Planeta Saturn, este situata intre Jupiter si Uranus si se afla la 9, 55 unitati astronomice (1. 428 milioane km) fata de Soare, in jurul caruia se roteste in 29, 46 de ani. Distanta medie fata de Soare este aproape dubla fata de cea la care se afla Jupiter.

In mitologia romana Saturn este zeul agriculturii, si este identificat cu Cronos din mitologia greaca. Potrivit mitului, dupa ce a domnit un timp ca divinitate suprema, Saturn a fost detronat de Jupiter si adapostit in Latium, unde i-a invatat pe locuitori agricultura si a instaurat o varsta de aur, de pace si de abundenta. In amintirea acestei epoci, se celebrau la Roma, intre 17 si 19 decembrie, Saturnaliile, cand orice munca era intrerupta, nu se declarau razboaie si se suspenda puterea stapanilor asupra sclavilor. Planeta este cunoscuta inca din perioada preistorica. Galileo Galilei a observat planeta Saturn in anul 1610, cu ajutorul unui telescop. El a notat tot ceea ce a vazut dar nu a stiut sa explice observatiile facute. Acestea au fost explicate in anul 1662 de catre Huygens.

Inelele planetei au ramas unice pana in anul 1977 cand au fost descoperite si in jurul planetei Uranus.

Saturn face parte din grupa planetelor mari, avand diametrul egal cu 9, 47 diametre terestre, fiind mai turtita la poli. Volumul sau este de 700 de ori mai mare decat volumul Pamantului. Masa planetei Saturn este de 95, 22 de ori mai mare decat cea a Pamantului, densitatea medie de 0, 69 g/cm3 si perioada de rotatie la Ecuator de 10 ore si 14 minute. Saturn este singura planeta a sistemului solar cu o densitate mai mica decat a apei. Are o densitate asa de mica incat ar putea pluti intr-o cada gigantica. Oricum nu vom pune planeta Saturn intr-o cada. De ce? Pentru ca ar lasa un inel.

Pe cer apare ca o stea galbena, stralucitoare, iar vazuta prin telescop o sfera aurie traversata de o serie de benzi colorate.

Cand cerul este intunecat planeta Saturn este vizibila si cu ochiul liber. Totusi nu este nici pe departe la fel de stralucitoare ca Jupiter.

Este usor de identificat pentru ca ea nu straluceste ca celealte stele. Inelele si satelitii mai mari pot fi vazuti si cu un mic telescop astronomic.

Saturn, ca si planetele Jupiter, Uranus si Neptun, este acoperit de o atmosfera densa, formata in principal din hidrogen si heliu, cu urme de metan si amoniac (sub forma de cristale de gheata care alcatuies norii). Are o sursa de caldura interna, radiind mai multa caldura decat primeste. Temperatura superficiala este de 1500C. Unul dintre satelitii sai, Titan, poseda o atmosfera de metan.

Pe suprafata planetei se observa sisteme de benzi paralele cu Ecuatorul, insa mai putin intense decat cele ale lui Jupiter.

Ca si planeta Jupiter, Saturn are un miez de roca, un invelis de hidrogen metalic lichid (de unde rezulta puternicul camp magnetic pe care-l are) si un invelis de hidrogen molecular.

Saturn are o emisie de unde radio, descoperita in 1957, mai putin puternica decat emisia planetei ...