Referate pentru domeniul Astronomie

Planeta Pluto

Pluto este cea mai indepartata planeta de la soare, desi cateodatea vine mai aproape decat Neptun avand orbita sa inalta escentrica. Mica, stancoasa, si recea planeta are nevoie de 247. 7 ani pentru o rotatie in jurul soarelui. Fotografia descrie pe Pluto in fata, luna sa Charon in fundal si Soarele o stea stralucitoare dar distanta. Pluto a noua planeta de la soare, cel mai cunoscut membru al sistemului solar. Pluto a fost descoperita in urma unei cercetari prin telescop, inaugurata in 1905 de astronomul american Percival Lowell, care a conexat existenta unei planete dincolo de Neptun, exi... vezi detalii

Sistemul Solar

Universul reprezinta totalitatea de energie si materie, inclusiv Pamantul, galaxiile si continutul intergalactic. Galaxiile sunt o compozitie universala de stele, gaz si praf, avand o complexitate colosala (la fel ca si marimea lor). Ca o functie secundara galaxiile sunt niste faruri uriase cu ajutorul carora cercetatorii incearca sa masoare Universul. Galaxii eliptice. Le-a fost atribuita litera E si cifra 0 (descrie forma aproximativa a galaxiilor). Nu se cunoaste forma exact a acestora. Au o lungime de cinci ori mai mare decat latimea si se caracterizeaza in general printr-o populatie ... vezi detalii

Astronomia

calatoriile lungi mai ales pe mare. Pentru oamenii din acea vreme, cerul aparea cu un comportament cu cat mai ciclic, cu atat mai bizar. Soarele, care despartea ziua de noapte, rasarea in ficare dimineata dintr-o directie, dinspre est, si apunea in directie opus. Noaptea, mii de stele puteau fi vazute urmand aceeasi miscare de rotatie in grupuri permanente, constelatii, in jurul unui punct fix, cunoscut sub numele de polul nord astronomic. Oamenii au observat ca ziua si noaptea erau inegale in durata. In zilele mai lungi, soarele, vazut din emisfera nordica, rasarea la NE, si urca sus pe ce... vezi detalii

Obiecte Zburatoare Neidentificate

OZN-urile au devenit un subiect foarte interesant cu developarea rapida in astronautica si aeronautica dupa cel de-al doilea razboi mondial. In 1948 Fortele Aeriene al Statelor Unite a inceput indosariarea raportueilor de OZN-uri intr-un dosar numit Project Blue Book (Proiectul Cartea Albastra). O serie de detectii radar coincideau cu raporturile de OZN-uri de langa Aeroportul National din Washington D. C., in iulie 1952, a au facut ca guvernul Statelor Unite sa infiinteze o grupa de ingineri, meteorologi, fizicieni si un astronaut condusi de H. P. Roberson, un fizician din Universitatea de... vezi detalii

Sateliti

Satelitii sunt corpuri ceresti care se rotesc in jurul altui corp ceresc, insotindu-l in cursul miscarii sale de revolutie. Dupa originea lor, ei se impart in doua mari categorii: naturali si artificiali. In astronomie, satelitii naturali se definesc ca fiind corpuri ceresti secundare care executa o miscare de rotatie in jurul unei planete sau stele. Cel mai cunoscut satelit este cel al Terrei, Luna - desi cele doua sunt destul de apropiate ca marime pentru a fi considerate un sistem. Miscarea majoritatii satelitilor este directa, de la vest la est si pe aceeasi directie ca planete in juru... vezi detalii

Astronomie

ASTRONOMIE Sistemul solar este format din Soare, 9 planete, 68 sateliti ai planetelor, un numar insemnat de corpuri mici (comete si asteroizi), si mediu interplanetar - exista mai multi sateliti planetari care au fost descoperiti dar inca nu au fost denumiti oficial. Cu mici exceptii, satelitii planetari orbiteaza in acelasi sens ca si planetele si aproximativ in planul eliptic dar nu este o regula generala pentru comete si asteroizi. In interiorul sistemului solar se afla Soarele, Mercur, Venus, Pamant si Marte. Planetele din exteriorul sistemului solar sunt Jupiter, Saturn, Uranus, N... vezi detalii

Lumini Si Umbre In Cosmos Obiectul Luminat De O Singura Sursa Punctiforma

Pentru inceput, sa consideram o sursa punctuala, deci foarte mica in raport cu distanta pana la obiect; in acest caz, orice obiect opac produce separarea spatiului in doua zone: una prin care se propaga lumina provenita de la sursa data si alta in care aceasta lumina nu poate patrunde (fig. 1. 16). Portiunea fara lumina a spatiului este delimitata de corpul insusi si de o suprafata formata din reuniunea tuturor semidreptelor care trec prin sursa si sunt tangente corpului opac. O astfel de suprafata se numeste panza conica, iar domeniul cuprins in interiorul ei se numeste con; semidreptele a... vezi detalii

Observarea Lunii

Luna este satelitul natural al Pamantului, nu are lumina proprie, ea reflecta lumina pe care o primeste de al Soare.Nu are atmosfera, iar departarea medie fata de Pamant este de numai 384 mii km. Luna se deplaseaza pe orbita sa cu o viteza medie de 1024 km/s, ceea ce inseamna ca, miscandu-se in jurul Pamantului, revine in dreptul aceleiasi stele dupa un interval de timp de 27 zile, 7 ore 43 minute si 11,47 secunde.Acest interval de timp se numeste perioada siderala. Pe de alta parte, Luna se roteste in jurul axei sale intr-o perioada de timp egala cu perioada de miscare in jurul Pamantulu... vezi detalii

