Prelucrarea Numerica a Imaginilor

Extras din referat Cum descarc?

Tratarea imaginii reprezinta operatii care interpreteaza sau afecteaza interpretarea prin modificarea reprezentarii unei imagini , codifica in vederea transmiterii , clarifica metodele de analiza si participa la obtinerea rezultatelor interpretarii respectivei imagini.
Structurile de date utilizate in tratarea imaginilor pot fi: matrici , tablouri , vectori , liste , arbori 
Metode de compresie a imaginilor
Termenul de compresie a imaginilor (uneori numit si codare a imaginilor) se refera la o clasa larga de tehnici si metode al caror scop este reprezentarea unui imagini date cu un numar cat mai mic de biti (mai mic decat numarul de biti al reprezentarii initiale).
Necesitatea reducerii cantitatii de informatie necesara reprezentarii este evidenta daca consideram cazul memorarii imaginilor radiografice (4000 x 2500 pixeli, cu 4096 nivele de gri, deci 14,3 MB) sau al transmisiei de televiziune alb-negru (625 x 625 pixeli cu 256 nivele de gri, de 50 de ori pe secunda, deci un flux de 18.6 MB/ secunda) 
Procesul de recompunere a imaginii initiale din reprezentarea restransa se numeste de-compresie sau decodare; este evident ca prin decodare trebuie sa se obtina o imagine cat mai apropiata de imaginea originala. Exista doua categorii fundamentale de tehnici de compresie (codare): codarea fara pierderi (in care imaginea decodata este identica cu imaginea initiala) si codarea cu pierderi, in care se admit mici diferente fata de original.
Calitatea unui procedeu de compresie (pentru o imagine data) se masoara prin factorul de calitate (raportul semnal zgomot dintre imaginea originala si imaginea decodata) si factorul (raportul) de compresie. Factorul de compresie C este raportul dintre cantitatea de informatie necesara reprezentarii imaginii initiale si cantitatea de informatie necesara reprezentarii imaginii codate; evident compresia are loc daca factorul de compresie este supraunitar (C > 1). Uneori, factorului de compresie i se asociaza (sau este inlocuit de) rata de compresie: cantitatea de informatie necesara reprezentarii comprimate a fiecarui pixel al imaginii; rata de compresie se masoara in biti per pixel (bpp).
O alta clasificare posibila a tehnicilor de compresie se poate face dupa tipul imaginii careia i se aplica: vom face astfel distinctia intre compresia imaginilor binare si compresia imaginilor cu nivele de gri. Se impune totusi o observatie: metodele de codare ce fac parte din cadrul tehnicilor specifice imaginilor binare pot fi folosite pentru compresia oricarei succesiuni de valori binare, indiferent de semnificatia acestora (ceea ce inseamna ca ar putea fi folosite si pentru compresia imaginilor cu nivele de gri) si sunt metode de compresie fara pierderi.
Compresia imaginilor binare
Putem considera ca singura categorie de imagini binare de interes sunt imaginile in alb-negru (sau monocrome); valorile punctelor acestora sunt fie 0 (reprezentand fundalul de culoare alba), fie 1 (reprezentand punctele de interes, de culoare neagra). Cele doua clase de metode de codare pe care le avem in vedere sunt codarea entropica (metoda de codare Huffman) si metodele de codare on-line (pe flux de biti); deosebirea dintre aceste metode (la un nivel al implementarii) este ca pentru codarea entropica este necesara parcurgerea si stocarea intermediara a intregii imagini.
Compresia imaginilor cu nivele de gri
O metoda de codare a unei imagini cu nivele de gri este de a o considera ca un sir de biti si de aplica metodele de codare pentru imagini binare: fie pentru fiecare plan de bit al reprezentarii binare a nivelelor de gri, fie pentru succesiunea de biti a reprezentarilor nivelelor de gri. Asemenea abordari produc codari fara pierderi dar nu produc intotdeauna rezultate spectaculoase. O mult mai mare amploare a primit clasa de metode de compresie cu pierderi controlabile.
Din aceasta categorie fac parte: codarea predictiva , compresia imaginilor cu transformate , codarea cu arbori cuaternari , cuantizarea vectoriala.
Principiul arborelui cuaternar
Un arbore cuaternar (numit in engleza quadtree) este un arbore in care fiecare nod ne-terminal are exact patru descendenti.
Orice imagine patrata, de dimensiune putere a lui 2 (N=2^K) poate fi reprezentata pe o structura de arbore cuaternar.
Nodurile de pe fiecare nivel al arborelui corespund unei impartiri a unei zone patrate din imagine in patru "sferturi". Radacina arborelui este asociata intregii imagini (imaginii initiale), nodurile de pe primul nivel al arborelui corespund celor patru sferturi ale imaginii, nodurile de pe nivelul doi corespund sferturilor fiecarui sfert anterior determinat al imaginii, si asa mai departe. Impartirea imaginii poate continua pana cand nodurile nivelului curent al arborelui corespund unor zone patrate a caror dimensiune este de un pixel. Adancimea arborelui astfel obtinut este K, si fiecare pixel al imagini va corespunde unui nod terminal (frunza) de pe ultimul nivel al arborelui. Fiecare nod terminal contine informatia de valoare a pixelului la care este asociat.
Structura arborelui anterior poate fi simplificata prin introducerea in etapa de constructie a unui test de uniformitate a regiunilor reprezentate de fiecare nod: daca regiunea patrata considerata nu este uniforma, atunci aceasta va fi descompusa prin taiere in patru parti egale si nodul corespunzator va deveni ne-terminal (va "capata" cei patru descendenti). 
Daca regiunea patrata considerata este uniforma (deci este compusa din pixeli de acelasi fel), nodul respectiv devine un nod frunza (terminal) al arborelui (deci nu mai are descendenti). Fiecare nod terminal contine informatia de valoare a zonei de imagine la care este asociat (vezi figura 1). O zona este considerata uniforma daca diferenta maxima de nivel de gri a pixelilor ce o formeaza nu depaseste un anumit prag impus; valoarea zonei uniforme este media nivelelor de gri a pixelilor ce o compun.


Fisiere in arhiva (1):

  • Prelucrarea Numerica a Imaginilor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!