Universul este constituit din toate materiile, lumina si alte forme de radiatii si energie. El este constituit din tot ceea ce exista oriunde in spatiu si timp.

Universul include Pamantul si tot ceea ce este pe el. De asemenea, include tot ceea ce este in Sistemul Solar. Toate stelele, dintre care Soarele sunt parti din Univers. Soarele este una dintre mai mult decat 100 bilioane de stele grupate intr-o galaxie gigantica spirala, numita Caleea Lactee. Calea Lactee se intinde pe o distanta de 100.000 ani-lumina. Studiile spatiului distant cu ajutorul telescoapelor optice si radio indica existenta a peste 100 bilioane de galaxii. Galaxiile se grupeaza in clustere, iar unele clustere par sa se grupeze in superclustere.

Marimea Universului. Nu se stie daca dimensiuea Universului este finita sau infinita. Obiectele stralucitoare, neobisnuite numite quasari, sunt cele mai distante obiecte din Univers. Quasarii pot fi atat de departe cat 16 ani-lumina fata de Pamant.

Teorii. Majoritatea teoriilor cosmologice se bazeaza pe o idee, numita principiul cosmologic. Dupa aceasta teorie, in orice moment, orice parte a Universului este ca oricare alta, avand aceeasi varsta. Teoria relativitatii generale a lui Albert Einstein pune bazele comportamentului Universului. Teoria sa se bazeaza pe doua principii:

(1) nici un semnal nu poate calatori mai repede decat viteza luminii

(2) legile fizicii sunt la fel oriunde in Univers

Exista mai multe teorii, dar nici una nu se poate dovedi corecta. Oamenii de stiinta vor trebui sa astepte pana cand astronomia observationala si fizica teoretica se vor mai dezvolta.

Stiinta care studiaza structura, dinamica dezvoltarea Universului, se numeste cosmologie. Ea incearca sa explice cum s-a format Universul, ce s-a intamplat in trecut, ce se poate intampla in viitor.

ALDRIN, EDWIN - (nascut 1930) astronaut american. Copilot al navei cosmice Gemini12 (1966), cu care a efectuat 59 de turatii in jurul Pamantulu isi mai multe iesiri in spatiu. A pilotat modulul lunar al navei Apollo11, fiind, dupa Neil Armstrong, al doilea om care a pus piciorul pe Luna (20 iulie 1969).

APOLO12 - a fost a doua misiune spatiala in care oamenii au atins suprafata Lunii si s-au intors pe Pamant, lLa data de 19 Noiembrie 1969. In timpul acestei misiuni, astronautii au efectuat experimente stiintifice, au facut fotografii, au colectat mostre de sol, au examinat imprejurimile locului unde a avut loc prabusirea navei Surveyor3, care a aterizat pe Luna cu 2 1/2 ani inainte si au luat probe pentru a fi examinate pe Pamant. Nava si-a luat zborul de pe Luna la data de 20 Noiembrie si a ajuns pe Pamant la data de 24 Noiembrie.

ARMSTRONG, NEIL ALDEN (nascut 1930), astronaut american. Este primul om care a pasit pe luna. (20 iulie 1969), urmat la cateva minute de Edwin Aldrin, in cadrul misiunii navei cosmice Apolo11. A comandat nava cosmica Gemini8, care a realizat cea dintai cuplare a doua vehiule spatiale (16-17 martie 1966).

ATMOSFERA - invelis gazos alcatuit din aer, care inconjoara Pamantul, fara o limita superioara precisa (trecand treptat in spatiul interplanetar), a carui masa reprezinta 0,000001 din masa globului pamantesc si care este alcatuit din troposfera, stratosfera, mezosfera, ionosfera si exosfera.

CALEA LACTEE - brau luminos format din miliarde de stele ale galaxiei noastre, care nu pot fi distinse cu ochiul liber. Se mai numeste Calea Laptelui, Calea sau Drumul Robilor,

COLLINS, MICHAEL (nascut 1930), astronaut american. Copilot al navei cosmice Gemini10 (1966) si pilot al moduluilui de comanda al navei cosmice Apollo11 (1969), care a ramas pe orbita Lunii in timp ce coechipierii sai (N.Armstrong si E. Aldrin) au coborat, pentru prima oara in istorie, pe suprafata astrului.

CONSTELATIE - grupare aparenta de stele in aceasi regiune a cerului, avand o configuratie caracteristica stabila pe timp indelungat.

• Universul.doc