1.GENERALITATI DESPRE BERD Infiintata in 1991, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) foloseste investitiile pentru a sustine dezvoltarea economiei de piata si a democratiei in 27 de tari, din Europa Centrala pana in Asia Centrala. BERD este detinuta de 61 de tari si de doua institutii interguvernamentale (Comunitatea Europeana si Banca Europeana de Investitii) Cu toate ca actionarii sai apartin sectorului de stat, BERD investeste mai ales in sectorul privat, de regula impreuna cu alti parteneri comerciali. BERD ofera finantari de proiecte pentru banci, intreprinderi industriale si comerciale, adresandu-se atat noilor initiative cat si companiilor deja existente. De asemenea, colaboreaza si cu societati din sectorul public pentru a sprijini privatizarea acestora, restructurarea intreprinderilor de stat si imbunatatirea serviciilor municipale sau comunale. Mandatul BERD stipuleaza ca aceasta trebuie sa colaboreze numai cu tari care respecta principiile democratice. Acordul de infiintare a BERD impune promovarea dezvoltarii durabile si ecologice ca parte integranta a tuturor activitatilor sale. Erik Berglof este economist-sef al BERD. 1.1.Conditii de acordare a finantarii BERD Finantarile BERD pentru proiecte apartinand sectorului privat fluctueaza intre EUR5 milioane si EUR250 milioane, sub forma de imprumuturi sau de participatii la capitalul social. Cifra medie a investitiilor BERD este de EUR25 milioane. Proiectele de proportii mai mici pot fi finantate prin intermediari financiari sau prin programe speciale care se adreseaza investitiilor de dimensiuni reduse in tarile mai putin dezvoltate. 1.1.1.Criterii Pentru a fi admisibil pentru o finantare, proiectul trebuie sa satisfaca urmatoarele conditii: - sa fie situat intr-una din tarile in care BERD opereaza - sa aiba bune perspective comerciale - sa aiba un aport de capital in numerar sau in natura din partea sponsorului proiectului - sa fie util pentru economia locala si pentru dezvoltarea sectorului privat - sa satisfaca criteriile financiare si ecologice existente. 1.1.2.Structura proiectelor BERD adapteaza fiecare proiect in functie de nevoile clientilor si de situatia specifica a tarii, regiunii si sectorului in cauza. De regula BERD finanteaza maxim 35 la suta din costul total al unui proiect care pleaca de la zero sau 35 la suta din capitalizarea pe termen lung a societatii responsabile de realizarea proiectului. Sponsorii trebuie sa contribuie cu un aport de capital semnificativ, cel putin egal cu investitia BERD. Este de asemenea necesara asigurarea unor surse suplimentare de finantare, din partea sponsorilor, a altor co-finantatori sau obtinute prin intermediul programului de imprumut sindicalizat oferit de BERD. 1.2.Sectoare sprijinite Finantarile BERD acopera marea majoritate a sectoarelor economice. Cateva exemple: - intreprinderile agricole - eficientizarea energetica - institutiile financiare - sectorul de productie - infrastructurile municipale sau comunale si infrastructurile de mediu - resursele naturale - energia - turismul - telecomunicatiile, tehnologia informatiei si mass-media - transportul. 1.3.Organizare Principalul sau organism de conducere este Consiliul guvernatorilor, format dintr-un reprezentant - de regula ministrul de finante - pentru fiecare stat membru. Consiliul guvernatorilor deleaga majoritatea atributiilor de conducere Consiliului directorilor, care stabileste orientarea strategica a BERD. Consiliul guvernatorilor alege un presedinte al bancii, care este reprezentantul legal al acesteia. Presedintele are sarcina de a administra activitatea BERD sub indrumarea Consiliului directorilor. Presedintele Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare este Thomas Morow. 2.ORIENTARI STRATEGICE BERD ASUPRA ROMANIEI 2.1. Prioritatile Bancii pentru perioada strategiei Romania a luat startul in procesul de tranzitie plecand de la una dintre cele mai dificile situatii ale unei tari in tranzitie, si progresele inregistrate de la acea data au fost remarcabile in multe privinte, culminand prin aderarea tarii la Uniunea Europeana in ianuarie, 2007. Cu toate acestea, dupa cum s-a aratat mai sus, Romania se confrunta cu o serie de provocari post-aderare legate de cea de "a treia faza" si cea mai dificila a procesului de tranzitie. Banca este pregatita sa ajute Romania sa faca fata acestor provocari. Banca a identificat si se va axa pe urmatoarele prioritati cheie in perioada urmatoare a strategiei sale.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.