Procesul bugetar

Extras din referat Cum descarc?

Procesul bugetar presupune un ansamblu de actiuni si masuri intreprinse de institutiile specifice ale statului in vederea aplicarii politicilor financiare ale partidelor politice si ale guvernelor pe care le reprezinta, prin intermediul bugetului public.
In cadrul etapelor procesului bugetar are loc investirea cu putere de lege a nivelurilor resurselor publice prognozate a fi realizate in exercitiul bugetar respectiv, precum si a nivelului platilor de casa admise in vederea achizitionarii de bunuri, utilitati si servicii publice de care sa beneficieze membrii acelei societati in perioada exercitiului bugetar respectiv.
In unele situatii, cu prilejul aprobarii de catre legislativ a Legii bugetului de stat, a Legii bugetului asigurarilor sociale de stat sau a bugetelor fondurilor speciale, prin reglementarile respective se pot efectua si unele modificari ale legilor organice in vigoare cu privire la politicile fiscale sau bugetare in care situatiile acestea sunt suspendate pe perioada exercitiului bugetar respectiv, deoarece ele cad de pe acum sub incidenta acelei legi bugetare.
De obicei, problemele privind reglementarea politicilor fiscale si a celor bugetare sunt lasate pe seama actelor normative speciale care le pun in miscare. Pe acest fundal, an de an, legile bugetare aproba nivelurile resurselor publice posibil de colectat din economie, precum si destinatia acestora.
Activitatile procesului bugetar se desfasoara intr-un cadru constitutional(legal) si administrativ-institutional, care prezinta particularitati de la tara la tara, determinate de evolutia istorica a fiecareia dintre ele. Indiferet de particularitati si de conditionalitati, procesul bugetar prezinta insa si trasaturi comune, si anume:
- este un proces de decizie, intrucat esenta sa consta in alocarea resurselor bugetare limitate pentru bunurile publice, care de regula se caracterizeaza printr-o presiune a cererii;
- este un proces predominant politic, deoarece deciziile de alocare a resurselor bugetare nu sunt determinate de fortele pietei, ci de cetateni, de grupuri de interese prin mecanismul reprezentativitatii si al votului;
- este un proces complex, cu mii de participanti (institutii publice, administratii publice, organizatii politice si sindicale);
- este un proces ciclic, care se desfasoara intr-o ordine temporala bine precizata, consecinta a principiilor bugetare, indeosebi a principiului anualitatii si a principiului publicitatii.
In trecut, teoria bugetara clasica atribuia Parlamentului puterea de decizie in domeniul financiar, controlul incasarilor si cheltuielilor bugetare fiind consecinta sistemelor politice din acele vremi, simplitatea problemelor financiare ale epocii oferind parlamentarilor posibilitatea asamblarii informatiilor necesare pentru adoptarea deciziilor.
Evolutia democratica a regimului parlamentar, manifestata prin introducerea sufragiului universal, a consolidat autoritatea Parlamentului in conditiile cresterii prerogativelor Executivului, modificand, totodata, mentalitatile parlamentarilor confruntati cu limitarile impuse de Guvern.
Deci, elaborarea principalelor decizii bugetare se deplaseaza la nivelul Guvernului, al organismului sau specializat -  Ministerul de Finante, adoptarea proiectului de buget de catre Parlament constituind un compromis in favoarea Executivului.
Etapele procesului bugetar, constau in:
a) elaborarea proiectului de buget;
b) aprobarea bugetului;
c) executarea bugetului;
d) controlul executiei bugetului;
e) raportarea executiei bugetului;
f) aprobarea contului general de executie a bugetului.
Elaborarea proiectului de buget
Proiectul de buget este elaborat de puterea executiva ale statului -  guvernul, ministerele, alte organe centrale ale administratiei publice centrale de stat -  din randul carora un rol important il au Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si alte ministere si institutii centrale, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca etc.
Ca urmare acestor prerogative, proiectele legilor bugetare anuale si ale bugetelor propriu-zise se elaboreaza de guvern prin intermediul organelor sale de specialitate, in primul rand prin Ministerul Finantelor Publice, in cazul tarii noastre. Acesta intocmeste proiectele bugetare pe baza indicatorilor macroeconomici si sociali realizati pe perioadele anterioare si proiectati pe perioadele de plan, a politicilor si strategiilor economico-sociale, a propunerilor ordonatorilor principali de credite, in contextul politicilor fiscale si a celor bugetare avute in vedere, la a cea data, a posibilitatilor de finantare a deficitului bugetar si de echilibrare a bugetelor locale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Procesul bugetar.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!