, in sensul ca teritoriul este divizat in districte la nivelul carora exista o banca federala de rezerve, si al carei capital este detinut de bancile comerciale, membre ale sistemului. Pentru fiecare banca afiliata, cota de subscriere este de 6% din fondurile proprii, bancile comerciale avand obligativitatea respectarii cotei rezervei minime obligatorii, ceea ce le confera dreptul de a realiza operatiuni de rescontare. Bancile federale de rezerva, au, in aparenta, toate atributele unei banci centrale, atat din punct de vedere al emisiunii, cat si al refinantarii bancilor din sistem. Pentru realizarea emisiunii monetare, din punct de vedere tehnic, se apeleaza la Tezaur, iar pentru aplicarea politicii monetare sunt necesare deciziile Consiliului Guvernatorilor (compus din 7 membri numiti de catre Presedintele SUA pentru o perioada de 14 ani). Pentru realizarea politicii de open-market (operatiuni cu titluri), bancile federale se afla sub tutela unui comitet federal de piata, format din 5 presedinti ai bancilor de rezerve si din 7 membri ai consiliului Guvernatorilor. Aceste aspecte evidentiaza ca, in statele federale, gradul de descentralizare este tot mai limitat.
In Franta, gestionarea si executarea politicii monetare este realizata de catre un Consiliu general al Bancii, care cuprinde guvernatorul, doi viceguvernatori si un numar de 10 consilieri. Adoptarea deciziilor de catre Consiliul General necesita si aprobarea Ministerului Economiei si Finantelor, pentru probleme referitoare la repartizarea profitului sau la statutul personalului. In majoritatea celorlalte tari, organismul care asigura executia politicii monetare este Consiliul de Administratie, condus de un guvernator, numirea membrilor realizandu-se cu implicarea, in grade diferite a executivului sau Parlamentului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Relatia Banca Centrala - Banci Comerciale in Contextul Economiei de Piata.doc

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!