Capitolul 1. Delimitari conceptuale 1.1. Riscul de tara - concept Capitolul 2. Analiza si evaluarea riscului de tara 2.1 . Caracteristici generale 2.2 . Indicatorii utilizati in analiza riscului de tara 2.3 . Metode de evaluare ariscului de tara 2.4 . Agentiile de rating 2.5 . Pozitia Romaniei in clasamentele internationale Capitolul 3. Gestiunea riscului de tara in sistemul bancar 3.1 . Riscul de tara in sistemul bancar - obiective urmarite 3.2 . Sistemul de gestiune a riscului de tara 3.3 . Importanta gestiunii riscului de tara Capitolul 4. Concluzii, propuneri si previziuni
Capitolul 1. DELIMITARI CONCEPTUALE 1.1. Riscul de tara - concept In cel mai larg sens, riscul de tara exprima probabilitatea pierderilor financiare in afacerile internationale, pierderi datorate unor evenimente macroeconomice si/sau politice specifice tarii. Conceptul de risc de tara este strans legat de alte doua notiuni: riscul suveran si riscul de transfer. Riscurile aferente datoriei externe publice sau public garantate sunt grupate sub denumirea de risc suveran. El exprima probabilitatea ca un stat suveran, la un moment dat, sa nu poata sau sa nu doreasca sa-si onoreze angajamentele externe, din cauze aflate sub controlul guvernului respectivului stat. Riscul suveran depinde de performantele economice si de schimbarile politice din tara.[1] Imprumuturile nereglementate public, acordate firmelor private, implica trei niveluri de risc: micro, mezo si macroeconomic. La nivel macroeconomic se manifesta riscul de transfer care exprima posibilitatea ca guvernul sa nu poata sau sa nu doreasca sa puna la dispozitia fiemelor private valuta solicitata in schimbul monedei nationale, destinata achitarii obligatiilor externe. In general, riscul de transfer apare in tarile cu deficit cronic al balantei de plati, in care guvernul controleaza schimburile valutare. Alaturi de riscul de transfer, la nivelul unei tari exista si factori de risc economici, politici sau sociali cu caracter general ( care influenteaza mediu in care firmele nationale si straine functioneaza), grupati in categoria de risc de tara general. Printre cei mai importanti factori se numara: devalorizarile semnificative ale monedei nationale, recesiunile profunde, schimbarile bruste de politica economica, razboaiele si revolutiile, ca si discriminarile aplicate companiilor straine. Riscul suveran, riscul de transfer si riscul de tara general sunt grupate in conceptul de risc de tara. Rezulta ca riscul de tara este un concept complex, care acopera totalitatea riscurilor inerente plasamentelor de capital in strainatate. In afara acestora, riscul de tara include si factori mai ,,subtili", cum ar fi: informatii financiare incomplete sau false, absenta unui control bancar adecvat in tara debitoare, imprumuturi luate de guvern pentru consum, coruptia guvernului, existenta unui cadru legislativ restrictiv, atitudine generala ostila fata de straini etc.. Capitolul 2. ANALIZA SI EVALUAREA RISCULUI DE TARA 2.1. Caracteristici generale Obiectivul oricarei analize de risc este de a identifica evenimentele care pot genera o criza in capacitatea de plata a unei tari astfel incat creditorul sa poata actiona in timp optim pentru a-si proteja investitiile de eventualele pierderi ce pot aparea. Principalele institutii financiare care desfatoara activitati de evaluare a riscului de tara sunt: bancile comerciale si de investitii care activeaza la nivel global, agentiile de rating sau de evaluare a riscului, firme specializate in analize de risc sau diverse organisme financiare internationale, etc. Analiza riscului de tara se focalizeaza in special asupra riscului suveran, componenta principala a riscului de tara care afecteaza riscul de expunere al bancii. 2.2. Indicatorii utilizati in analiza riscului de tara Evaluarea riscului de tara are ca scop semnalarea dificultatilor care pot sa apara in onorarea, de catre tara analizata, a obligatiilor care decurg din datoria externa. Cunoasterea temeinica a situatiei economice si politice a tarii este fundamentala pentru succesul evaluarii. De aceea toate metodele de evaluare se bazeaza pe un set comun de indicatori statistici. Principalii indicatori statistici utilizati in analiza riscului de tara sunt: Evaluarea situatia economice A. Indicatorii macroeconomici Capacitatea unei tari de a-si respecta angajamentele externe depinde de cantitatea si calitatea resurselor materiale, umane si financiare de care dispune, precum si de eficienta cu care sunt valorificate aceste resurse. Cei mai importati indicatori ai eficientei economice interne din perspectiva riscului de tara sunt: produsul intern brut real pe locuitor (P.I.B./loc.), cresterea reala a P.I.B., inflatia, deficitul bugetar ca procent in P.I.B., investitiile interne brute ca procent in P.I.B., indicatorii stucturii financiare. B. Indicatorii balantei de plati Managementul balantei de plati este fundamental pentru credibilitatea externa a unui stat. Situatia balantei de plati reflecta capacitatea unei tari de a obtine valuta necesara acoperirii externe si vulnerabilitatea respectivei tari la socurile externe. Cei mai importanti indicatori, din perspectiva analizei de risc de tara, sunt: indicatorii care reflecta performantele comertului exterior, indicatorii volabilitatii veniturilor externe, indicatorii care reflecta sustenabilitatea deficitului de cont curent. C. Indicatorii datoriei externe Criza datoriilor declansata in anii '80, in America Latina, a demonstrat ca exista un prag optim al indatorarii, specific fiecarui debitor suveran. Indicatorii datoriei externe evidentiaza cat de grea este "povara" datoriei pentru tara analizata si cat de mare este periccolul unei crize de lichiditate. Cei ami relevanti indicatori sunt: datoria externa totala raportata la P.I.B., datoria externa totala raportata la exportul de bunuri se servicii, dobanda totala platita raportata la exportul de bunuri si servicii, datoriile bancare raportate la exportul de bunuri si servicii, indicatorii serviciului datoriei externe Evaluarea situatiei politice Riscul politic a inceput sa dobandeasca o importanta tot mai mare in evaluarea riscului de tara, incepand cu anii '70. Evenimente ca evolutia islamica din Iran sau asasinarea presedintelui Sadat al Egiptului au demonstrat puternicul impact al schimbarilor politice radicale asupra riscului suveran. Evaluarea riscului politic este extrem de dificila si se bazeaza mai mult pe experienta analistului decat pe metode si tehnivi statistice. A. Sitiatia politica interna Evaluarea situatiei politice interne urmareste identificarea acelor evolutii viitoare ale mediului politic si social dintr-o tara, care pot influenta riscul de tara. Metodologiile de evaluare se bazeaza, in general, pe patru categorii de factori: stuctura sociala, cadru institutional, personalitatile si mecanismele de control. B. Situatia politica externa Scurta istorie a evaluarii riscului de tara demonstreaza ca evenimentele economice externe pot avea un puternic impact asupra capacitatii tarilor de a-si onora angajamentele internationale. In evaluarea situatiei economice externe se au in vedere, in principal, urmatoarele aspecte: instabilitatea politica regionala, importanta geopolitica, apartenenta la o grupare politica sau eeconomica si instabilitatea economica regionala.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).