Ansamblul raporturilor de interactiune in care intra agentii economici in lupta pentru asigurarea inputurilor necesare obtinerii productiei si a pietelor de desfacere formeaza sistemul relatiilor de concurenta. Daca ne referim la producatorii de bunuri si servicii, acestia se afla in raporturi de concurenta atunci cand ofera pietelor sau segmentelor de piata pe care actioneaza produse similare sau produse care pot substitui produsele oferite. Raporturile de concurenta sunt influentate in principal de numarul si marimea firmelor care controleaza oferta unui anumit produs sau serviciu. Din acest punct de vedere pot fi distinse patru tipuri de structuri competitive de piata: monopol, oligopol, concurenta monopolistica (concurenta imperfecta) si concurenta perfecta. Cu un anumit produs, o intreprindere se plaseaza intr-una sau alta din aceste structuri concurentiale, fiecare dispunand de anumite caracteristici, care ii vor influenta strategiile si actiunile concrete de marketing. Astfel, in cazul unei structuri de monopol, numarul competitorilor se reduce la unicul ofertant, intrarea altora in cadrul pietei respective este practic exclus, iar produsul sau serviciul oferit, in general, nu poate fi substituit. In cazul pietei oligopoliste numarul concurentilor este foarte mic, intrarea pe piata a altor producatori este dificila, datorita puterii deosebite a oligopolurilor, iar produsele oferite sunt fie diferentiate (automobile), fie omogene (produse petroliere). Concurenta monopolistica presupune concurenti numerosi, putine obstacole in patrunderea in cadrul pietei respective si o oferta diferentiata cu multe posibilitati de substituire (o intreprindere producatoare de confectii). In schimb, o piata de tipul concurentei perfecte se caracterizeaza printr-un numar foarte mare (nelimitat) de concurenti, nu presupune nici un obstacol de intrare, iar produsele oferite sunt omogene (micii fermieri producatori de porumb sau grau etc.). In tarile dezvoltate sau cu nivel mediu de dezvoltare, cea mai mare parte a agentilor economici actioneaza in cadrul pietelor de tip oligopol si in cadrul pietelor bazate pe concurenta monopolistica. Avand in vedere gradul de substituire al produsului, Philip Kotler analizeaza urmatoarele forme de concurenta: o concurenta de marca, care se manifesta intre firme ce ofera produse sau servicii similare la preturi similare; o concurenta la nivelul domeniului de activitate (industrie) care are loc intre firme ce ofera acelasi produs sau clasa de produse; o concurenta formala, care se manifesta intre firmele ce ofera produse destinate sa satisfaca aceeasi nevoie; o concurenta generica, atunci cand se au in vedere toate firmele care lupta pentru aceleasi venituri ale consumatorilor. Evolutia sistemului bancar romanesc dupa anul 1990 Dupa 1990 sistemul monobancar specific economiei cu planificare centrala a fost inlocuit, revenindu-se la sistemul organizarii pe doua niveluri; prin urmare Banca Nationala a Romaniei si-a asumat responsabilitatea de a conduce politica monetara si de a exercita si celelalte functii specifice unei banci centrale, iar bancile comerciale si celelalte institutii de depozit avand ca principale functii atragerea disponibilitatilor banesti si acordarea de credite. Pregatirea mediului unei economii moderne de piata, presupune remodelarea si inlocuirea vechiului sistem economic, cu unul nou, bazat pe un cadru institutional cu sisteme financiare, bancare, monetare si valutare specifice economii de piata. Primul pas al dezvoltarii sistemului bancar, a fost infiintarea la 1 decembrie 1990 a Bancii Comerciale Romane, prin preluarea tuturor operatiunilor comerciale de la Banca Nationala a Romaniei, constituindu-se astfel nucleul sistemului bancilor comerciale. Fostele banci de stat (Banca Romana de Comert Exterior, Banca pentru Agricultura si Industrie Alimentara si Banca de Investitii) pe baza de hotarare a guvernului au fost transformate in banci comerciale .
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.