1. Scurt istoric FMI 2. Politicile si facilitatile speciale de finantare ale FMI 2.1 Principiile asezate la baza accesului tarilor membre la resursele Fondului Monetar International 2.2 Potentialele facilitati de funatare ale FMI 2.3 Facilitatile speciale de finatare ale FMI 3. Studiu de caz - Relatiile Romaniei cu FMI Concluzii Bibliografie
1. Scurt istoric FMI Fondul Monetar International este un organism interstatal autonom specializat, din sistemul ONU, creat pe baza acordului din 1944 al Conferintei Monetare si Financiare Internationale de la Bretton Woods, cand a fost adoptat statutul sau, la 22 iulie 1944, si a intrat in vigoare la 27 decembrie 1945, in momentul in care 29 de state au semnat si ratificat acordul de la Bretton Woods. Si-a inceput activitatea la 1 martie 1947, iar sediul sau este la Washington. Prin intemeierea FMI s-a urmarit, in principal, lichidarea asociatiilor valutare de felul Asociatiei zonei lirei sterline, in vederea intaririi pozitiei dolarului SUA, finantarea statelor membre cu balante de plati deficitare si accelerarea procesului de trecere la convertibilitatea monetara. Elementele sale constitutive s-a desprins din planurile White si Keynes, fiind un rezultat al unui compromis anglo- american, cu predominare americana. Fondul Monetar International a devenit o institutie internationala care asigura cooperarea interguvernamentala in domeniul monetar si financiar, reglementarea comportamentului monetar al statelor membre, sprijinirea tarilor membre care se confrunta cu deficite ale balantei de plati, promovarea unor politici si strategii prin care membrii actioneaza in directia sustinerii cresterii economice si a stabilitatii sistemului monetar international . Obiectivul principal al Fondului Monetar International este de a acorda credite statelor membre, in caz de deficit al balantelor de plati. Insa, conform statului FMI, acesta are in vedere si indeplinirea unor alte obiective, dintre care: promovarea cooperarii monetare internationale printr-o institutie permanenta, care sa ofere cadrul unor consultari intre tarile membre in legatura cu aceste probleme; facilitarea dezvoltarii echilibrate a schimburilor internationale de natura sa contribuie la promovarea si mentinerea unor niveluri ridicate de utilizare a resurselor umane, materiale si financiare ale statelor membre; promovarea stabilitatii valutare, mentinerea unor aranjamente ordonate de schimb intre membri si evitarea manipularii cursurilor valutare ca mijloc de concurenta neloiala; asigurarea accesului tarilor membre sprijinirea organizarii unui sistem multilateral de plati, legate de tranzactiile dintre membri si eliminarea restrictiilor valutare, care franeaza dezvoltarea comertului international. Obiectivele urmarite de catre FMI sunt atat de natura interna, cat si de natura externa. Pe plan national, FMI a primit misiunea de "a contribui la instaurarea si mentinerea nivelurilor ridicate de utilizare a resurselor de munca si ale venitului real si la dezvoltarea resurselor productive ale tuturor tarilor membre". Pe plan international, FMI trebuia sa "promoveze expansiunea si cresterea armonioasa a comertului international". Astfel, FMI a putut concura la prosperitatea nationala si internationala si sa evite ca aceste doua obiective fundamentale sa devina contradictorii . 2. Politicile si facilatile speciale de finatare ale FMI 2.1 Principiile asezate la baza accesului tarilor membre la resursele Fondului Monetar International Utilizarea resurselor FMI este, in general, prevazuta si reglementata prin statutul sau. Principiile care stau la baza accesului tarilor membre la resursele FMI sunt: - Accesul egal la resursele sale, in sensul aplicarii principiului tratamentului egal si nediscriminatoriu; Statutul Fondului Monetar International nu imparte tarile membre in categorii diferite, nu prevede drepturi si obligatii diferite, functie de stadiul de dezvoltare economica si de cotele de participare la Fond. Resursele se utilizeaza de catre acel stat membru, pe baza principiului tratamentului egal si nediscriminatoriu, in vederea sustinerii politicilor economice necesare reducerii dezechilibrului balantei de plati. Principiul egalitatii accesului nu exclude instituirea unor facilitati speciale, care desi sunt deschise tuturor tarilor membre, vizeaza corectia unor dezechilibre cu care se confrunta adesea unele tari. - Accesul depinde de situatia balantei de plati- in functie de necesitatile tarilor membre privind corectarea dezechilibrelor acesteia, dar si de capacitatea de ajustare a economiei si de restituire a sumelor catre FMI; Asistenta financiara a Fondului Monetar International ii sprijina pe membri sa corecteze dezechilibrele din balantele de plati. In acelasi timp, FMI sustine programele ce se aplica de tarile membre si pe seama asistentei financiare din alte surse, respectiv de la creditori privati, oficiali ce asigura redistribuirea fondurilor de la tarile cu surplus la tarile cu deficit al balantei de plati. - Accesul liber la resurse- relatiile tarilor membre cu FMI se deruleaza la cererea tarii respective, respectand prerogativele sale asupra politicilor economice si financiare, ceea ce nu exclude examinarea de catre expertii FMI a acestora; Tarile membre pot fi incurajate sa adopte unele programe si masuri, in vederea reducerii deficitului balantei de plati, pe seama resurselor ordinare, atunci cand se constata un dezechilibru sau pentru a preveni un dezechilibru extern. - Conditionalitatea in utilizarea resurselor- cu exceptia tragerilor in cadrul transei de rezerva ce sunt conditionate, celelalte forme de acces la resursele sale implica elaborarea si aplicarea de catre tarile membre a unor programe economice, in vederea eliminarii cauzelor dezechilibrelor externe.
Carti si monografii: 1. Ignat Ion, Pralea Spiridon, Economie mondiala, Editura Sedcom Libris, Iasi, 2006, p.176 2. Louis M.Goreux, Compensatory Financing Facility, International Monetary Fund, Washington D.C., Pamphlet, Series nr.34 Patrick Lenain, FMI-ul, Editura CI Coresi, Bucuresti, 2000, 3. Voinea Gheorghe, Finante internationale, Editura Sedcom Libris, Iasi, 2010 4. Voinea Gheorghe, Mecanisme si tehnici valutare si financiare internationale, Editura Sedcom Libris, Iasi, 2001, Resurse online: http://www.imf.org/external/index.htm http://www.mfinante.ro/
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).