Descentralizarea este un transfer de prerogative sau recunoasterea unor anumitor prerogative, unor alcatuiri sociale independente cu functii de autoritate in colectivitate, colectivitatilor teritoriale si organelor lor de exprimare. In contextul in care rolul si impactul bugetelor locale asupra economiei atat la nivel european cat si national sunt intr-o continua crestere, prin prisma proceselor de descentralizare tot mai intens dezbatute si aplicate, lucrarea de fata isi propune sa analizeze si sa evidentieze desfasurarea atat a bugetelor locale, cat si a descentralizarii. In lucrare sunt cuprinse notiuni teoretice referitoare la cele doua subiecte avute in dezbatere, iar partea de analiza are ca si scop urmarirea tendintelor ce au avut loc in ultimii ani. Cuvinte cheie: bugete locale,economie,proces de descentralizare Incadrare JEL: G28 Government Policy and Regulation Centralismul reprezinta exercitarea de la nivel central a prerogativelor apartinand de functia pe care o indeplineste in societate administratia publica. Deoarece personalul din administratia publica centrala nu poate, el insusi, sa asigure indeplinirea sarcinilor administratiei publice in fiecare punct din teritoriul statului, sunt necesare alcatuiri sociale la nivel local care sa realizeze administratia publica. Acestea trebuie constituite astfel incat sa se asigure un minim de omogenitate in activitatea numita administratie publica in situatia in care exista o mare diversitate a administratiilor, cu aspiratii proprii atat in ceea ce priveste existenta individuala cat si cea in colectivitate. In consecinta, centralismului- expresie a unitatii- ii trebuie opusa descentralizarea ca expresie a diversitatii de scopuri individuale care se profileaza pe fundalul interesului general. Descentralizarea reprezinta ,,transferul de competenta administrativa si financiara de la nivelul administratiei publice centrale la nivelul administratiei publice locale sau catre sectorul privat." Procesul de descentralizare trebuie sa se desfasoare in beneficiul cetateanului prin intarirea puterii si rolului admnistratiei publice locale in scopul dezvoltarii economico-sociale durabile a unitatilor administrativ-teritoriale. Bugetul local este un instrument de politica financiar-bugetara prin care statul intervine in economia de la nivelul colectivitatilor locale avand totodata impact si asupra rezultatului bugetului general consolidat. Procesul de descentralizare presupune transferul puterii de decizie si administrare de la nivel central la nivel local, astfel incat va crea, cel putin la nivel teoretic, discrepante in ceea ce priveste gradele de dezvoltare ale regiunilor: cu cat nivelul veniturilor colectate de catre o regiune va fi mai ridicat si eficienta utilizarii acestor resurse va fi mai mare cu atat mai dezvoltata va fi regiunea respectiva. Astfel, procesul de descentralizare va crea o concurenta intre regiuni si, de aceea, acest proces este unul de durata si care implica o multitudine de componente de ordin politic, tehnic, administrativ si fiscal. Referitor la caracterele descentralizarii, trebuie retinute cateva aspecte. In primul rand, descentralizarea permite ,,gestionarea de catre cei interesati" , aceasta insemnand accesul administratilor la luarea deciziilor care produc efecte asupra lor si a cadrului lor de viata in mod direct si imediat. Din acest punct de vedere, descentralizarea poate fi considerata ,,un cadru comod de educatie politica", pentru ca, fiind initiati in gestionarea problemelor comunitatii lor, cetatenii vor intelege mai bine problemele politice nationale si vor putea participa mai avizati la solutionarea acestora. In al doilea rand, descentralizarea este corolarul indispensabil democratiei pentru ca ea permite crearea colectivitatilor locale , care sunt veriga intermediara intre cetatean si stat, veriga care limiteaza eventualele tendinte totalitariste posibil a fi manifestate la nivel central, limitare care se realizeaza, evident, intr-o societate democratica. In al treilea rand, descentralizarea este un mod mai eficient de organizare a activitatii in stat. Aceasta caracteristica rezulta din aceea ca, de multe ori, administratia publica de la nivel central nu poate aprecia corect necesitatile specifice diferitelor categorii de cetateni si prin transferul unor prerogative catre administratia publica de la nivelul comunitatilor locale se asigura o eficienta mai buna a activitatii in acest domeniu, intrucat de la nivel local se pot identifica exact si necesitatile si modalitatile de satisfacere a acestora. Ideea descentralizarii nu trebuie absolutizata pentru ca acest fapt poate duce la punerea in pericol chiar a unitatii macrocolectivitatii organizate in stat si la ingreunarea luarii deciziilor de la nivel central. Trebuie facuta o corelare atenta intre centralism si descentralizare astfel incat sa se asigure realizarea in egala masura a binelui public si a binelui individual. Descentralizarea administrativa produce efect maxim daca este corelata cu autonomia locala si daca se dezvolta ambele forme: descentralizarea teritoriala si descentralizarea prin servicii. In Franta, procesul de descentralizare este in derulare, chiar daca se izbeste de greutatile istorice cu o impartire administrativ-teritoriala arhaica si inadaptata,dar care cunoaste o accelerare rapida de la marea reforma din 1982.
- http://www.fin.ase.ro/ - http://ramp.ase.ro/ - http://biblioteca.regielive.ro/ - http://drept.ucv.ro/ - http://www.apubb.ro/ - www.ro.wikipedia.org - www.aeaweb.org - http://ec.europa.eu/
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).