Esecul Pietei si Externalitatile

Extras din referat Cum descarc?

Esecul pietei si externalitatile
Oamenii se angajeaza in schimburi pe piata atunci cand anticipeaza ca in urma acestor operatiuni bunastarea lor va creste. Datorita schimburilor resursele productive vor ajunge sa fie detinute de cei ce le pretuiesc cel mai mult. Specializarea producatorilor ca urmare a schimburilor permite realizarea unor castiguri din productia de masa si din diviziunea muncii. Conditia libertatii schimburilor fiind indeplinita, oamenii se vor organiza in piete si progresul economic va fi promovat. Atunci cand nu sunt exploatate toate castigurile din comert(gains from trade) apare ceea ce in teoria neoclasica se numeste esecul pietei. 
Piata constituie o organizatie a activitatii economice ce conduce la situatii eficiente. Termenul de "esec" al pietei este utilizat pentru a desemna o situatie in care piata , singura nu poate aloca resursele eficient. . 
Afirmarea pietei concurentiale - pilon al economiei de piata - este un proces dificil, in evolutia careia se inregistreaza succese, dar si esecuri. 
Astfel, piata concurentiala ofera multiple avantaje. Se stie ca numai concurenta este in masura sa genereze eficienta economica si ca pe termen scurt firmele cu activitate mai eficienta reusesc sa-si mareasca cota de piata fata de rivalii care produc cu costuri mai ridicate. De asemenea, concurenta este cea care face ca produsele cerute de cumparatori sa fie oferite pe piata, prin mentinerea unui numar de producatori intr-un domeniu care sa satisfaca cat mai bine cerintele cumparatorilor. In plus, firmele competitive reflecta eficienta utilizarii factorilor de productie. Asa se explica de ce firmele care obtin cele mai mari profituri sunt cele care satisfac cel mai bine cerintele cumparatorilor si de ce salariile cele mai mari corespund activitatilor cele mai productive. 
Pe de alta parte, piata concurentiala prezinta imperfectiuni, genereaza insuccese nu numai pentru agentii economici care nu se pot adapta la exigentele sale, dar si pentru sistemul economic in cadrul caruia s-a manifestat. Insuccesul pietei se dovedeste prin incapacitatea institutiilor de piata ale unui sistem economic de a sustine activitatile necesare din punct de vedere social sau de a le elimina pe cele nedorite. 
In acest context, se recunosc doua cauze ale esecului unei piete: 
- insucces prin structura pietei (failure by market structure). 
Aceasta se manifesta atunci cand conditia concurentiala a multor producatori intr-un domeniu nu este asigurata. Intr-o asemenea ipostaza, concurenta nu se poate manifesta. Este cazul pietelor telecomunicatiilor, distributiei energiei electrice, apei etc. in care pretul si profitul firmei cu pozitie de monopol se supun unor reglementari guvernamentale. In plus, politica antitrust urmareste sa limiteze puterea economica a marilor firme. 
- insucces prin mecanismul pretului (failure by incentive). 
Aceasta se produce atunci cand sistemul preturilor se prabuseste ca o reflectare a costurilor si avantajelor din productie si consum. Mai exact, fiecare activitate de productie si consum de bunuri si servicii genereaza pe de o parte nu numai costuri contabile de productie, dar si costuri sociale, iar pe de alta parte, nu numai venituri firmelor producatoare, dar si avantaje sociale. 
Daca producatorii, consumatorii sau marfurile care fac obiectul schimbului nu indeplinesc anumite conditii (asa cum s-a precizat deja), se inregistreaza nivele eficiente ale productiei, distributiei sau satisfactiei consumatorului. Piata devine imperfecta si se caracterizeaza prin aparitia monopolurilor sau externalitatilor negative, a bunurilor publice si a informatiei imperfecte. 
Cazuri principale in care se inregistreaza esecuri ale pietei 
1. Monopolurile naturale: se refera la situatia in care anumite industrii care necesita capitaluri mari si care nu aduc beneficii pe masura acestora tind sa promoveze o singura firma fata de competitori. In industrii ca telecomunicatii, electricitate, cai ferate primele companii care reusesc sa isi creeze infrastructura necesara functionarii lor beneficiaza de avantaje de cost atat de mari incat sunt greu de concurat de alte firme. Lipsa concuretei duce la pierderea bunastarii din societatea respectiva.
Monopolul este considerat un insucces al pietei competitive. Aceasta, deoarece o ipoteza a pietei competitive eficiente este ca producatorii sa actioneze drept acceptanti de pret. Ori, in situatia unui singur producator, acesta este cel care stabileste pretul, oferta firmei de monopol fiind oferta agregata de pe piata. Pretul de monopol nu va fi concurat de preturile mai scazute ale rivalilor, din moment ce acestia nu exista. 
Solutia consta in controlul de catre o agentie publica a pretului practicat de un monopol.
2. Bunurile publice reprezinta o categorie speciala de bunuri a caror delimitare se face cudoua caracteristici: 
- non-excluziunea - in acest caz nici o persoana nu poate fi exclusa din sfera consumatorilor potentiali ai unui bun public (ex.: oricine poate urmari urmari programele de la televizor fara a afecta capacitatea altei persoane de a face acelasi lucru). Non-excluziunea este generata de indivizibilitatea cererii pentru bunurile publice; 
- non-rivalitatea are in vedere faptul ca, consumul unui agent economic nu reduce disponibilitatea bunului public pentru alti agenti. Non-rivalitatea este generata de indivizibilitatea ofertei. 
Bunurile ce se caracterizeaza prin cele doua proprietati mentionate se numesc bunuri publice pure, la polul opus aflandu-se bunurile private pure, care nu se caracterizeaza prin nici una din proprietati. Spre deosebire de bunurile publice pure, bunurile private pure se caracterizeaza prin excluziune si rivalitate.


Fisiere in arhiva (1):

  • Esecul Pietei si Externalitatile.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!