Principiile HACCP

Sistemul HACCP a fost pus la punct pentru prima data in anul 1959 de" catre compania Pillsbury in proiectele sale de cercetare si realizare a produselor alimentare destinate programelor spatiale americane. La fundamentarea metodei HACCP au colaborat, alaturi de compania Pillsbury, Agentia Nationala pentru Aeronautica si Spatiul Cosmic a SUA (NASA), laboratoarele Natick ale Armatei SUA si Grupul de Proiectare pentru Laboratoare Spatiale al Fortelor Aeriene ale SUA. Problema pe care acest grup de cercetare a trebuit sa o rezolve a fost obtinerea de produse alimentare incapsulate pentru ... vezi detalii

Galaxia Noastra

Galaxia noastra este domiciliul Soarelui si a altor 200 de miliarde de stele, mii de nebuloase si roiuri stelare. Galaxia este o structura gigantica avand 100. 000 de ani lumina in diametru. Chiar daca are un diametru mare, galaxia este foarte subtire: doar 1000 de ani lumina grosime. Galaxia NGC7331 din contelatia Pegasus. Astronomii cred ca aceasta galaxie arata exact ca galaxia noastra Vazuta din interiorul ei, galaxia apare ca o banda albicioasa pe cer, banda cunoscuta sub numele de Calea Lactee. Chiar daca calea lactee este difuza, avand un aspect de nor, ea este compusa din miliarde... vezi detalii

Sistemul Solar

Sistemul solar este alcatuit din Soare, cele noua planete legate prin atractie de acesta, satelitii acestora, comete, meteoriti, gaz si praf interplanetar. Cele noua planete se afla in acelasi pla, ele se rotesc din vest spre est in jurul Soarelui. Un nor de meteoriti se afla intre planetele Marte si Jupiter. Sistemul Solar este invelit de un nor de nucleu de cometa (nor de tip Oort). Intregul sistem solar are in centru Soarele, care emana in cosmos o cantitate enorma de caldura si lumina. SOARELE este centrul sistemului nostru solar. Masa Soarelui este de 750 ori mai mare decat masa adunat... vezi detalii

Plasma in Natura - Elemente de Astrofizica

Plasma este considerata a patra stare de agregare a materiei,in care o parte sau toti atomii ori moleculele sunt disociati ,formand ioni.Plasmele sunt alcatuite dintr-un amestec de particule neutre,ioni pozitivi si electroni. Plasma este conducatoare de electricitate,dar un volum de plasma cu dimensiuni mai mari decat asa numita ''lungime Debye'' se va comporta neutru din punct de vedere elec- tric.La nivel microscopic,corespunzator unor distante mai mici decat lungimea Debye, par- ticulele de plasma nu se comporta unitar ci reactioneaza individual sub actiunea unei forte,de exemplu un cam... vezi detalii

Black Holes

Existenta black holes-urilor a fost intuita in secolul XVIII de catre marchizul Pierre Simon de Laplace, adept al astrofizicii lui Isaac Newton (in acceptia newtoniana lumina este compusa din corpusculi ce se supun gravitatiei), si elaboreaza conceptul de viteza de eliberare (viteza pe care trebuie sa o aiba materia pentru a iesi din campul gravitational al unui corp cosmic) in relatie cu teoria sa conform careia exista corpuri total invizibile. Pe de alta parte, Karl Schwarzchild a intuit in 1916 existenta corpurilor cosmice care nu emit radiatii. Black hole-urile sunt corpuri cosmice cu ... vezi detalii

Planetele Indepartate

Dincolo de planetele gigant au fost descoperite alte planete de mari dimensiuni: Uranus si Neptun. Foarte indepartate, aceste planete sunt greu de studiat de pe Pamant. Ele sunt cunoscute mai bine de cand au fost survolate de sonda americana Voyager 2: Uranus in 1986, Neptun in 1989. In privinta planetei Pluto, de aceasta nu s-a apropiat nici o sonda spatiala, ramanand astfel destul de misterioasa. In 1781, Uranus a fost observat prin telescop din intamplare de catre astronomul englez Wiliam Herschel, care a crezut la inceput ca vede o cometa. Uranus are de patru ori diametrul Pamantului si... vezi detalii

Ce Sunt Stelele Energia Lor Nasterea Unei Stele Gaurile Negre Nebuloasele

Stelele (Figura 1) sunt uriase acumulari de gaze (de obicei hidrogen si heliu) fierbinti si luminoase, de forma sferica. Stabilitatea lor din punct de vedere al formei se datoreaza, in mare parte echilibrului format intre uriasele forte de gravitatie (care isi exercita forta spre interior) si reactiilor termonucleare din interiorul stelei (care isi exercita forta spre exterior). Numarul stelelelor vazute cu ochiul liber de pe Pamant este in jur de 8000, dintre care 4000 din emisfera sudica, iar 4000 in emisfera nordica. In Calea Lactee, galaxia in care se afla Soarele impreuna cu sistemul n... vezi detalii